لفاظی ترامپ و رشد انزوای سیاسی واشنگتن

لفاظی ترامپ و رشد انزوای سیاسی واشنگتن
پنج‌شنبه 30 شهريور 1396 - 11:03

اظهارات ترامپ مجموعه ای از تهمت ها و دروغ های خنده دار با چاشنی لفاظی های دلال گونه است که نه تنها خریداری ندارد بلکه باعث انزجار بیش از پیش ملت های جهان از دولت ایالات متحده آمریکا می گردد.

محمد واحدی رئیس مرکز دانشجویی حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران(صلح زیبا) نوشت:رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل همانطور که انتظار می رفت با اظهاراتی غیر معمول و نامتعارف ادعاهای خود در مورد ایران را تکرار کرد.
اظهارات ترامپ مجموعه ای از تهمت ها و دروغ های خنده دار با چاشنی لفاظی های دلال گونه است که نه تنها خریداری ندارد بلکه باعث انزجار بیش از پیش ملت های جهان از دولت ایالات متحده آمریکا می گردد.
بیانات ترامپ، نشان دهنده ی برجسته‌شدن اختلاف نظرها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا و رشد انزوای سیاسی واشنگتن در میان متحدان اروپایی خود درباره برجام است.
رئیس جمهور آمریکا در اظهارات خود، ریاکارانه تلاش می‌کند امنیتی‌سازی برجام را کلید بزند و با هدف فریب افکار عمومی آمریکا و اروپا، پایبندی به برجام را تهدیدی امنیتی برای آمریکا و تلویحا، اروپا معرفی و مسیر نقض برجام و بدعهدی‌های آمریکا را در آینده بیش از پیش هموار و موجه کند.
ترامپ در حالی جمهوری اسلامی ایران را متهم به دیکتاتوری و برهم زدن نظم جهانی می کند که کشورش بزرگترین حامی تروریسم و تامین کننده سلاح گروهک های ریز و درشت تروریستی در جهان است.
جالب ترین بخش سخنان دونالد ترامپ واگویه کردن تراوشات ذهنی بیمار وی از ارزش ها و رویای آمریکایی است، رئیس جمهور آمریکا به درستی بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ریشه کن کردن دیکتاتوری و تروریسم دولتی در جهان امروز است که گویا به یک ارزش در دولت آمریکا بدل گشته است.
آمریکا با اینکه در ظاهر مدعی مبارزه با تروریسم و رعایت حقوق بشر در جهان است، به خاطر حفظ منافع استعماری خود اکثر قوانین بین المللی را نادیده گرفته یا به نفع خود تفسیر می‌نمایند.
آمریکا به‌جای بازنگری در رفتارهای اشتباه گذشته سعی می‌کند با فرافکنی و دیپلماسی فشار و انحراف افکار پای کشورهایی چون ایران را به حوزه اشتباهات استراتژیک خود باز کند. ادعای حمایت ایران از تروریسم در حالی است که اقدامات آمریکا سبب تشدید و توسعه نفوذ تروریسم در منطقه شده است. مطالعات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بیانگر این حقیقت تلخ است که جهان، پس از سپتامبر ۲۰۰۱ و آغاز نبرد جهانی با تروریسم بسیار ناامن‌تر شده است.
لشکرکشی آمریکا به منطقه غرب آسیا و اشغال دو کشور عراق و افغانستان، حمایت از گروه تروریستی داعش و کمک تسلیحاتی به آن ها و استقرار نیروهای آمریکایی در برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس و اغلب کشورهای آسیای مرکزی و حوزه قفقاز به بهانه مبارزه با تروریسم ازجمله چنین اقدامات نا امن کننده بوده‌اند.
ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفته است ، خلع سلاح‌های هسته‌ای تنها سرنوشت مسئولانه ی در انتظار کره شمالی است این در حالی است که ایالات متحده آمریکا تنها کشور استفاده کننده از سلاح هسته ای تا امروز است.
به نظر می رسد اگر بخواهیم طبق صحبت های ترامپ به بررسی وضعیت کره شمالی بپردازیم فعالیت های این کشور در فرهنگ لغت ترامپ اقداماتی طبیعی و منطقی برای پیشبرد منافع کشورش است.
همان‌طور که روشن است، جمع‌بندی سخنان رئیس جمهور آمریکا در سازمان ملل حکایت از روند رو به فزونی انزوای سیاسی این کشور حتی در میان متحدان خود و تنها بودن این کشور در ضربه زدن به برجام است.
فاصله بسیار زیاد، میان سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه آمریکا و منطق و عقلانیت، حقیقت تازه‌ای نیست. نحوه تعامل ایالات متحده با توافق هسته‌ای، تجربه گران‌بهایی است که اضافه بر تجربه‌های ارزشمند گذشته، به‌خوبی نشان می‌دهد بی‌اعتمادی به آمریکا بی‌دلیل نیست.
اعلام مواضع منسجم مسئولان ذی‌ربط در برابر بدعهدی‌های مکرر آمریکا نیز این امید و انتظار را ایجاد کرده که ایران، اضافه بر مواضع اعلامی محکم و به‌موقع، از گزینه‌های اقدامی و اجرائی مؤثر و کارآمد نیز در قبال رفتارهای نابهنجار دولت کنونی آمریکا برخوردار است.

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها