کاهش 37درصدی درآمدهای نفتی/ افزایش 90 درصدی بودجه عمرانی

کاهش 37درصدی درآمدهای نفتی/ افزایش 90 درصدی بودجه عمرانی
سه شنبه 4 مهر 1396 - 14:06

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه درآمدهای نفتی کشور در دولت یازدهم 37 درصد کاهش یافته است، گفت: درآمدهای دولت یازدهم از قبال فروش نفت 157 میلیارد دلار بوده است.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

«محمدباقر نوبخت» روز سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود: کاهش درآمدهای نفتی دولت یازدهم در حالی است که درآمدهای نفتی دولت دهم از سال 1388 تا 1391 به میزان 251 میلیارد دلار بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به منتقدان که معتقدند بودجه عمرانی کاهش قابل توجهی داشته است، گفت: بودجه عمرانی از حدود 220 هزار میلیارد ریال در سال 1392 به 420 هزار میلیارد ریال (بدون احتساب اعتبارات آبهای مرزی) در سال 1395 رسیده و 90 درصد افزایش یافته است.
نوبخت افزود: این در حالی است که بودجه جاری از یک میلیون و 200 هزار میلیارد ریال در سال 1392 به 2 میلیون و 70 هزار میلیارد ریال رسیده که تنها 73 درصد افزایش پیدا کرده است.

مهار آب های مرزی
معاون رییس جمهوری در باره مهار آبهای مرزی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم که مبلغ هشت میلیارد دلار (سالی 2 میلیارد دلار) از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی (منابع آبی که از کشور خارج می شوند) استفاده کنیم.
وی ادامه داد: با احتساب این رقم که معادل ریالی آن سالی 60 تا 65 هزار میلیارد ریال است، بودجه عمرانی در سال 1395 به 540 هزار میلیارد ریال می رسد یعنی 143 درصد رشد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: با این حال اینکه تصور شود بودجه جاری چیز بدی است درست نیست و یک قضآوت نادرست است.
وی در پاسخ به منتقدان که از رقم تخصیص یافته برای انتقاد از دولت بابت بودجه عمرانی استفاده می کنند ،گفت: اعتبارات طرح های عمرانی باید از محل واگذآری اوراق خزانه مسکوک و اوراق مشارکت تامین شود.
به گزارش ایرنا، نوبخت ادامه داد: مطابق تبصره پنج قانون بودجه سال 96 اینک چه مقدار از هر نوع از اوراق یاد شده باید منتشر شود را کمیته ای باید مشخص کند که این کمیته با تاخیر تشکیل شده اما تا پایان این ماه بیش از 340 تا 350 هزار میلیارد ریال به طرح های عمرانی تخصیص داده خواهد شد.

محاسبه اضافه کاردرمستمری بازنشستگان
وی همچنین گفت: بازنشستگان مشمول تامین اجتماعی پس از سال 1395 نیز متناسب با کسوری که از اضافه کارشان کسر شده ،ضریبی محاسبه و به مستمریشان اضافه می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد، برای مشمولان بیمه تامین اجتماعی که پس از سال 1395 بازنشسته می شوند بخشنامه جدیدی ابلاغ نمی شود و بر اساس همان بخشنامه قبلی برایشان عمل می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها