امیر پوردستان در گفتگوی اختصاصی با العالم:

هدف اصلی آمریکا از ورود به منطقه حمله به ایران بود/دفاع ایران از محور مقاومت لحظه ای قطع نخواهد شد/ جغرافیای دفاع از کشور فراتر از مرزهای ایران است

هدف اصلی آمریکا از ورود به منطقه حمله به ایران بود/دفاع ایران از محور مقاومت لحظه ای قطع نخواهد شد/ جغرافیای دفاع از کشور فراتر از مرزهای ایران است
شنبه 1 مهر 1396 - 20:49

جانشین فرمانده کل ارتش در گفت و گو با شبکه العالم گفت:پیشنهاد من به آقای بارزانی این است که حرف آمریکایی ها را گوش نکنند، محمد بن سلمان حرف آمریکایی ها را گوش کرد و امروز دو سال است که در باتلاق یمن گیر کرده است.

العالم - گفتگوی ویژه

امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش در گفت و گو با شبکه العالم با اشاره به تهدیدات جدید ترامپ علیه ایران گفت: تهدیدات  آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران موضوع تازه ای نیست، ما از بدو پیروزی انقلاب شاهد این تهدیدات آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی بودیم و ما با هدایتهای حضرت امام توانستیم در مقابل این تهدیدات ایستادگی کنیم، به همین خاطر ما هیچ ترس و دلهره ای از بابت این دست تهدیدات نداریم.

وی افزود: ترامپ نشان داده است که پس از انتصاباش در سمت ریاست جمهوری آمریکا، تصمیماتی که می گیرد بسیار عجولانه است و همین نوع تصمیم گیری سبب شده است که یک افتراق و جدایی در بین جامعه آمریکا و حتی حزبی که ایشان به عنوان نماینده آن انتخاب شده است، ایجاد کند.

پوردستان خاطرنشان کرد: ما با همه توانمان در برابر تهدیدات آمریکا ایستادگی می کنیم. ضمن اینکه ملت بزرگ ایران رهبری خردمند و شایسته دارد که به خوبی جمهوری اسلامی را سکان‌داری می کند.

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: ما آمادگی مقابله با هرگونه حرکت آمریکا در حوزه برجام را داریم؛ اگر بخواهد برجام را ترک کند، اگر بخواهد هر حرکتی را انجام دهد، به تناسب آن برنامه های خود را اجرا می کنیم.

امیر پوردستان اظهار کرد: ترامپ امروز شرایطی را ایجاد کرده است که حتی جامعه اروپا هم همکاری لازم را با او ندارد و در بسیاری از سیاستهایش با او مقابله می کنند، به همین خاطر علاوه بر مردم اروپا و سیاستمداران اروپایی در سایر کشورهای جهان هم ما شاهد هستیم که این انزجار و این مقابله با سیاستهای آقای ترامپ وجود دارد و او یک مقابله جهانی را برای امریکا ایجاد کرده است، من فکر می کنم اگر این سیاست را آمریکا بخواهد دنبال کند، این آمریکاست که در نهایت منزوی خواهد شد.

پوردستان با اشاره به اعتراضات در آمریکا گفت: امروز می بینیم در کالیفرنیا مردم به دنبال استقلال هستند که این نشان می دهد، نارضایتی در جامعه آمریکا علنا خودش را نشان می دهد.

عراق در شرایطی به ایران حمله کرد که ما از یک سو درگیر قائله کردستان بودیم و از سوی دیگر ترورهای کور منافقین

امیر پوردستان گفت: در روزهای آغازین جنگ شرایط برای کشور ما شرایط خوبی نبود، من این شرایط را به صورت مختصر تشریح می کنم؛ ما درگیر مقابله با ضدانقلاب در کردستان بودیم. نیروهای ما در کردستان با ضدانقلابی مقابله می کردند که قصدشان جدایی این خطه بود، در داخل کشور موج وسیع ترور و بمبگذاری شایع بود و هر روز مسئولین ما و مردم عادی کوچه و بازار ترور می شدند. ارتش دچار یک پاکسازی شده بود و بسیاری از فرماندهان کنار رفته بودند. سپاه تازه تشکیل شده بود، در چنین شرایطی رژیم بعثی عراق با 12 لشکر و 45 تیپ مستقل به ما حمله کرد و ما را مورد تعدی و تجاوز قرار داد؛

وی افزود اما در یک ظرف زمانی کوتاه مدت ملت و نیروهای مسلح ما خودشان را پیدا کردند و ارتش خود را بازیابی کرد؛ سپاه سازمان عملیاتی پیدا کرد ارتش و سپاه در کنار هم قرار گرفتند و مهمتر از همه مردم به پشتیبانی نیروهای مسلح آمدند اینها همه مؤلفه هایی هستند که قدرت ایجاد می کنند و بالاتر از همه اینها یک رهبری هوشمند و خردمند بود که همه این مؤلفه های قدرت را در کنار همدیگر قرار می داد و سبب می شد که یک سینرژی ایجاد شود.

امیر پوردستان با افزود: با وجود این موارد ما توانستیم علاوه بر این که در سال اول جنگ رژیم بعثی عراق را متوقف کنیم حملات تهاجمی خود را آغاز کنیم و تمامی مناطقی که گرفته شده بود، بازپس بگیریم.

با اتکا به رادارهای کیهانی خود، امروز ضربان  قلب اسرائیلی ها را به خوبی می شنویم

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: تقویت نیروهای مسلح و تقویت در حوزه تجهیزات به معنای این نیست که ما قصد تحدی و تجاوزی به کشوری را داریم، دکترین ما دفاعی و مبتنی بر بازدارندگی است.

پوردستان با اشاره به پیشرفت های نظامی ایران گفت: بحمد الله ارتباط بسیار خوبی مابین نیروهای مسلح، صنعت دفاعی و مراکز دانشگاهی  ایجاد شده است، امروز این مثلث سبب شده که فاصله ایده تا محصول بسیار کوتاه شود. نیروهای مسلح ما امروز اگر ایده ای در ذهنشان شکل بگیرد  با ظرفیت های فنی، صنعتی و دانشگاهی که هست فورا پیاده می شود.

امیر پوردستان افزود: ما امروز در حوزه رادار به خودکفایی رسیده ایم، تمامی رادارهای ارتفاع پایین، ارتفاع متوسط و ارتفاع بالا را در کشور تولید می کنیم و این مهم با کمک مراکز دانشگاهی به مرحله عمل رسیده است، ما امروز رادارهایی تولید کرده ایم که تا چند هزار کیلومتر آنسوتر را به ما نشان می دهد.

وی گفت: امروز ضربان  قلب و نفس اسراییلی ها را حس می کنیم و می شنویم، چرا که این رادارها، رادارهای کیهانی هستند و از چنین قابلیتی برخوردار هستیم.

کوچکترین حرکات دشمن را پاسخی کوبنده خواهیم داد

پوردستان با اشاره به صنعت موشکی کشور خاطرنشان کرد: در صنعت موشکی ما پیشرفتهای بسیار خوبی داشته ایم، از جمله  موشک های زمین به زمین، موشکهای ساحل به دریا و موشک های دریا به دریا  به توانمندهای خوبی رسیده ایم در واقع موشک های ما نقطه زن هستند و از برد و قدرت تخریب بسیار بالا برخوردار هستند 

امیر پوردستان تاکید کرد: اگر کسی خیال خام تجاوز و تعدی به مرزهای جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد بداند کوچکترین حرکت، پاسخی کوبنده خواهد داشت.

هدف اصلی آمریکا از ورود به منطقه حمله به ایران بود

امیر پوردستان گفت: سال 2001 که آمریکایی ها وارد منطقه شدند قصد امریکایی ها حمله به عراق و افغانستان نبود بلکه هدف اصلی آنها حمله به جمهوری اسلامی بود، آمریکایی ها با 180 هزار نیرو، چند ده فروند هواپیمای مدرن و انواع و اقسام پهباد نیامده بود که عراق و یا افغانستان را تصرف کند، در آن زمان صدام غلام حلقه به گوش آمریکایی ها بود و افغانستان ارتش منظم نداشت.

وی در ادامه افزود: آمریکایی ها پس از ورود به منطقه دیدند سیستم های دفاعی ایران خارج از تصور آنها است، رهبری منسجم در کشور وجود دارد و مردمی که در هر شرایطی آماده همراهی با مقام معظم رهبری هستند.

پوردستان همچنین خاطرنشان کرد: اما در همان زمان نیروهای ما در سیستم های امنیتی کشور، نقاط ضعف و قوت آمریکا را پیدا کردند و وی گفت: ما دکترین عملیاتی خود را برهمین اساس تعریف کردیم و متانسب به آن، دکترین تاکتیکی خود را برای حمله به آمریکا پیاده کردیم و در رزمایش های خود آن را مورد بررسی های بیشتر قرار دادیم.

جانشین فرمانده کل ارتش خاطر نشان کرد: این را باید بگویم جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از تمایت عرضی خود در هر جغرافیایی که نیاز باشد به دشمن [آمریکا] ضربه خواهد زد.

اگر امروز فردی در دیاله جذب داعش شود ما محل استقرار او را اطلاع داریم

امیر پوردستان گفت: فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: امروز ما اشراف کاملی را به مرزهایمان داریم، سیستم های مدار بسته امروز در بسیاری از نقاط مرزی ما قرار گرفته است که ما می توانیم از طریق آن در تهران مرزهایمان را رصد کنیم.

پوردستان افزود: در بسیاری از مرزها نیرو های بومی و مردمی به مرزنشینان کمک می کنند و حتی به استخدام نیروهای مسلح در آمده اند، سیستم های اطلاعاتی ما به خوبی در حال فعالیت هستند، ما امروز می دانیم در استان دیاله عراق چه نفراتی جذب داعش شده اند و یا طرفدار داعش هستند و آنها در کجا مستفر اند.

وی ادامه داد: امروز می دانیم که نیروهای داعش در چه استانهایی از افعانستان جذب شده اند و تعداد آنها چند نفر است، امروز چنین اشراف اطلاعاتی در کشور وجود دارد، اگر تهدیدی صورت بگیرد ما براساس همین اشراف اطلاعاتی می توانیم تصمیم هوشمندانه ای را اتخاذ کنیم.

امیر پوردستان تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران براساس همین اشراف اطلاعاتی توانسته است یک نقطه امن در منطقه باشد.

تشکیل نیروهای حشد الشعبی جانی تازه به ارتش عراق داد 

امیر پوردستان با اشاره به چرایی تشکیل نیروهای حشدالشعبی گت: تاکتیک ما در هشت سال دفاع مقدس امروز در مبارزه با داعش هم به کار آمد، همان بسیجی که در هشت سال دفاع مقدس به فرمان امام شکل گرفت در عراق با عنوان نیروهای حشد الشعبی با فرمان علمای عراق ایجاد شد و زمانی که نیروهای مردمی وارد ارتش عراق شدند ارتش جان تازه ای گرفت و تواست به خوبی با داعش مقابله کند.

وی ادامه داد: در سوریه هم همین اتفاق افتاد، زمانی که نیروهای مردمی وارد ارتش سوریه شدند ارتش قوت گرفت و در مقابل داعش ایستاد و امروز به این فتوحات دست پیدا کرد.

