ظریف: سوریه و یمن راه‌حل سیاسی می‌خواهند/سعودی‌ها اشتباه کردند

ظریف: سوریه و یمن راه‌حل سیاسی می‌خواهند/سعودی‌ها اشتباه کردند
پنج‌شنبه 6 مهر 1396 - 05:24

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد، مسئله سوریه و یمن مستلزم راه حل سیاسی است.

العالم - ایران

دکتر محمدجواد ظریف در سخنانش در اندیشکده تحقیقاتی آمریکایی موسوم به انجمن آسیا گفت: ما این توهم را نداریم که می توانیم عربستان سعودی را از (مسائل منطقه) حذف کنیم. ما معتقدیم عربستان سعودی بازیگری فوق العاده مهم در این منطقه است که باید به نقش آن احترام گذاشته شود. اما درعین حال از عربستان سعودی انتظار داریم که توجه داشته باشد ما بخش مهمی از این منطقه هستیم و آنها نیز هرگز نمی توانند ایران را (از مسائل منطقه) حذف کنند. همانطور که ما هرگز تلاش نکرده ایم عربستان سعودی را کنار بگذاریم، عربستان سعودی نیز باید این توهم را کنار بگذارد. بنده یک بار پیامی به وزیر امورخارجه فقید عربستان سعودی فرستادم و به او گفتم که ما آماده هستیم تا با شما همکاری کنیم به منظور آنکه در منطقه در کنار هم کار کنیم. او در پاسخ برگشت و گفت که جهان عرب هیچ ربطی به ما ندارد!

چارلی رز مجری این برنامه گفت: گفت جهان عرب به شما ربطی ندارد؟

ظریف در پاسخ گفت: بله همین را گفت. من به شما عرض می کنم که جهان عرب به ما ربط دارد زیرا ما در منطقه هستیم. ما برای امنیت این منطقه باید با یکدیگر همکاری کنیم. ما آماده هستیم برای امنیت منطقه با یکدیگر همکاری کنیم.

چارلی رز در ادامه پرسید: در یمن چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

ظریف در پاسخ گفت: بار دیگر می گویم. ما در یمن تلاش کردیم. بنده از شما می خواهم از کسانی که می دانند بپرسید تا ببینید. من تلاش کردیم قبل از اینکه این مناقشه شروع شود، به آن پایان بدهیم. وقتی هم شروع شد تلاش کردیم از نفوذ خود برای برقراری آتش بس استفاده کنیم. در زمان مذاکرات بسیار دشوار هسته ای، ما چندین روز زمان صرف کردیم و بجای گفتگو درباره مسئله هسته ای، درباره موضوع یمن صحبت کردیم و اینکه چگونه به وضع جاری در یمن پایان داده شود. ایران نبود که از وعده هایش عدول کرد. طرف دیگر بود که خلف وعده کرد. در همه موارد، طرف مقابل، هرگونه احتمال رسیدن به راه حل در مسئله یمن را ناکام گذاشت. اجازه بدهید به صراحت عرض کنم ما معتقدیم مسئله یمن مستلزم راه حل سیاسی است. ما معتقدیم مسئله سوریه نیز مستلزم راه حل سیاسی است. ما معتقدیم هیچیک از این مسائل را نمی توان از طریق نظامی حل کرد. بنده در این خصوص به صراحت عرض کرده ام که ما حاضر هستیم از نفوذ خود برای این منظور استفاده کنیم.

چارلی رز در ادامه پرسید: ایا شما اذعان نمی کنید که حضورتان در میدان عملی سوریه چه درقالب نیروهای خود ایران یا چه درقالب حزب الله، بیشتر از کشوری همانند عربستان سعودی است؟

ظریف در پاسخ گفت: خیر. بنده معتقدم آنها (سعودی ها) گزینه های اشتباه را انتخاب کردند. بار دیگر این جمله را تکرار می کنم. آنها گزینه اشتباه را انتخاب کرده اند و به همین علت، حضور آنها (در سوریه) در حال کاهش یافتن است. این سخن به معنای آن نیست که آنها حضور دارند. گروه بلندپایه مذاکره کننده در ریاض دارند که متشکل از متحدانشان است. اجازه بدهید از شما این سوال را بپرسم که چه کسی بر روی سر یمنی ها بمب می ریزد؟ علت اینکه در یمن هفتصد هزار مورد ابتلا به وبا وجود دارد چیست؟ آیا ما یمن را بمباران می کنیم؟

چارلی رز در ادامه پرسید: اصلا چرا ایران در یمن حضور دارد؟

ظریف در پاسخ گفت: ما در یمن نیستیم. هیچکس قبول نمی کند به کشورش  تجاوز شود. هیچکس قبول نمی کند کشورش بمباران شود. باید بدانند که این شیوه کار نیست. ما باید بدانیم که مسائل منطقه ما مستلزم گفتگو است و نه جت های شکاری. ما باید درک کنیم که مسائل منطقه ما را فقط می توان از طریق آوردن افراد سر میز مذاکرات و یافتن راه حل از این طریق ، حل کرد. راه حل ما برای یمن استقرار آتش بس، کمکهای بشردوستانه، گفتگوهای یمنی و برگزاری انتخابات است تا دولتی فراگیر در یمن تشکیل شود. ما بر این مسئله تاکید داشته ایم. درباره سوریه نیز همینطور است. ما از چهار سال پیش این سخن را مطرح کرده ایم. راه حل مسئله سوریه، آتش بس ، تشکیل دولت طبیعی وحدت ملی فراگیر ، اصلاحات در قانون اساسی و برگزاری انتخابات است. ما چهار سال پیش این پیشنهاد را درباره سوریه مطرح کردیم. اما تصمیم گرفتند که ما را به گفتگوهای مونترو دعوت نکنند. ما درخصوص وضعیت یمن نیز همین پیشنهاد را مطرح کردیم اما تصمیم گرفتند به پیشنهاد ما بی توجهی کنند و با امیدهای توهمی خود تلاش کردند می توانند به صورت نظامی در یمن به نتیجه برسند. در هزار سال گذشته ، هیچکس از طریق نظامی در یمن به پیروزی نرسیده است.

چارلی رز در ادامه پرسید: در این شرایط، مردم یمن متحمل رنج هستند.

ظریف در پاسخ گفت: بله مردم یمن متحمل رنج هستند. اما مردم یمن همانند مردمان هر کشور دیگری، رنج را تحمل می کنند اما حاضر نمی شوند عزت آنها لگدگوب شود. مسئله همین است. باید بفهمند که دیگران (مردم) در مقابل فشار مقاومت می کنند.

پربیننده ترین خبرها