اولین واکنش ها به ابتکار عمل آیت الله سیستانی/ اربیل و بغداد به روی هم لبخند زدند

اولین واکنش ها به ابتکار عمل آیت الله سیستانی/ اربیل و بغداد به روی هم لبخند زدند
شنبه 8 مهر 1396 - 15:51

به دنبال ابتکار عمل آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی عراق مبنی بر رجوع دو طرف به قانون اساسی برای حل بحران با اقلیم کردستان عراق، تعدادی از رهبران سیاسی عراق نسبت به آن واکنش مثبت نشان دادند و بغداد و اربیل در انعطافی واضح به روی هم لبخند زدند و برای از سرگیری گفت و گوها اعلام آمادگی کردند.

العالم - عراق 

آیت الله سیستانی در نماز جمعه دیروز در صحن حسینی در کربلای معلا، پیشنهاد کرد که قانون اساسی مرجع حل اختلافات باشد و در صورت عدم حصول نتیجه، دادگاه عالی قانون اساسی، تصمیم گیری نهایی کند.
دفتر نخست وزیر عراقی ساعاتی بعد ازبیان موضع آیت الله سیستانی در نماز جمعه کربلا با انتشار بیانیه ای از این طرح که با مرجعیت قانون اساسی عراق و دادگاه عالی قانون اساسی برای حل اختلافات با اقلیم کردستان عراق طراحی شده، استقبال کرد.
در بیانیه دولت عراق همچنین از حکمت مرجعیت دینی عراق که کاملا به خطراتی که عراق با آن مواجه است، اشراف دارد، تقدیر کرده و موضع مرجعیت عالی عراق را در تاکیدبر وحدت و یکپارچگی ملی و ارضی عراق ستوده است.
دولت عراق تاکید کرده است که از ابتکار عمل مرجعیت دینی عراق در خطبه جمعه دیروز (29 سپتامبر 2017) استقبال کرده و رهنمودهای او را که تعبیری از موضع ملی در مخالفت با همه پرسی و غیرقانونی خواندن آن است و بر حفاظت از شهروندان کرد تاکید کرده، تایید می کند.
'سید عمار حکیم' رهبر ائتلاف ملی – فراگیرترین مجموعه سیاسی در عراق- نیز شب گذشته در آیین شب های عزاداری محرم در بغداد از طرح مرجعیت عالی دینی عراق به عنوان 'نقشه راه' حل بحران با اقلیم کردستان عراق یاد کرد.
وی خاطر نشان کرد که آیت الله سیستانی در این طرح خود اصول و خط مشی ها را مشخص کرده و از گرایش های جدایی طلبانه هشدار داد و افزود که این ابتکار عمل مرجعیت عالی عراق در ادامه مواضع آیت الله سید محسن حکیم (ره) که فتوای تحریم جنگ با کردها را صادر کرد، آمده است.
آیت الله سید محسن حکیم مرجع عالی وقت عراق در جریان اقدام دولت وقت حاکم بر عراق برای جنگ با کردها، در فتوای مشهوری در 5 ژوئیه( 14 تیر) 1965 جنگ با کردها را در شمال عراق حرام دانست که نتیجه این فتوا باعث شد، کردها و دولت مرکزی وقت عراق به تفاهمنامه صلح برسند که به تفاهمنامه 11مارس1970 مشهور است.
در همین راستا 'نوری المالکی' معاون رییس جمهور عراق نیز در بیانیه ای از ابتکار عمل مرجعیت عالی عراق به عنوان بستر اصلی برای از سرگیری گفت وگوهای غیر مشروط بین دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان عراق یاد کرده است.
دبیر کل حزب الدعوه اسلامی عراق اضافه کرده است که آیت الله سیستانی در ابتکار عمل خود بر ضرورت بازگشت به قانون اساسی برای حل اختلافات بین دولت مرکزی و اقلیم و خودداری از اتکال به خارج برای تقویت مواضع جانبدارانه، تاکید کرده است.
نوری المالکی افزوده است که لغو همه پرسی و دستاوردهای آن گام درست اول برای تصحیح روابط بین دولت مرکزی و اقلیم در زیر سقف قانون اساسی است زیرا معتقدیم که جدایی اقلیم بیش از همه به خود کردها آسیب می رساند.
مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در بیانیه جداگانه ای، از طرح مرجعیت عالی عراق برای حل مشکلات بین بغداد و اربیل حمایت کرده و از اقلیم کردستان عراق خواسته از این فرصت برای از سرگیری گفت وگوها استفاده کند.
از طرفی احزاب کرد عراق در اولین واکنش به بیانیه آیت الله سیستانی، حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از این ابتکار عمل اعلام حمایت کرد.
'ریزان شیخ دلیر' با انتشار بیانیه ای امروز شنبه بر ضرورت تمسک به ابتکار عمل آیت الله سیستانی تاکید کرد و خواستار از سرگیری سریع گفت وگوها بین بغداد و اربیل شد و هشدار داد که جایگزین گفت وگو، فتنه و خرابی است.
وی خاطر نشان کرد که هیچ گریزی از اجرای توصیه های مرجعیت عالی عراق نیست زیرا غیر از آن، وحدت عراق از هم متلاشی می شود.
سایت خبری اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز در خبری فوری اعلام کرد که پارلمان اقلیم کردستان عراق امروز شنبه در جلسه ویژه خود، از توصیه های آیت الله سیستانی برای از سرگیری گفت و گوها بین بغداد و اربیل استقبال کرد.
برخی از اعضای حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی نیز در اظهاراتی از ابتکار عمل آیت الله سیستانی برای از سرگیری گفت و گوها ابراز رضایت کردند.
در این راستا 'نور الدین اردلان' به پایگاه خبری 'بغداد الیوم' گفته است که رهبران کرد عراق از هر گونه طرحی از جمله ابتکار عمل آیت الله سیستانی برای حل مشکل و از سرگیری گفت وگوها استقبال می کنند و برای جایگاه مرجعیت عالی عراق احترام ویژه قائل هستند.
برخی رسانه های منطقه در گزارش هایی نوشته اند که ابتکار عمل آیت الله سیستانی، جمود حاصل از سردی روابط بین دو طرف را شکست و دو طرف برای از سرگیری گفت و گوها برپایه قانون اساسی عراق جدی تر شده اند.

منبع : ایرنا 

پربیننده ترین خبرها