فارین پالیسی: ظریف و تیلرسون در هفته جاری دیدار می‌کنند

فارین پالیسی: ظریف و تیلرسون در هفته جاری دیدار می‌کنند
شنبه 25 شهريور 1396 - 11:16

به نوشته فارین پالیسی، وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار در هفته جاری با وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهد داشت.

العالم _ ایران / سیاسی

وبسایت نشریه فارین پالیسی در مطلبی نوشت: به گفته چندین منبع دیپلماتیک، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در هفته جاری برای حضور در مذاکرات مرتبط با مباحث هسته‌ای آماده می‌شود. این نشست با حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و سایر قدرت‌های جهانی تشکیل می‌شود. نخستین بار است که دیپلمات ارشد دولت ترامپ با همتای ایرانی خود دیدار خواهد داشت.

این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که دونالد ترامپ – رئیس‌جمهور آمریکا – باید تا یک ماه آینده به کنگره اعلام کند آیا ایران به تعهدات خود بر مبنای توافق هسته‌ای سال 2015 موسوم به برجام پایبند بوده است یا خیر.

دولت ترامپ ماه‌هاست با اختلافاتی عمیق درباره ادامه اعلام پایبندی ایران به برجام و یا خروج از این توافق که در زمان باراک اوباما اجرایی شد روبرو بوده است. خروج آمریکا از برجام می‌تواند به شتاب گرفتن برنامه هسته‌ای ایران منجر شود.

تیلرسون و سایر مشاوران ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در ماه ژوئیه ترامپ را قانع کردند بازهم بر توافق هسته‌ای مُهر تأیید زند؛ اقدامی که وی باید هر سه ماه یک بار آن را انجام دهد. اما گفته می‌شود ترامپ از اتخاذ این تصمیم ناخشنود بود و امید داشت بتواند برجام را در ماه اکتبر (مهر) باطل کند.

جلسه‌ای که قرار است در سطح وزرا و در حاشیه مباحثات مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود، برای عصر روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است. فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا میزبانی این نشست را بر عهده خواهد داشت و دیپلمات‌های ارشد انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه در آن حضور خواهند داشت. به گفته دیپلمات‌ها، گرچه زمان برگزاری این نشست به طور رسمی اعلام شده است، این نگرانی وجود دارد که بازیگران اصلی با نگرشی حاکی از دلهره آن را آغاز کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره تأیید برگزاری این نشست امتناع کرد.

گرچه ملاقات خصوصی تیلرسون و ظریف در این نشست برنامه‌ریزی نشده است، این جلسه پیامی غیرمنتظره را با خود به همراه دارد که نشان می‌دهد واشینگتن مایل است دست‌کم بر مبنای یک تعامل دیپلماتیک گروهی و صرف‌نظر از سرنوشت توافق هسته‌ای، با ایران در تماس باشد. اما دیپلمات‌های اندکی که در جریان این مباحث هستند از تمایل کاخ سفید برای پذیرش تمام و کمال توافق هسته‌ای سخن گفتند.

جان کری، سلف تیلرسون برای امضای توافق هسته‌ای با ظریف همکاری نزدیکی داشت. تیلرسون در ماه مه و پس از انتخاب مجدد حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران گفته بود حاضر است با همتای ایرانی خود در زمانی مناسب دیدار کند.

شایان ذکر است؛ روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اعلام کرد: محمدجواد ظریف در نخستین روزهای هفته پیش رو ،برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر می‌کند و برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در نظر گرفته نشده است. (برای مطالعه کامل خبر اینجا کلیک کنید)

پربیننده ترین خبرها