طرح معاون رییس جمهور عراق برای حل بحران همه پرسی

طرح معاون رییس جمهور عراق برای حل بحران همه پرسی
دوشنبه 3 مهر 1396 - 15:17

معاون رئیس جمهور عراق با حضور در کنفرانس مطبوعاتی به معرفی طرح ملی خود برای حل بحران فعلی پرداخت.

العالم - عراق

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق، ایاد علاوی در قالب این طرح از مسعود بارزانی و دیگر رهبران کردستان عراق خواست بدون توجه به نتایج همه پرسی، گفتگوی ملی فراگیر و سازنده ای را برای حل و فصل اختلافات موجود آغاز کنند.

وی همچنین خواستار تعیین سرنوشت کرکوک و مناطق مورد اختلاف بر اساس ماده 140 قانون اساسی و تعمیق مشارکت ملی شد طوری که منافع همه گروه ها تأمین شده و آتش فتنه فروکش کند.

علاوی از حکومت و برخی طرف های سیاسی به خصوص ائتلاف ملی و کردها خواست از تشدید بحران و استفاده از ادبیات انتقام جویانه و تهدید به عملیات نظامی دست بردارند.

وی تأکید کرد که تنها هدف مبارزه مسلحانه در عراق، تروریسم است و دولت و نیروهای مسلح باید هشیارانه در برابر هر گونه اقدام برای نقض حرمت هموطنان بایستند و اجازه مداخله دیگران را در منازعات جاری ندهند.

معاون رئیس جمهور عراق خاطرنشان کرد که تمام طرف های حاضر در قدرت باید ظرف چند هفته آینده تمام تدابیر لازم را برای حذف مظاهر و نمودهای تبعیض و تک روی در قدرت بیندیشند و با تکیه بر مقرارت و قوانین مورد توافق کلیه سیستم های سهمیه بندی فرقه ای و مذهبی را حذف کرده و تمام قوانینی را که با روح قانون اساسی برای ایجاد حکومت دموکراتیک مدنی تناقض دارد، اصلاح کنند.

وی همچنین درباره مداخله کشورهای منطقه در اوضاع داخلی عراق به هر نحوی هشدار داد. همچنین خواستار پرهیز ائتلاف ملی از تکروی در گفتگو با کردها شده و بر ضرورت تشکیل یک کمیته ملی عالی برای این منظور تأکید کرد.

علاوی خواستار تمرکز توان نیروهای مسلح بر مبارزه با "داعش" و آزادسازی بقیه خاک عراق از اشغال این گروه تروریستی شد.

208

پربیننده ترین خبرها