روز خونین کاتالونیا همزمان با برگزاری همه‌پرسی/پلیس به شعب رأی‌گیری یورش برد/دستکم ۴۶۰ نفر زخمی شده‌اند

روز خونین کاتالونیا همزمان با برگزاری همه‌پرسی/پلیس به شعب رأی‌گیری یورش برد/دستکم ۴۶۰ نفر زخمی شده‌اند
يکشنبه 9 مهر 1396 - 09:00

در پی مخالفت‌های دولت اسپانیا با برگزاری همه‌پرسی کاتالونیا و تعطیلی بسیاری از مراکز رای‌گیری، هزاران تن از طرفداران جدایی در مقابل مراکز باقی مانده تجمع کرده‌اند تا آرای خود را به صندوق بیندازند.

العالم - اروپا

برگزاری همه‌پرسی کاتالونیا گرچه قرار شده 8 صبح امروز به وقت محلی آغاز شود اما با توجه به مخالفت‌ها هنوز مشخص نیست که آیا مردم می‌توانند در این انتخابات حاضر شوند یا خیر.

نیروهای امنیتی و پلیس اسپانیا از شب گذشته در خیابان‌ها و مراکز حساس منطقه کاتالونیا مستقر شده‌اند و در مقابل هزاران تن از طرفداران جدایی از اسپانیا شب را در خیابان‌ها مانده‌اند و در مقابل مراکز تعطیل نشده رای‌گیری صف‌های طولانی تشکیل داده‌اند.

دولت اسپانیا می‌گوید بخش زیادی از 2300 مرکزی که برای رای‌گیری در همه‌پرسی توسط دولت محلی کاتالونیا در نظر گرفته شده بود، تعطیل شده است و تنها مراکز کمی که هواداران استقلال در مقابل آنها تجمع کرده‌اند، باقی مانده است.

گرچه دولت اسپانیا بر غیرقانونی بودن همه‌پرسی استقلال کاتالونیا تاکید دارد و بسیاری از مراکز را بسته است اما نگفته که آیا به مراکز اخذ رای باقی مانده اجازه می‌دهد که درهایشان را ساعت 8 صبح به روی رای دهندگان باز کنند یا خیر.

لحظه به لحظه با همه پرسی کاتالونیا

 

(۲۲:۰۳) راخوی با بیان اینکه در واقع هیچ همه‌پرسی‌ای در کاتالونیا برگزار نشده، ادعای استفاده بیش از حد از زور در برخورد با رأی‌دهندگان را رد کرد.


(۲۲:۰۰) «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا با پایان زمان همه‌پرسی در کاتالونیا در یک نشست خبری حضور یافت و گفت اغلب مردم کاتالونیا در همه‌پرسی شرکت نکرده‌اند.


(۲۱:۵۲) دولت محلی کاتالونیا می‌گوید در جریان درگیری‌های امروز، دستکم ۷۶۱ نفر زخمی شده‌اند.


(21:47) وزیر خارجه اسپانیا در واکنش به رخدادهای امروز در کاتالونیا، رفتار پلیس با رأی‌دهندگان را «ناخوشایند» اما «متناسب» توصیف کرد.


(21:46) زمان رأی‌گیری همه‌پرسی کاتالونیا به پایان رسید. با این وجود مردم در برخی شعب باقی مانده‌اند تا از صندوق‌های رأی محافظت‌کنند.


(۲۱:۴۰) وزیر خارجه اسپانیا در واکنش به رخدادهای امروز در کاتالونیا، رفتار پلیس با رأی‌دهندگان را «ناخوشایند» اما «متناسب» توصیف کرد.


(۲۱:۱۷) «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلستان هرچند از خشونت‌ها در کاتالونیا اظهار نگرانی کرد، اما بار دیگر تأکید کرد که برگزاری این همه‌پرسی بر خلاف قانون اساسی اسپانیا است.


(۱۸:۲۰) شهردار بارسلون اعلام کرد تعداد زخمی‌های حمله امروز پلیس به رأی‌دهندگان همه‌پرسی کاتالونیا به دستکم ۴۶۰ نفر افزایش یافته است.


(۱۷:۴۰) در حالی که وزارت کشور اسپانیا اعلام کرده پلیس صرفا به افرادی حمله کرده که رفتارهایی خشونت‌آمیز داشته‌اند، ویدئویی که مخفیانه ضبط شده نشان می‌دهد در دستکم یکی از موارد پلیس به افرادی حمله کرده که دست‌های خود را بالا برده و بدون خشونت تجمع کرده‌اند.


(۱۷:۳۳) باشگاه بارسلونا ضمن محکوم کردن حمله پلیس اسپانیا به رأی‌دهندگان، اعلام کرد مسابقه امشب با لاس‌پالماس را پشت درهای بسته برگزار می‌کند.


