روحانی در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک:

ترامپ از ملت ایران عذرخواهی کند / هر کشوری که آغاز کننده نقض برجام باشد منزوی می شود

ترامپ از ملت ایران عذرخواهی کند / هر کشوری که آغاز کننده نقض برجام باشد منزوی می شود
چهارشنبه 29 شهريور 1396 - 23:20

رئیس جمهوری در نشست خبری با رسانه ها در نیویورک با بیان اینکه بعد از برجام فضای خوبی فراهم شده است، گفت: دنبال آن هستیم که از این فضا به نفع دو طرف با سیاست برد - برد روابط مان را با کشورهای دوست پیش ببریم.

العالم - ایران / سیاسی

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی در نیویورک (چهارشنبه شب به وقت ایران) در نشستی با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داد که پیش از پاسخ به پرسش های خبرنگاران در سخنانی افزود: خوشحالیم بعد از برجام از طریق شرکت های خارجی میلیاردها دلار سرمایه گذاری شده است. خود فضای اقتصادی ایران هم فضایی است که نشان می دهد مردم به آینده امیدوار هستند.

مردم به چهار سال آینده بسیار امیدوارتر از سال های گذشته هستند/ 7 درصد رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال 

روحانی گفت: مردم به چهار سال آینده بسیار امیدوارتر از سال های گذشته هستند، مرکز آمار ایران در بررسی های اقتصادی اعلام کرده است که در سه ماه اول سال شمسی نسبت به سه ماه اول سال گذشته 7 درصد رشد اقتصادی داشتیم و این رشد در تمام بخش های مختلف بوده است و خوشحالیم بخش مسکن هم از رکود خارج شده است و همه بخش های اقتصادی ایران در مسیر رشد قرار دارند.

رشد و توسعه ایران بدون ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم امکان پذیر نیست 

رئیس جمهوری ادامه داد: البته متوجه هستیم که رشد و توسعه ایران بدون ثبات در منطقه و بدون مبارزه با تروریسم امکان پذیر نیست.توسعه با امنیت و آرامش همبستگی دارد.هم در دولت گذشته و هم در این دولت برای کمک به مردم کشورهای منطقه برای مبارزه با تروریسم بوده است. دولت ایران نشان داده در مبارزه با تروریسم بسیار جدی است و مورد اذعان همسایگان ما است که آن ها را برای رسیدن به امنیت وثبات یاری کردیم.

وی اظهار داشت: در همه گفت و شنودهای ما با سران کشورها هم روابط اقتصادی و هم علمی و فرهنگی مطرح بوده و هم ثبات منطقه مورد توجه بوده است. در همه ملاقات ها توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست بود.

روحانی در آغاز این مصاحبه همچنین گفت: می خواهم بر این نکته تاکید کنم که ملت ایران در یک انتخابات بسیار پرشور و رقابتی در ایران در انتخابات ریاست جمهوری راه جدید چهار ساله خودشان را انتخاب کردند.در این راه مردم ما خواهان روابط گسترده با جهان و توسعه وپیشرفت در داخل کشور ثبات و امنیت در کل منطقه هستند.

وی افزود: دولت دوازدهم موظف است این اهداف را دنبال کند و سفرمن به نیویورک و شرکت در اجلاس سازمان ملل متحد دنبال کردن اهدافی بود که ملت اعلام کردند.

کمک به مردم میانمار و فشار به دولت این کشور از اهدافی بود که در سفر نیویورک دنبال شد

رئیس جمهوری همچنین اظهار داشت: در هفته های گذشته منطقه آسیا با فاجعه میانمار روبرو شده است و حدود 400 هزار نفر خانه هایشان به آتش کشیده شده و مجبور شدند به بنگلادش مهاجرت کنند.

روحانی گفت: مجموع مهاجران تا کنون به 800 هزار نفر رسیده است و این از نظر انسانی برای ما بسیار اهمیت دارد، کمک به مردم و فشار به دولت میانمار یکی ازاهدافی بود که در این سفر دنبال شود و سازمان همکاری اسلامی در این زمینه جلسه ای را برگزار کرد.

بیش از 30 کشور در توافق هسته ای مشارکت داشته اند 

خبرنگار آسوشیتدپرس بعنوان اولین خبرنگار از رئیس جمهوری پرسید: در سخنرانی فرمودید که ایران اولین کشوری نخواهد بود که از برجام خارج شود ولی قاطعانه به هرنوع نقض این پیمان پاسخ خواهید داد، لطفا بفرمایید چگونه به تهمت های آمریکا در حمایت ایران از تروریسم پاسخ می دهید؟

روحانی پاسخ داد: درباره برجام می دانید که این توافق یک توافق دسته جمعی بین هفت کشور است که مورد تایید کشورهای دیگر بوده است، یعنی غیر از سه کشور اروپایی، خود اتحادیه اروپا حامی این توافق بوده اند، یعنی بیش از 30 کشور در این توافق مشارکت داشته اند. ماه ها مذاکرات آن به خاطردقت در تدوین بندهای آن طول کشیده است و همه کشورها به این توافق دست یافتند و شورای امنیت در قطعنامه 2231 حمایت کرد.

هر کشوری که آغاز کننده نقض برجام باشد، راه انزوا را انتخاب کرده است 

رئیس جمهوری ادامه داد: برجام توافق دوجانبه نیست حتی شبیه توافق آب و هوایی پاریس نیست و این توافق نقش بسیار زیادی در امنیت جهانی و امنیت منطقه ما دارد.هر کشوری که آغاز کننده نقض این توافق باشد، در کنار زیر پا گذاشتن تعهد حقوقی خود، راه انزوا را انتخاب کرده است.
روحانی گفت: شما در نطق های سران در مجمع عمومی دیدید فقط دو نفر نسبت به این توافق خوشحال نبودند و حتی می گفتند مایه شرمساری آنها است، هر کسی دیگری صحبت کند؛ خواهد گفت که بهترین توافق است.عقل و مصلحت جهانی همچنین موضوع عدم اشاعه و پشتیبانی ان.پی.تی و زمینه سازی برای توسعه روابط در منطقه و جهان همین را می خواهد.

اگر آمریکا از توافق خارج شود، ملت آمریکا و کشورهای متحد آمریکا و اروپایی ها حمایت نخواهند کرد

وی اظهار داشت: نمی دانم اگر کشوری از این توافق خارج شود، چه سودی برای او خواهد داشت. جز رسوایی چیزی برای او نخواهد داشت. اگر آمریکا از این توافق خارج شود، ملت آمریکا و کشورهای متحد آمریکا و اروپایی ها حمایت نخواهند کرد. جز خوشحال کردن یک رژیم منفور در منطقه ما چه کسی دیگر از این کار خوشحال خواهد شد؟ با منطق عقل، مصلحت و سیاست فکر نمی کنم آمریکا بخواهد در این زمینه اقدام کند ولو در این زمینه شعار داده و خواهد داد.

آمریکا از توافق خارج شود، دست ایران برای هر اقدامی که مصلحت بداند، باز خواهد شد

رئیس جمهوری یادآور شد: اگر امریکا از این توافق خارج شود دست ایران برای هر اقدامی که به مصلحت کشور بدانیم و درباره آن تصمیم بگیریم، باز خواهد شد. اگر مقامات جدید آمریکا فکر می کنند نقض برجام به فشار بر ایران منجر خواهد شد، کاملا اشتباه می کنند. جایگاه ایران در سطح جهان بهتر از گذشته خواهد شد و در این زمینه در تهران گفت و گو کردیم و در آینده هم گفت و گو می کنیم برای شرایط مختلف انتخاب های زیادی داریم و دست ما باز است.

چه کسانی نفت غصبی داعش و اشیای عتیقه عراق را از داعش خریداری کردند؟ و چه کسانی شهرهای عراق و سوریه را آزاد کردند؟

رئیس جمهوری ادامه داد: حمایت از تروریسم اتهام جدیدی نیست اما می پرسم که چه کسانی القاعده، طالبان را ایجاد کردند و از داعش حمایت کردند؟ چه کسانی نفت غصبی داعش را خریداری کردند؟ چه کسانی اشیای عتیقه عراق را از داعش خریداری کردند؟ و چه کسانی ایستادند و شهرهای عراق و سوریه را آزاد کردند؟ 

آمریکا به مردم خود بگوید در منطقه چه کار کرده است؟ آیا عراق و افغانستان امن تر شده است؟

روحانی اظهار داشت: پاسخ این سوال نشان می دهد اظهارات رئیس جمهوری آمریکا تا چه حد بی اساس است؟ آمریکا به مردم خود بگوید در منطقه چه کار کرده است؟ بعد از 11 سپتامبر جز توسعه تروریسم چه اقدامی کرده است؟ آیا عراق و افغانستان امن تر شده است یا شرایط بدتر را برای مردم به ارمغان آورده اند؟

مردم آمریکا باید بپرسند مالیات آنها کجا می رود؟

رئیس جمهوری یادآور شد: مردم آمریکا باید بپرسند که مالیات آن ها کجا می رود و کسی که تروریسم را به وجود آورده در جایگاهی نیست که به ایران اتهام وارد کند. باید به اتهامات واقعی که به این دولت (آمریکا) وارد است، پاسخگو باشد.ایران خود قربانی تروریسم بوده و در سال های اولیه 17 هزار نفر قربانی تروریسم شدند و همواره در خط مقدم تروریسم بودیم و خواهیم بود.

آمریکایی ها برای فاصله گرفتن از توافق صحبت می کنند، چه دلیلی برای مذاکره در موضوعات دیگر وجود دارد؟

خبرنگار سی بی اس آمریکا از روحانی پرسید: آیا دولت شما حاضر است با دولت ترامپ دیدار کنید و در چارچوبی غیر از برجام گفت وگو کنید؟
روحانی پاسخ داد: ما سال ها راجع به یک توافق صحبت کردیم و در سال های اخیر مذاکرات بسیار پیچیده ای را داشته ایم، اما امروز آمریکایی ها برای فاصله گرفتن از توافق صحبت می کنند، چه دلیلی برای مذاکره در موضوعات دیگر وجود دارد؟
رئیس جمهوری افزود: نه فقط ما بلکه هیچ کشور دیگری حاضر نخواهد شد که با آمریکا صحبت کند، در این صورت حرف و مذاکره اتلاف وقت خواهد بود. 

دیروز آقای ترامپ به ملت ایران اهانت کرد/ منتظر عذرخواهی وی از ملت ایران هستیم 

رئیس جمهوری اظهار داشت: دیروز آقای ترامپ به ملت ایران اهانت کرد و قبل از هر چیز منتظر عذرخواهی وی از ملت ایران هستیم.

تاکید رهبران اروپایی بر حفظ توافق هسته ای 

روحانی در پاسخ به سوالی در باره اینکه سران دیگر کشورها چه نفوذی برای قانع کردن مقامات آمریکایی دارند؟، گفت:در مذاکراتی که با رهبران اروپایی داشتیم از جمله فرانسه و انگلیس، و همچنین با دیگر رهبران اروپایی از قبیل بلژیک و سوئد؛ تاکید همه این بوده که برجام بهترین توافق ممکن بوده که انجام شده است و باید این توافق حفظ شود. 
رئیس جمهوری اظهار داشت: آنها معتقد بودند که راه حلی غیر از برجام وجود نداشته است، اروپایی ها به صراحت از برجام حمایت می کنند و به من گفتند که به آمریکا هم به صراحت نظراتشان را اعلام کرده اند وخواسته اند که آمریکا به این توافق پایبند بماند. فکر می کنم درباره این گونه سوالات بحث کنیم. تقدم همه بر این است که این توافق مهم حفظ شود چون به نفع همه است اما اگر حفظ نشود چه خواهد شد؟ موضوعی است که هم ما و هم اتحادیه اروپا بررسی می کنیم و در آن شرایط تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد

جاده ابریشم می تواند برای منافع اقتصادی کشورها تحول مثبتی باشد

خبرنگار چاینا دیلی از دکتر روحانی پرسید که ایران خیلی به اصطلاح ایستگاه مهمی در جاده ابریشم است، ایران چگونه منافع اقتصادی خود را به یک جاده پیوند می زند؟
رئیس جمهوری در پاسخ گفت: در این موضوع با مقامات چینی مذاکره کردیم ایران علاقه مند به مشارکت است و جاده ابریشم جدید می تواند برای منافع اقتصادی برای همه کشورهایی که در کنار این جاده هستند، تحول مثبتی باشد.

شیوه اروپایی ها در تصمیمی که ما درصورت خروج آمریکا از برجام باید اتخاذ کنیم، بسیار تاثیرگذار خواهد بود

خبرنگاری از رئیس جمهوری سوال کرد که می توانید، به گزینه های ایران اشاره کنید اگر آمریکا از برجام خارج شود؟
روحانی پاسخ داد: اگر ایران در برابر این مساله قرار گیرد، گزینه های مختلفی دارد، یک مساله مهم وابسته به نوع عکس العمل اتحادیه اروپا است. در گذشته با آمریکا در دهه 90 مساله داشتیم، آنها به دنبال این بودند که یک قانون فرامرزی را نسبت به ایران تصویب کنند، اما شکست خوردند و شرکت های اروپایی آمدند و در نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کردند. شیوه ای که اروپایی ها عمل خواهند کرد، در تصمیمی که ما باید اتخاذ کنیم، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

اگر مساله میانمار در کشوری اروپایی بود، سر و صدای دیگری بلند می شد

رئیس جمهوری همچنین درباره میانمار و یمن اظهار داشت: معمولا در سازمان ملل در موضوعات انسانی مشابه یکدیگر در دنیا تصمیم گیری نمی کنند و اظهار نظر آنها هم متفاوت است. اگر بمبی در آسیا منفجر شود، اگر در خاورمیانه باشد، اگر در اروپا و آمریکا باشد، مواضع متفاوتی اتخاذ می کنند.متاسفانه در موضوعات انسانی استانداردهای چندگانه را می بینیم. اگر مساله میانمار در کشوری اروپایی می بود، سرو صدای دیگر بلند می شد. باید همه انسان ها را انسان ببینیم و تفاوتی در این زمینه وجود ندارد.

جنگ یمن باید متوقف و مذاکرات یمنی - یمنی آغاز شود/فعالیت های سیاسی و نوع دوستانه خود را ادامه می دهیم 

روحانی گفت: موضوع یمن موضوعی بسیار تاسف بار است و در دیدارها درباره آن بحث شد. در یمن، گروه های تروریستی همچون القاعده فعال شده اند، بین خود یمنی ها اختلاف وجود دارد، یمن مورد هجوم بی رحمانه هواپیماهای عربستان سعودی و امارات قرار دارد و متاسفانه صدایی از سازمان ملل بلند نمی شود.
وی گفت: متاسفانه بیماری های مسری زیادی در یمن شیوع یافته وانسان های زیادی در حال از بین رفتن هستند. ابتدا باید جنگ متوقف شود، مذاکرات یمنی - یمنی آغاز شود با نظر مردم یمن، حکومت تشکیل شود. در بقیه کشورها هم معضلات دیگری وجود دارد که راهکارهای آن باید توسط شورای امنیت و مجامع دیگر بین المللی دنبال شود. ما به سهم خود فعالیت های سیاسی و نوع دوستانه خود را انجام دادیم و ادامه می دهیم.

فرقه گرایی با منطق اسلام سازگار نیست

رئیس جمهور گفت: اصولاً تفکر فرقه گرایی که بگوید این گروه شیعه یا آن گروه سنی است با منطق اسلام سازگار نیست و ما از دید اسلام همه مذاهب اسلامی را مسلمان می دانیم.

روحانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ایران مدافع حقوق اقلیت های شیعه در کشورهایی مثل یمن و بحرین و جاهای دیگر است اما در عین حال تهمت هایی درباره زیر پا گذاشتن حقوق اهل سنت به ایران نسبت داده می شود، افزود: نباید تفاوتی بین شیعه و سنی قائل شد، مثلاً در نوارغزه و کرانه باختری ما از فلسطینیان به دور از بحث شیعه و سنی حمایت می کنیم و از مردم مسلمان در پاکستان هم چه شیعه و سنی تا کنون حمایت کردیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما با مردم عراق هم با شیعه ها و هم با سنی ها و کردها که سنی هستند روابط خوبی داریم، گفت: ما همزمان وقتی داعش خواست به بغداد حمله کند در عراق در کنار ارتش این کشور قرار گرفتیم و در اربیل در مبارزه با داعش به دولت این کشور کمک کردیم، برای ما فرقی نمی کند که اربیل، بغداد، کربلا یا نجف باشد، یک شهر اگر بخواهد مورد حمله تروریست ها قرار بگیرد ما در برابر آنها ایستادگی و مقاومت می کنیم.

آقای روحانی افزود: بنابراین این تفاوت اساساً درست نیست که فکر کنیم ایران فقط به شیعه یا به سنی کمک می کند.

رئیس جمهور گفت: حتی اگر داعش به یک کشور مسیحی حمله کند و آن کشور از ما کمک بخواهد اگر بتوانیم حتماً به آن کمک می کنیم چون این را یک وظیفه انسانی می دانیم و فرقی نمی کند که آن مردم مسیحی، شیعه یا سنی باشند.

اهل سنت ایران بهترین مشارکت سیاسی را دارند

روحانی با ابراز تعجب از این پرسش درباره وضعیت سنی ها در ایران با بیان اینکه سنی ها در ایران بهترین مشارکت را در انتخابات ریاست جمهوری دارند و بالاترین رأی را در انتخابات به من دادند افزود: اهل سنت در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و معاون وزیر و فرماندار در شهرهای مختلف، مدیرکل بسیاری از ادارات و سفیر هستند.

رئیس جمهور گفت: تأکید من از روز اول دولت این بود که به اقوام مختلف میدان بیشتر و مدیریت بیشتری بدهیم و از جوانان و خانمها هم بیشتر استفاده کنیم و این سه مورد تأکید من هم در انتخابات و بعد از آن بوده است.

آقای روحانی افزود: اخیراً هم بخشنامه ای به همه وزارتخانه ها کردم که وزرا دو نفر از معاونان و مشاوران را از خانمها و جوانان انتخاب کنند و همچنین به هیأت دولت ابلاغ کردم که از اقوام مختلف استفاده کنند.

رئیس جمهور گفت: بنابراین در ایران سنی ها آزادند، فعالند و در همه انتخابات حضور دارند و مراسمشان آزادانه برگزار می شود و ما هم در حقوق شهروندی تفاوتی بین شیعه و سنی قائل نیستیم و شیعه و سنی در حقوق شهروندی برابر هستند.

 

این خبر در حال تکمیل است ... 

پربیننده ترین خبرها