ایران در صورت برگزاری همه پرسی کردستان تمامی مرزهایش را با این اقلیم خواهد بست

امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش در گفت و گو با شبکه العالم تصریح کرد: بحث همه پرسی کردستان عراق، یکی از قطعات پازل طرح خاورمیانه بزرگ است که آمریکایی ها (جوج بوش پسر) در سال 2005 مطرح کردند. مبنای این طرح این بود که کشورهای منطقه به اجزای مختلفی تقسیم بشوند که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی نباشند و اینکه بدنبال کشورهای جدیدی که ایجاد می شود بازارهای جدیدی هم ایجاد می شود که کشورهای اروپایی و آمریکایی بتوانند محصولات خودشان را به این کشورها بفرستند و اقتصاد آنها را حمایت و پشتیبانی کنند.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه افزود: اینها طرح را شروع کردند بر این مبنا که عراق را به چند قسمت تقسیم کنند یعنی عراق به سه قسمت تقسیم بشود، قسمت شمالی عراق که کشوری کردی شود، قسمت میانی عراق، کشوری سنی و  جنوب عراق به عنوان یک کشور شیعی شود. سوریه همینطور، عربستان همینطور، برای جمهوری اسلامی ایران هم پیش بینی کرده بودند که کردستان ما جدا و به کردستان عراق ملحق بشود. خوزستان ما جدا و به کشور شیعی عراق بپوندد. بلوچستان ما جدا بشود و به بلوچستان پاکستان ملحق شود. این طرح را داشتند دنبال می کردند که در عراق موفق نشدند، در سوریه موفق نشدند و امروز تمرکزشان را گذاشتند که با همه پرسی اقلیم کردستان بتوانند این منطقه را مستقل کنند.

جانشین فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: من فکر می کنم که اگر بخواهد این حرکت انجام بشود مشکلات و ناگواری های بسیاری برای حکومت عراق ایجاد خواهد شد چراکه دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که اگر این همه پرسی انجام شود تمامی مرزهایش با اقلیم کردستان را خواهد بست و دولت رسمی عراق اعلام کرده که به این اقلیم حمله نظامی خواهدکرد. شرایط سختی را پیدا خواهندکرد، پیشنهاد من هم به آقای بارزانی این است که حرف آمریکایی ها را گوش نکنند، محمد بن سلمان حرف آمریکایی ها را گوش کرد و امروز دو سال است که در باتلاق یمن گیر کرده است. اگر اینها بخواهند حرف آمریکا را گوش بکنند قطعا سرنوشتی شبیه به محمد بن سلمان و مشکلاتی که در یمن دارند برایشان پیش خواهد آمد. اجازه بدهند که دولت یکپارچه عراق به روال سابق خودش، همانطور که در همه پرسی مردم عراق انتخاب کردند، ادامه پیدا کند و اجازه حضور بیگانگان در منطقه را ندهند.

امیر پوردستان تصریح کرد: ما برابر پروتکل هایی که داریم و در برجام هم مسئولین سیاسی ما امضا کردند بحث موشکی به هیچ عنوان در برجام نیامده است. ما وقتی برجام را مطالعه می کنیم در حوزه موشکی هیچ اشاره ای نشده است. حالا آنها قرائت های متفاوتی از این مسئله دارند و حوزه موشکی ما را می خواهند مورد سوال قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما برای توسعه موشکی مان در قالب دکترین نیروهای مسلح است، دکترینی که مبتنی بر بازدارندگی است. ما در طول این سی و هفت هشت سال بعد از پیروزی انقلاب نشان دادیم که کشور متجاوزی نیستیم، کشوری نیستیم که بخواهد به کشور دیگری حمله بکند. اگر توان نظامی خودمان را داریم ارتقا می دهیم به جهت بازدارندگی است و در این مسیر داریم حرکت می کنیم.

وی افزود: در همین رابطه باید عرض بکنم که ما اجازه بازدید از مراکز نظامی را به هیچ مقامی نخواهیم داد مراکز نظامی یک مراکز سری و طبقه بندی شده است و مسئولین سیاسی بین الملل مستحضر و آگاه باشند که تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به پایگاهها و مراکز نظامی به آنها داده نخواهدشد و ما با قوت و قدرت از این حق قانونی خودمان دفاع خواهیم کرد.

دفاع ایران از محور مقاومت لحظه ای قطع نخواهد شد

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: ما از ملت عراق، ملت سوریه و ملتهای دیگر که در مقابل رژیم اشغالگر اسرائیل ایستاده اند حمایت و پشتیبانی میکنیم، چارچوب و مرز این حمایتها و پشتیبانی ها را ستاد کل نیروهای مسلح مشخص میکند که چه ظرفیتی از سپاه و چه ظرفیتی از ارتش در کجاها وارد شوند.

پوردستان در خصوص نحوه ورود ارتش جمهوری اسلامی برای کمک به ارتش سایر کشورها خاطرنشان کرد: بر اساس پروتکلی که ستاد کل نیروهای مسلح تعریف کرده است ارتش ورود می کند، همونطوریکه ما در سوریه بعنوان نیروهای مستشاری وارد شدیم و عملیاتهایی را انجام دادیم و تعدادی هم شهید دادیم، این ماموریت کمافی السابق ادامه دارد، پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از محور مقاومت لحظه ای قطع نخواهد شد.

وی ادامه داد: آمریکاییها در سال 2001 که وارد منطقه شدند قصدشون حمله به جمهوری اسلامی ایران بود خوب موفق نشدند، 13، 14 سال در منطقه ماندند و با مشکلات زیادی روبرو شدند، جامعه امریکا ناراحت بود، افسرانشان و سربازانشون خودکشی، خودزنی و تمرد می کردند ناچار شدند که منطقه را ترک کنند اما مقابله آمریکا با ما یک مقابله همیشگی است نمیتونست آن را رها کند.

امیر پوردستان اظهار کرد: آمریکا راهبرد جنگ ترکیبی را برای ما تعریف کرده است، آمریکاییها پس از تجربه جنگ دوم جهانی، جنگ در ویتنام، کره، جنگ اعراب و اسرائیل گفتند که ما دیگر جنگ فرسایشی در دستور کارمون نیست ما هر حرکتی می خواهیم بکنیم هر تهاجمی بخواهیم بکنیم باید در کوتاهترین زمان ممکن به هدف برسیم و آمدند راهبرد عملیات قاطع سریع رو تعریف کردند خوب به جهت اینکه این عملیات قاطع سریع اجرایی شود باید از همه اهرمها همزمان استفاده بکنند یعنی جنگ سخت، جنگ نیمه سخت، جنگ نرم، اهرمهای اقتصادی، اهرم های سیاسی، اهرمهای اجتماعی و ... این میشود ترکیبی یعنی ترکیبی از همه تهدیدات همزمان با هم.

وی در ادامه گفت: امروز با این تهدید روبرو هستیم یعنی در حوزه جنگ سرد خوب علاقمند هستند که داعش را به مرزهای ما نزدیک کنند، نتانیاهو یک استراتژی دارد که این استراتژی می گوید کنار جمهوری اسلامی ایران همیشه باید یک شعله آتشی روشن باشد، این شعله آتش را قبلا در غرب روشن کرده بودند با محوریت داعش که با شکست روبرو شدند حالا آن را به شرق کشور یعنی در افغانستان بردند و میخواهند نزدیک مرز  های کشور آن را قرار دهند، این یکی از موارد در حوزه جنگ سخت هست، در جنگ نیمه سخت اقتصاد ما را هدف قرار داده اند، هر روز شعله تحریمها ها را بیشتر می کنند، تحریم ها زمان آقای اوباما شد تحریمهای فلج کننده زمان آقای ترامپ شد مادر تحریمها، این جنگ اقتصاد است

جانشین فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: آمریکا جنگ نرم را از طریق فضای مجازی  و شبکه های مجازی پیش می برد که این مهم بحث اش مفصل است، ما بعنوان بازوهای مسلح در این فضا نقش آفرینی میکنیم، این تهدیدات را میشناسیم و مناسب با آن ظرفیتهای دفاعی را در خودمون آماده میکنیم.

امیر پوردستان تصریح کرد: پوردستان در خصوص مبارزه با تروریسم گفت: امروز یگانهای واکنش سریع در مجموعه ارتش درست شده است، چهار تیپ در مجموعه نیروی زمینیو یک تیپ در نیروی دریایی تشکیل شده است و آنها به صورت پیوسته ارتقا پیدا می کنند، سلاحها و تاکتیک هایی که متناسب با این فضا هست آماده کردیم.

پربیننده ترین خبرها