(۱۶:۴۳) دولت محلی کاتالونیا می‌گوید تا کنون بیش از ۵۰% از افراد واجد شرایط رأی دادن، رأی خود را به صندوق انداخته‌اند.


(۱۶:۰۳) «چارلز میشل» نخست‌وزیر بلژیک و «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلستان هم خشونت‌ها در کاتالونیا را محکوم کرده و خواستار توقف درگیری‌ها شدند.


(۱۵:۲۰) وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد در جریان درگیری‌های امروز، ۹ نیروی پلیس و ۲ نگهبان زخمی شده‌اند.


(۱۵:۱۶) در چند نقطه از بارسلون تجمعاتی چند ده نفری در مخالفت با استقلال از اسپانیا برگزار شده است.


(۱۵:۱۳) بنا بر اعلام مقامات محلی، یکی از رأی‌دهندگان به دلیل برخورد گلوله پلاستیکی با چشمش به اتاق عمل منتقل شده و تحت جراحی قرار دارد.


(۱۵:۰۳) «نیکلا استرجون» رهبر حزب ملی اسکاتلند تصاویر منتشر شده از کاتالونیا را «نگران‌کننده» خواند و خشونت پلیس اسپانیا را محکوم کرد.


(۱۴:۴۷) دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد در پی تعطیلی بسیاری از شعب توسط نیروهای امنیتی اعزامی از مادرید، سایت تازه‌ای برای رأی‌گیری آنلاین ایجاد کرده است.


(۱۴:۴۰) دولت مرکزی اسپانیا از مسئولان دولت محلی کاتالونیا خواست به «همه‌پرسی قلابی» پایان دهد، در غیر اینصورت مسئولیت هرآنچه رخ دهد با آن‌هاست.


(۱۴:۰۸) «ژرارد پیکه»، «کارلوس پویول» و «ژاوی هرناندز» از بازیکنان کنونی و سابق تیم فوتبال بارسلونا با انتشار پیام‌هایی از همه‌پرسی کاتالونیا حمایت کردند.


(۱۳:۵۵) وزارت کشور اسپانیا اعلام کرد سیستم رأی‌گیری آنلاین کاتالونیا را از دسترس خارج و ۷۰ مرکز رأی‌گیری را تعطیل کرده‌ است.


(12:25) وزارت بهداشت دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد در جریان حمله پلیس به مردم دستکم ۳۸ نفر زخمی شده‌اند.


(12:36) دولت محلی کاتالونیا: با وجود اقدامات پلیس، ۷۳% شعب رأی‌گیری همچنان فعال هستند


(11:40) «کارلس پوگدمونت» رئیس منطقه کاتالونیا رأی خود را به صندوق انداخت.


(11:39) جديدترين نظر سنجي حاكي از اين است كه ٨٥ درصد مردم كاتالان مايل به برگزاري همه پرسي استقلال هستند


(11:37) با وجود اقدامات نیروهای ضدشورش، رأی‌گیری در برخی شعب همه‌پرسی کاتالونیا در جریان است


(11:24) یکی از رأی‌دهندگان که در جریان یورش نیروهای ضدشورش پلیس اسپانیا به یک مرکز رأی‌گیری زخمی شده است.


(11:14)خبرنگار ال پائیس: اولین رأی بالاخره در «سنت ژائومه» کوچکترین روستای کاتالونیا به صندوق انداخته شد. پلیس محلی بعد از آغاز رأی‌گیری رسید و کاری نکرد.


(11:04) در شهر بادالونا واقع در 10 کیلومتری بارسلون ، مردم در حال رای دادن هستند و هیچ مشکلی در این منقطه وجود ندارد. شهردار این شهر گفته بود که از همه پرسی حمایت می‌کند و به همین دلیل اجازه داده است که همه شعبه های اخذ رأی باز باشند.

در این شهر از رای دهندگان خواسته شده که اینترنت تلفن های همراه خود را قطع کنند تا که مشکلی در رای گیری الکترونیکی شعبه ها ایجاد نشود.


(11:08) نیروهای ضدشورش پلیس با توسل به زور در حال تخلیه مراکز و مصادره صندوق‌ها و برگه‌های رأی‌گیری هستند 

فیلم یورش پلیس اسپانیا به مراکز همه پرسی و درگیری با رای دهندگان در کاتالونیا را اینجا مشاهده کنید


(11:04) پلیس با شکستن شیشه و بریدن قفل درب در حال ورود به یکی از مراکز رأی‌گیری است که قرار است «کارلس پوگدمونت» رئیس منطقه کاتالونیا در آن رأی خود را به صندوق بیاندازد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها