«العربی الجدید» منتشر کرد؛

اهداف بارزانی از برگزاری انتخابات در بحبوحه بحران همه پرسی

اهداف بارزانی از برگزاری انتخابات در بحبوحه بحران همه پرسی
چهارشنبه 12 مهر 1396 - 09:15

یالعربی الجدید، اقدام کمیساریای عالی انتخابات منطقه کردستان مبنی بر تعیین تاریخ نهایی برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی را تلاش «مسعود بارزانی» برای جلب رضایت دشمنان داخلی‌اش توصیف کرد.

العالم ـ عراق

در کشاکش مخالفت‌های متعدد داخلی و خارج از عراق با همه‌پرسی منطقه کردستان عراق، کمیساریای عالی انتخابات این منطقه موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این منطقه را اعلام کرد.

به گفته این نهاد در کردستان عراق، کلیه مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در اول نوامبر آینده فراهم شده است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» در یادداشتی به قلم «محمد شیرزاد» این اتفاق را تحلیل کرد و نوشت که این اقدام، تلاشی برای جلب رضایت مخالفان داخلی مسعود بارزانی است.

العربی الجدید نوشت: این انتخابات پس از گذشت دو سال از بحران سیاسی موجود میان احزاب کُرد به دلیل اختلافشان بر سر مسئله تعدیل قانون ریاست منطقه کردستان، برگزار خواهد شد. این در حالی است که تا پیش از این «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکراتیک کردستان که دوره ریاستش بر منطقه کردستان مدتهاست که به سر آمده و وی به بهانه‌های مختلف تاکنون این دوره را تمدید کرده، اصرار داشت بندی که در آن ذکر شده بود، رئیس منطقه کردستان تنها برای دو دوره می‌تواند در این پست بماند، حذف شود. اما احزاب اتحادیه میهنی کردستان، گوران (تغییر) و الجماعة الاسلامیة با باقی ماندن این بند موافق بودند و معتقد بودند که حذف این بند به دیکتاتوری منجر می‌شود.

در ادامه یادداشت تحلیلی آمده است: از نظر تحلیل‌گران و ناظران سیاسی، اقدام کمیساریای عالی انتخابات در تعیین زمان برگزاری این انتخابات به طور ناگهانی بدون تعدیل بند مربوط به ریاست منطقه کردستان یا توافق بر سر آن، تلاش مسعود بارزانی برای جلب رضایت سایر کردها به ویژه رهبران کرد در سلیمانیه به منظور جلوگیری از ایجاد شکاف در وحدت رهبران کرد است زیرا که طی چند ساعت گذشته، شماری از رهبران کرد، با انتقاد از بارزانی و پافشاری‌اش به برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان، به او ابلاغ کرده‌اند که با این سیاست‌هایش ملت کرد را وارد بحرانی می‌کند که بیش از پیش با مشکلات اقتصادی مواجه شوند.

از سوی دیگر، «شورش حسن» سخنگوی کمیساریای عالی انتخابات پس از اعلام تاریخ اول نوامبر آینده برای برگزاری انتخابات اعلام کرد که باب نامزدی ریاست منطقه کردستان از امروز باز است و تاکنون هیچ نامزدی برای تصدی این پست خود را معرفی نکرده است.

به گزارش فارس،«موسی طالبانی» تحلیل‌گر سیاست منطقه کردستان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید نیز در این‌باره گفت: آنچه روز سه‌شنبه روی داد [تعیین موعد انتخابات]، اقدامی برای حل مشکلات داخلی منطقه کردستان به شمار می‌رود.

موسی افزود: در عین حال این اقدام موجب می‌شود که منطقه کردستان بحران با بغداد را برای یک ماه دیگر، تمدید کند و این اقدام را به بهانه برگزاری انتخابات صورت دهد. در این میان تصمیم بارزانی مبنی بر عدم نامزدی برای ریاست منطقه کردستان نیز قابل تامل است. وی دو روز پیش با رسیدن به پست ریاست شورای رهبری سیاسی کردستان در واقع به پستی بالاتر از ریاست منطقه کردستان دست یافته است.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود که یکی از نزدیکان بارزانی برای این پست نامزد شود در صورتی که توافقی درباره تعدیل بند مربوط به ریاست منطقه کردستان حادث نشود و اجازه ریاست مجدد به مسعود بارزانی برای سومین بار متوالی داده نشود.

پربیننده ترین خبرها