سوئیس همچنان رقابتی‌ترین اقتصاد جهان است

سوئیس همچنان رقابتی‌ترین اقتصاد جهان است
چهارشنبه 5 مهر 1396 - 09:28

بنا بر اعلام مجمع جهانی اقتصاد، سوئیس همچنان رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد.

العالم _ اروپا

به نقل از رویترز؛ مجمع جهانی اقتصاد – که مقر آن در ژنو قرار دارد – روز چهارشنبه اعلام کرد سوئیس برای نهمین سال متوالی رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را در اختیار دارد.

سوئیس پس از آنکه در سال 2008 این عنوان را به آمریکا واگذار و به رده دوم تنزل کرد، در نه سال اخیر عنوان رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را پیوسته به خود اختصاص داده است.

بنا بر اعلام این مجمع، سوئیس حلقه‌ای ارزشمند از زیرساخت‌ها، نهادها و آموزش را در اختیار دارد؛ اما در قلب موفقیت این کشور، چگونگی ایجاد و بهره‌برداری از استعداد مشاهده می‌شود.

اما پس از حدود یک دهه کامیابی، اقتصاد سوئیس با تهدیدهایی همچون خود خوشبینی و پوپولیسم مواجه است. جمعیت رو به سالمندی سوئیس نیز در قالب یک همه‌پرسی که نتایج آن به قانون تبدیل می‌شود، ممکن است با بستن درها بر روی استعدادهای خارجی، معجزه نوآوری را با اختلال روبرو کند.

مجمع جهانی اقتصاد، همان سازمانی که در ماه ژانویه هر سال گردهمایی جهانی داووس را برگزار می‌کند، رتبه‌بندی خود را بر مبنای چندین عامل ایجادکننده رقابت و یک نظرسنجی از افراد پرنفوذ در حوزه اقتصاد تنظیم می‌کند.

در رتبه‌بندی امسال مجمع جهانی اقتصاد، آمریکا با پشت سر گذاشتن سنگاپور رتبه دوم رقابتی‌ترین اقتصاد جهان را در اختیار گرفت. هنگ‌کنگ نیز با سه پله صعود و پشت سر گذاشتن ژاپن که در رتبه نهم قرار دارد، جایگاه ششم را از آن خود کرد. انگلیس نیز با یک پله سقوط در رده هشتم قرار گرفت و بنا بر اعلام مجمع جهانی اقتصاد، انتظار می‌رود مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) رتبه این کشور را بیش از پیش کاهش دهد.

در این رده بندی، چین رتبه بیست و هفتم، روسیه رتبه سی و هشتم و هند رتبه چهلم را در اختیار دارند. ضعیف‌ترین رتبه نیز در اختیار یمن است که در جایگاه صد و سی و هفتم قرار دارد. این کشور با معضلاتی همچون جنگ داخلی، تخریب زیرساخت‌های اقتصادی، وبا و شرایطی نزدیک به قحطی دست به گریبان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها