همکاری آلمان و ایران در زمینه تگرگ‌زدایی و باروری ابرها

همکاری آلمان و ایران در زمینه تگرگ‌زدایی و باروری ابرها
دوشنبه 27 شهريور 1396 - 16:34

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از همکاری ایران با یک شرکت آلمانی در زمینه تگرگ زدایی خبر داد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

به گزارش وزارت نیرو، "فرید گلکار" رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها امروز (دوشنبه) در سمپوزیوم آشنایی با آخرین دستاوردهای تعدیل وضع هوا که با رویکرد باروری ابرهای سرد، گرم و بهبود بارش (تگرگ زدایی) در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات آب برگزار شد، گفت: تکنولوژی باروری ابرها دارای سابقه طولانی بوده و با وجودی که حدود 20 سال است از این فناوری در کشور استفاده می‌شود، تا کنون مورد حمایت مناسب قرار نگرفته است.

وی افزود: همه ساله بروز پدیده بارش تگرگ در جهان و ایران خسارات بسیاری را به محصولات کشاورزی و ساختمان‌ها و خودروها وارد می‌کند.

گلکار ادامه داد: موسسه تحقیقات آب تلاش دارد با همکاری شرکت FKA آلمان ضمن افزایش بارش در کشوردر بحث تگرگ زدایی نیز از بروز خسارات جدی به محصولات کشاورزی، و آسیب به خودروهایی که در پارکینگ فضای باز کارخانه جات خودروسازی وارد می‌شود، جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه در نیمه خرداد سالجاری بارش تگرگ در استان خراسان رضوی باعث نابودی کل محصولات کشاورزی منطقه شد، گفت: بارش تگرگ امسال در خراسان رضوی، بیش از 100 میلیارد تومان خسارت به محصولات کشاورزی وارد کرد، در حالی که با استفاده از این فناوری و هزینه بسیار کم آن می‌توانستیم از بروز این خسارت جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه این شرکت هم اینک در منطقه جنوب آلمان و بخشی از سوئیس با تکنولوژی تگرگ‌زدایی در حال فعالیت است، افزود: در این زمینه تفاهم نامه ای بین موسسه تحقیقات آب و شرکت FKA  آلمان به امضا رسیده که بر اساس آن، این شرکت آمادگی دارد تا ضمن سرمایه‌گذاری در این زمینه، با استفاده از تجهیزات مدرن و فناوری نوین، دامنه همکاری‌های خود را در کشور ما گسترش دهد.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه کشوهای اروپایی مدام از فناوری باروری ابرها استفاده می‌کنند، گفت: با توجه به مسئله خشکسالی و محدودیت منابع آبی، شایسته نیست که همه ساله ابرهایی با مقادیر زیاد آب از فراز کشور ما عبور کنند و نتوانیم از آب موجود در آن‌ها بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه میزان سرانه آب تجدید شونده کشور از 6 هزارو 850 مترمکعب در سال 1335 هم اکنون به 1100 متر مکعب رسیده است، افزود: منابع آب جوی جزو منابع آب مغفول مانده است و لازم است از این منابع که با قیمت ارزان می‌شود آن را در اختیار گرفت استفاده بهینه شود.

وی با اشاره به اینکه فناوری باروری ابرها یکی از شناخته‌ترین روش تعدیل وضع هوا است و فعالیت‌هایی نظیر کاهش و افزایش بارش، جلوگیری از بارش تگرگ و مه زدایی را در دستور کار خود دارد،‌ افزود: پایه‌های علمی این روش در سال 2007 و 2009 مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی " WHO "  قرار گرفته است.

رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها با بیان اینکه روش‌های باروری ابرها با استفاده از هواپیما، ژنراتورهای زمینی و پهباد انجام می‌شود اظهار داشت: با استفاده از دانش داخلی، رادارهای هواشناسی مستهلک روسی را از رده خارج کرده و در حال ساخت رادارهایی در داخل هستیم که بخش سخت افزاری آن 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و آماده شدن بخش نرم افزاری و پردازشگر آن می‌تواند صرفه اقتصادی بالایی را برای کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: هم اکنون مشغول ساخت پهبادی هستیم که قادر است تا 220 کیلومتر از ما فاصله گرفته و کار باروری ابرها را انجام دهد.

گلکار در مقایسه اقتصادی بین راهکارهای طبیعی برای استحصال آب و استحصال از طریق باروری ابرها گفت: شیرین کردن 1000 متر مکعب آب شور حدود 2 هزار دلار، انتقال بین حوضه ای 1000 متر مکعب آب حدود 400 دلار، تغذیه مصنوغی 1000 متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی حدود 230 دلار و تصفیه 1000 متر مکعب فاضلاب حدود 220 دلار هزینه در بر دارد؛ در حالیکه برای استحصال 1000 متر مکعب آب از طریق باروری ابرها فقط نیاز به 15 دلار سرمایه گذاری است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها