چرا جدايی كردستان عراق به منزله تشكيل اسراييل دوم است؟

چرا جدايی كردستان عراق به منزله تشكيل اسراييل دوم است؟
دوشنبه 27 شهريور 1396 - 10:32

جدایی اقلیم کردستان از عراق، همان پیامدهایی را برای منطقه به بار خواهد آورد که تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی برای منطقه در طول هفت دهه گذشته به بار آورده است.

العالم ـ یادداشت
این روزها در اقلیم کردستان عراق بحث برگزاری همه پرسی استقلال با میدان داری مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات این منطقه به شدت ادامه دارد و علی رغم مخالفت دولت مرکزی بغداد، مخالفت جامعه جهانی و غیرقانونی و نامشروع بودن این اقدام، بارزانی اصرار دارد که  همه پرسی در سوم مهر برگزار شود.
اقدام بارزانی به برگزاری همه پرسی صرف نظر از طمع ورزی های شخصی وی، پیامدهای غیرقابل جبرانی در وحله اول برای کردها، در وحله دوم برای اعراب سنی، در وحله سوم برای عراق، در وحله چهارم برای منطقه و در وحله پنجم برای جهان به بار خواهد آورد که این تبعات شباهت های نزدیکی با پیامدهای تشکیل رژیم جعلی صهونیستی داشته است. 
به طور اجمالی باید گفت که پس از آنکه رژیم جعلی صهیونیستی در سال 1948 در سرزمین  هالی فلسطینی با حمایت غربی ها تشکیل شد در طول هفت دهه گذشته موجی از بی ثباتی و جنگ های پی درپی میان این رژیم وهمسایگان در گرفته است از سویی در داخل سرزمین های اشغالی هم همواره جدال میان فلسطینی ها با صهیونیست ها برای دستیابی به حقوق خود وجود داشته و دارد.
تشکیل این رژیم از سویی با توجه به عدم شناسایی از سوی کشورهای منطقه به انزوای این رژیم منجر شده ضمن اینکه همین موجودیت جعلی سبب رشد  جریان های افراطی و تروریسم شده که تبعات آن منطقه و جهان را با تهدید روبرو کرده است. از این گذشته ماهیت رژیم صهیونیستی که بر نژادپرستی و همسان سازی استوار است از سویی به تضییع حقوق اعراب سنی داخل سرزمین های اشغالی منجر شده به طوری که آنها به عنوان شهروند درجه دو محسوب می شوند و از سوی دیگر در میان خود یهودی ها هم این تبعیض میان یهودیانی که از غرب آمده اند(اشکنازی ها) با یهودیانی که از اتیوپی (فلاشه ها)مهاجرت کرده اند با یهودیان سفاردین( شرق تبار) دیده می شود.
حال این نگرانی وجود دارد که جدایی کردستان عراق و تشکیل دولتی کردی در شمال این کشور هم  دقیقا همین تبعات را  برای کردها، اعراب سنی، عراق، منطقه و جهان به دنبال داشته باشد.

بارزانی در حالی اصرار به برگزاری همه پرسی دارد که نخست باید گفت اقدام او برخلاف قانون اساسی عراق و خواسته مردم این کشور است. دوم اینکه هیچ یک از کشورهای منطقه و جامعه بین المللی حاضر به پذیرش چنین دولت نامشروعی نیست. سوم اینکه تشکیل چنین دولتی می تواند به بروز جنگ های داخلی از یک سو، جنگ با بغداد از سوی دیگر و جنگ های دیگر با کشورهای همسایه و بالاخره ایجاد بی ثباتی در جهان منجر شود.
در مورد نکته سوم باید گفت از آنجایی که ساختار چنین دولتی بر اساس نژاد است این مسئله می تواند به آپارتاید دیگری در منطقه منجر شده وحقوق کردها و هم اعراب سنی تضییع شود. در این مورد می توان به کوچ دادن اعراب سنی از محل زندگی شان مثل کرکوک یا مندلی شاره کرد. و نکته آخر اینکه باید گفت بی دلیل نیست که اسراییل از جدایی کردستان عراق حمایت می کند و مقام های این رژیم به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر به صراحت کردها را به برگزاری  همه پرسی استقلال تشویق می کنند چرا که به خوبی می دانند با تشکیل اسراییل دوم در منطقه و شکل گیری موج جدید بی ثباتی ها، این رژیم می تواند حاشیه امنی برای خود دست و پا کند.

همین پیش بینی آینده تاریک است که سبب شده تا جامعه جهانی به صراحت مخالفت خود را با همه پرسی استقلال در کردستان عراق اعلام نماید و به بارزانی هشدار دهد که به عواقب اقدامات نسنجیده اش به خوبی بیاندیشد.

خبرگزاری صدا و سیما

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها