العبادی می‌تواند از هر گزینه‌ای علیه کردستان استفاده کند

العبادی می‌تواند از هر گزینه‌ای علیه کردستان استفاده کند
سه شنبه 28 شهريور 1396 - 06:06

کارشناس سیاسی عراقی گفت، نخست وزیر عراق می تواند از هر گزینه‌ای علیه منطقه کردستان استفاده کند.

العالم - عراق

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، جاسم الموسوی در گفتگو با این شبکه از بغداد درباره ادامه مخالفت ها با برگزاری همه پرسی در منطقه کردستان عراق و در پاسخ به این پرسش که دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی بر توقف این همه پرسی تاکید کرده است، آیا دولت حیدر العبادی می تواند این همه پرسی را متوقف کند،گفت: این حکم توسط بالاترین مقام قضایی صادر شده است. هر زمان که گروه های سیاسی درباره اختلاف قوانین با مشکلی روبرو شوند از توان این دادگاه برای حل و فصل اختلافات خود استفاده می کنند و آرای این دادگاه برای همه طرف ها به ویژه منطقه کردستان عراق الزام آور است. اختیارات این دادگاه برگرفته از قانون اساسی عراق است.

وی افزود: نخست وزیر عراق می تواند با استفاده از این حکم، مانع از برگزاری این همه پرسی شود چرا که در این زمینه از حکم قانونی برخوردار است. تلاش برای همه پرسی یک اقدام غیر قانونی است. رای این دادگاه برای رئیس منطقه کردستان نیز الزام آور است. در این رای تصریح شده است در صورتی که رئیس منطقه کردستان این همه پرسی را برگزار کند، مسئولیت کامل این اقدام را برعهده خواهد داشت و نخست وزیر عراق نیز گزینه هایی برای تعامل با این وضع دارد و استفاده از زور یکی از این گزینه ها در صورت مخالفت منطقه کردستان با رای دادگاه فدرال است.

وی افزود: بغداد تا این لحظه در تعامل با شورشی که علیه مشروعیت دولت عراق شده با حکمت و درایت رفتار کرده است. جدا شدن از عراق به معنای شورش علیه این کشور است. پارلمان عراق به عنوان بالاترین نهاد قانونگذاری کشور این اختیار را به نخست وزیر عراق داده است تا از هر گزینه های برای حفظ یکپارچگی عراق استفاده کند. حیدر العبادی به این مسئله اشاره کرده است در صورتی که اقدامات خشونت باری رخ دهد،دخالت می کنیم. این که کردها مظلوم نمایی می کنند، درست نیست. کردها در تدوین قانون اساسی عراق حضور داشتند و پست ریاست جمهوری و شماری از وزارتخانه های عراق در اختیار کردهاست و دولت عراق هیچ کارمندی در منطقه کردستان ندارد و نیروهای دولت مرکزی نمی توانند در مرزهای اداری منطقه کردستان حضور داشته باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها