نیچروان بارزانی:

به گفت‌وگو با دولت مرکزی عراق ادامه می‌دهیم / استقلالی را که منجر به جنگ شود، نمی‌خواهیم

به گفت‌وگو با دولت مرکزی عراق ادامه می‌دهیم / استقلالی را که منجر به جنگ شود، نمی‌خواهیم
پنج‌شنبه 6 مهر 1396 - 17:29

نخست وزیر منطقه کردستان عراق در مصاحبه با روزنامه‌ای ترکیه‌ای گفت که بستن مرزها به روی این منطقه به نفع هیچ کسی نبوده و اربیل به دنبال جدایی تؤام با جنگ نیست.

العالم - عراق

فارس -- نخست وزیر منطقه کردستان عراق می‌گوید تحریم‌ها علیه این منطقه به نفع هیچ یک از دو طرف نیست.

نیچروان بارزانی در گفت‌وگو با روزنامه «ترکیه» گفت که همه‌پرسی جدایی تهدید برای امنیت ملی ترکیه نبوده و بستن گذرگاه‌های مرزی بین اربیل و آنکارا نه به نفع ترکیه است و نه به نفع حکومت منطقه کردستان.

وی مدعی شد که تصمیم برگزاری همه‌پرسی خواست مردم کردستان بوده است.

بارزانی در مورد تصمیم ترکیه برای بستن مرزهای خود با منطقه کردستان گفت که باید گذرگاه‌ها باز باشد؛‌ چرا که بستن آن به نفع هیچ یک از طرف‌ها نیست.

نخست وزیر منطقه کردستان عراق به حجم تبادل تجاری بین آنکارا و اربیل اشاره کرد و گفت: «حجم تبادل تجاری بین دو طرف از سال 2016 به 10 میلیارد دلار می‌رسد و پیش بینی می‌شود این رقم به 14 میلیارد در سال 2017 افزایش پیدا کند».

وی در مورد انتقال نفت از منطقه کردستان به اروپا نیز گفت که ترکیه همیشه برای انتقال انرژی کردستان به اروپا گذرگاه امنی بوده است.

بارزانی ابراز امیدواری کرد که این مسئله در آینده نیز ادامه داشته باشد و از ترکیه خواست موافقت‌های منعقد شده بین دو طرف را فراموش نکند.

نخست وزیر کردستان عراق در مورد شهر کرکوک که ترکیه آن را خط قرمز خود می‌داند، مدعی شد که این شهر تنها متعلق به کردها نبوده بلکه شهر همزیستی بین ترکمن‌ها، عرب‌ها و مسیحی‌هاست.

بارزانی در حالی این ادعا را مطرح می‌کند که مقامات کردستان از مدت‌ها تغییرات دموگرافی و کُرد سازی این شهر را شروع کرده و کرکوک را «شهر کردی» می‌دانند.

جبهه ترکمن‌های کرکوک بارها درباره انتقال عناصر گروهک تروریستی «پ.ک.ک» به شهر کرکوک برای سرکوب مخالفان همه‌پرسی در ماه‌های اخیر هشدار داده است (جزئیات بیشتر).

نخست وزیر کردستان عراق در بخش دیگری از این مصاحبه خود گفت: «ما استقلال و جدایی‌ای که ما را به سمت جنگ سوق می‌دهد نمی‌خواهیم».

نیچروان بارزانی همچنین گفت که به رغم مواضع سیاسی اخیر بغداد، به گفت‌وگو با دولت مرکزی ادامه خواهد داد.

دوشنبه این هفته، مقامات کردستان عراق به رغم خواسته‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همه‌پرسی جدایی را اجرا کرد.

دولت عراق گفته است این همه‌پرسی فاقد وجاهت قانونی است و اجازه تجزیه این کشور را نخواهد داد.

پارلمان عراق دیروز چهارشنبه از کشورها خواست پروازها به فرودگاه‌های منطقه کردستان عراق را از جمعه (فردا) متوقف کنند.

پربیننده ترین خبرها