غافلگیری فتح توسط حماس/ توافقات جدید در محک آزمایش

غافلگیری فتح توسط حماس/ توافقات جدید در محک آزمایش
دوشنبه 27 شهريور 1396 - 11:11

حماس با پذیرش شروط سه‌گانه فتح برای آشتی، این جنبش (فتح) را غافلگیر کرد و همه منتظرند تا ببینند سرنوشت‌ توافق‌های جدید این دو جنبش به کجا کشیده می‌شود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

برخلاف همه پیش‌بینی‌ها، حماس یکشنبه (دیروز/26 شهریورماه) لغو کمیته اداری در نوار غزه را اعلام کرد و متعهد شد اجازه کار آزادانه دولت توافق ملی در نوار غزه را بدهد و پس از آن انتخابات برگزار شود؛ فتح نیز با لغوتمام تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی علیه نوار غزه موافقت کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «الحیاه»، تصمیم حماس برای انحلال کمیته اداری مورد استقبال همه قرار گرفت؛ کمیته‌ای که طی 6 ماه گذشته «مشکل اصلی» در برابر تحقق آشتی به شمار می‌رفت. انحلال این کمیته در ساعات اغازین صبح دیروز با بیانیه حماس اعلام و پس از آن تماس‌های تلفنی میان گروه‌های فتح و حماس انجام شد.

«عزام الاحمد» مسئول پرونده آشتی در جنبش فتح اعلام کرد تماسی از «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان که در مسیر رفتن به نیویورک بوده دریافت کرده و وی توافقات جدید را تبریک گفته است.

وی افزود: تواقفی با مسئولان مصری انجام شد که یک هفته پس از آنکه دولت توافق ملی اداره امور غزه – از جمله اداره گذرگاه رفح، وزارتخانه‌ها، پلیس و امنیت و غیره- را در دست گرفت جلسه‌ای میان فتح و حماس برگزار شود تا مقدمه‌ای برای برگزاری نشست فراگیر گروه‌های فلسطینی بر اساس توافق قاهره در سال 2011 باشد.

در راستای تحرکات جدی برای آشتی، قرار است هیأتی از حماس به ریاست موسی ابومرزوق و با همراهی سامی خاطر و حسام بدران امروز وارد روسیه شود و جلسه‌ای با سرگئی لاوروف ویر خارجه این کشور داشته باشند.

الحیاه در ادامه به تشریح برخی جزئیات مذاکرات اخیر در مصر که منجر به اعلام انحلال لغو کمیته اداری شد ، پرداخت و نوشت عزام الاحمد به «خالد فوزی» رئیس اطلاعات مصر گفته حماس باید در ابتدا 3 شرط «انحلال کمیته اداری، اجازه کار آزاد دولت توافق ملی در نوار غزه و موافقت با برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری» را اجرایی کند.

در ادامه این گزارش آمده است طی نشست خالد فوزی با رهبران فتح که تا سپیده دم طول کشید مسئولان مصری موفق شد حماس را به انحلال کمیته اداری قانع کند. هیأت فتح بر برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری اصرار داشته اما حماس بر برگزاری انتخابات ریاستی و شورای ملی ساف در کنار انتخابات شورای قانونگذاری اصرار داشته است اما در نهایت هر دو طرف با طرح پیشنهادی مصر با عنوان «انتخابات عمومی» موافقت کردند.

در پایان این گزارش آمده است: موافقت حماس با شروط 3 گانه فتح ، منجر به غافلگیری این جنبش شد و فتح چاره‌ای جز همراه شدن با تلاش‌های مصر برای آشتی ندید، با اینکه حماس نسبت به نقش مصر مطمئن است اما در قبال نیت‌های عباس شک دارد. توافق جدید پس از بازگشت عباس از نیویورک در محک آزمایش خواهد بود.

فارس 

پربیننده ترین خبرها