بحرین ؛ یکسال دفاع و مقاومت در برابر اشغال

بحرین ؛ یکسال دفاع و مقاومت در برابر اشغال
پنج‌شنبه 25 اسفند 1390 - 07:31

يک سال از ورود نظاميان اشغالگر عربستان سعودي به بحرين و سرکوب و کشتار مردم بحرين گذشت

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، در چهاردهم فوریه سال 2011 انقلاب بحرین آغاز شد؛ مردم آن کشور در اعتراض به سیاست های رژیم آل خلیفه تظاهراتی را سازماندهی کردند و آن را روز خشم نامیدند، در نخستین روز اعتراضات اولین معترض به دست نظامیان آل خلیفه به شهادت رسید و روز بعد هم در مراسم تشییع شهید اول انقلاب بحرین یک معترض دیگر به دست نیروهای امنیتی شهید شد.

اعتراضات مسالمت آمیز مردم علیه فساد، بی عدالتی و تبعیض رژیم آل خلیفه که از منامه آغاز شده بود،به سرعت در سراسر کشور توسعه یافت و میدان مروارید در مرکز منامه به اردوگاه معترضان و نماد انقلاب  تبدیل شد.

عربستان سعودی که با نگرانی تحولات بحرین و اعتراضات علیه رژیم دست نشانده خود را تماشا می کرد در 14 مارس سال 2012 بیش از 2 هزار  نظامی را در قالب نیروهای سپر جزیره به بحرین اعزام کرد که در این میان هزار و 200  نظامی عربستانی و 800 نظامی از امارات متحده عربی بودند.

یک روز پس از ورود نظامیان عربستانی و اماراتی به بحرین، آل خلیفه در این کشور قانون حکومت نظامی اعلام کرد و با کمک نظامیان عربستانی به سرکوب معترضان پرداخت.

مقام های  عربستانی در پاسخ به مخالفان که این اقدام را اشغال نظامی عنوان می کردند، گفتند که اعزام نیروهای نظامی مرحله اول کمک ها به بحرین است و آل خلیفه هر کمکی بخواهد در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

اگرچه دولت بحرین و مقام های ریاض بارها اعلام کردند هدف ازحضور نظامیان عربستانی در بحرین درگیری با معترضان نیست و این نظامیان برای کمک به حفظ نظم و حفاظت از زیر ساخت ها و تاسیاست وارد بحرین شده اند؛ اما نظامیان سعودی به شدت در سرکوب مردم بحرین به نظامیان آل خلیفه کمک کرده و در این عملیات ها مشارکت داشتند.

رژیم سعودی در آن زمان مدعی شد که نظامیانش را طبق توافق شورای همکاری خلیج فارس به بحرین اعزام کرد؛ اما موافقت نامه مربوط به نیروهای سپر جزیره بر این موضوع دلالت دارد که زمانی که یک کشور خارجی کشور عضو را هدف حمله قرار می دهد، می توان از نیروهای سپر جزیره استفاده کرد؛ حال آنکه مشکلات بحرین مشکلاتی داخلی بود.

سرکوب مردم بحرين به دست نيروهاي عربستاني به شدت از سوي گروه‌هاي فعال حقوق بشر محکوم شده است.

حمایت نظامیان عربستانی که در بیشتر موارد خود به تنهایی به سرکوب مردم می پرداختند و برای متفرق کردن تجمعات مسالمت آمیز از گازهای اشک آور استفاده می کردند، باعث شدت گرفتن شدت سرکوب مردم بحرین شد.

مقام های  نظامي آل خليفه و آل سعود پس از  مدتی در اجلاس مشترکی در راستاي سركوب بيشتر معترضان در بحرين و عربستان بر ضرورت توسعه همكاري هاي مشترك نظامي تاكيد كردند.

حضور نظامیان عربستانی در بحرین که پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج فارس است، نشان دهنده این حقیقت است که اشغال نظامی بحرین با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است.

اما یک سال پس از آن در حالی که انقلاب مردم بحرین با وجود سرکوب، بازداشت ، شکنجه ، قتل و اخراج همچنان ادامه دارد و حتی انقلابیون توانستند در سالروز آغاز انقلاب راهپیمایی بی سابقه ای در بحرین برگزار کنند، نظامیان عربستانی هنوز هم در بحرین حضور دارند.

این هفته همزمان با اولین سالگرد اشغال بحرین توسط نظامیان عربستانی مردم انقلابی بحرین با شدت بخشیدن به مخالفت های خود ، سلسله فعالیت های هفته دفاع و مقاوت در برابری اشغالگران سعودی را برگزار کردند.

آل خلیفه که با استفاده از همه راهکارهای زور و امنیتی نتوانسته انقلاب مردم بحرین را شکست دهد، برای اقناع افکار عمومی جهان پیشنهاد گفتگو با مخالفان را داده است، اما در میان پیش شرط های مخالفان برای گفتگو با آل خلیفه این بند به چشم می خورد؛ خروج فوری و بی قید و شرط نظامیان عربستانی از بحرین.

پربیننده ترین خبرها