عربستان با 140 میلیارد دلار هسته ای می شود

عربستان با 140 میلیارد دلار هسته ای می شود
چهارشنبه 24 اسفند 1390 - 07:14

هاشم عبدالله يماني رئيس شهرك انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديد پذير ملك عبدالله در عربستان اعلام كرد كه هزينه بومي سازي انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديد پذير در اين كشور تا سال 2030 به 140 ميليارد دلار خواهد رسيد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، هاشم عبدالله يماني در مراسم فارغ التحصيلي سيزدهمين گروه از دانشجويان دانشگاه M I T در رياض گفت: براساس  تحقيقات فني و اقتصادي تهيه شده توسط اين شهرك، بومي سازي حدود 60 درصد از چرخه انرژي هسته اي و 80 درصد از چرخه انرژي هاي تجديدپذير در عربستان تا سال 2030 حدود 140 ميليارد دلار هزينه خواهد داشت.

وي افزود: مسئولان عربستان با ايجاد روش برخاسته از ساخت، توليد و مصرف به منظور تضمين رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي، به تلاش براي تبديل كشور به یک الگو در زمينه استفاده بهينه از منابع طبيعي غير قابل تجديد ادامه خواهند داد.

وي تأكيد كرد: بايد قيمت نفت در بازارهاي جهاني را نيز در نظر گرفت زيرا مي توان از انرژي هاي جايگزين از جمله انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديدپذير براي توليد برق و شيرين كردن آب بهره گرفت.

يماني برخي از طرح هاي مختلف براي دستيابي به بازدهي اقتصادي را برشمرد كه براساس قيمت هاي مختلف جهاني نفت تهيه شده بود و غالب اين طرح ها، بر امكان ايجاد منابع ديگري براي ثروت هاي عمومي عربستان تأكيد داشت.

يادآور مي شود شهرك انرژي هسته اي و انرژي هاي تجديد پذير ملك عبدالله در دسامبر سال گذشته ميلادي اعلام كرد كه عربستان در سال 2012 استفاده از انرژي هاي تجديد شونده را آغاز خواهد كرد و اين كشور درصدد است تا سال 2030 بيش از 16 نيروگاه هسته اي با سرمايه اي حدود 300 ميليارد دلار در اين كشور بسازد و اولين رآكتور در سال 2020 در زمينه توليد برق اقدام به كار و حدود 20 درصد از نياز این كشور را تأمين خواهد كرد.

عربستان سعودي در 21 فوريه سال گذشته ميلادي يك توافق نامه دوجانبه برای همكاري در زمينه استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي با فرانسه امضا كرد.

اين توافق نامه، زمينه تحكيم همكاري در زمينه توليد و استفاده از انرژي هسته اي و انتقال دانش مرتبط با استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را براي نهادها و مؤسسات دو كشور فراهم خواهد كرد.

يماني در زمان امضاي اين توافق نامه اظهار داشته بود كه براساس توافق نامه مذكور، زمينه براي كارشناسان عربستاني به منظور بررسي گزينه هاي فني فرانسه، انتظارات مادي اين كشور و ميزان نياز به نيروهاي انساني متخصص داخلي فراهم خواهد شد.

يادآور مي شود كه كارشناسان اقتصاد و انرژي پيش بيني كرده اند كه ميزان نياز داخلي عربستان به برق به سه برابر ميزان كنوني افزايش خواهد يافت و اين امر ساخت نيروگاههاي جديدي را مي طلبد كه توان توليدي آنها به 80 گيگا بايت برسد.

هاشم يماني قبلا اظهار داشته بود كه شهرك صنعتي ملك عبدالله سياست ملي هسته اي وانرژی تجدیدپذیر تا سال 2030 را با توجه به سناريوهاي مختلف تدوين كرده است كه اين موضوع براي موافقت به شوراي عالي اين شهرك ارسال و سپس با هدف تصويب به هيأت وزيران عربستان ارائه مي شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها