درخواست یک دادگاه آمریکایی از ترامپ درباره فروش هواپیما به ایران

درخواست یک دادگاه آمریکایی از ترامپ درباره فروش هواپیما به ایران
پنج‌شنبه 23 شهريور 1396 - 09:07

یک دادگاه فدرال آمریکا از ترامپ خواست درباره انتشار جزئیات فروش هواپیما‌های بوئینگ به ایران تصمیم‌گیری کند.

العالم - آمریکا

به نقل از وبسایت روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»؛ یک دادگاه فدرال در شیکاگو از دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – خواست درباره انتشار جزئیات فروش جنجالی هواپیما‌های بوئینگ به ایران تصمیم‌گیری کند.

یک مؤسسه حقوقی اسرائیل که خانواده‌های به اصطلاح قربانی «فعالیت‌های تروریستی ایران» را نمایندگی می‌کند در ماه ژوئیه گفته بود ایران باید پیش از دریافت مجوز برای خرید هواپیما‌های بوئینگ، بدهی‌ها و غرامت‌های خود را بپردازد.

این تصمیم دادگاه فدرال شیکاگو پس از آن اتخاذ شد که خانواده یکی از قربانیان آنچه «فعالیت‌های تروریستی ایران» نامیده شده کوشید حکمی را که دادگاه دیگری بر ضد ایران صادر کرده بود، به اجرا بگذارد. این خانواده از ایران 67 میلیون دلار غرامت طلب کرده است.

ایران در آمریکا دارایی‌های قابل دسترسی ندارد. اما بر مبنای توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به برجام، تهران در حال خرید تعدادی هواپیما از بوئینگ به ارزش میلیاردها دلار است.

بوئینگ اعلام کرده است انتشار جزئیات فروش هواپیما به ایران می‌تواند سیاست خارجی آمریکا را در قبال ایران از طریق نقض یکی از مفاد توافق هسته‌ای خدشه‌دار کند.

اما دادگاه فدرال شیکاگو از ترامپ خواسته است تا 12 اکتبر، موافقت یا مخالفت خود را با تصمیم شرکت بوئینگ اعلام کند. بوئینگ به شدت می‌کوشد جزئیات توافقات خود را با ایران مخفی نگاه دارد. ارزش قرارداد این شرکت با ایران 16.6 میلیارد دلار است و قرار است بر مبنای آن، 80 هواپیما به تهران فروخته شود.

پربیننده ترین خبرها