اختلاف ترامپ و تیلرسون بر سر کره شمالی

اختلاف ترامپ و تیلرسون بر سر کره شمالی
چهارشنبه 12 مهر 1396 - 10:04

به دنبال بروز اختلاف جدی میان وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا بر سر کره شمالی، وزیر دفاع آمریکا در صدد کم اهمیت جلوه دادن این اختلافات برآمد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش رویترز، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا روز سه شنبه اختلافات آشکار بین دونالد ترامپ رئیس جمهور و رکس تیلرسون وزیر خارجه این کشور بر سر کره شمالی را کم اهمیت ارزیابی کرد و گفت: تمرکز ایالات متحده همچنان بر روی پیدا کردن راهکار دیپلماتیک برای مناقشه با پیونگ یانگ است.

ترامپ که طی هفته های اخیر اظهارات تند و تهدیدآمیزی علیه رهبر کره شمالی داشته، روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد: رکس تیلرسون در حال تلف کردن وقت خود برای مذاکره با کره شمالی بر سر برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور است.

تیلرسون روز شنبه در جریان سفر به چین گفته بود که ایالات متحده کانال های ارتباطی مستقیمی با کره شمالی دارد ولی ظاهرا پیونگ یانگ تمایلی برای مذاکره و گفتگو ندارد.

وی نسبت به کاهش تنش با کره شمالی ابراز امیدواری کرده است.

ماتیس در این باره گفت: تصور نمی کنم اختلاف به آن حد جدی باشد که برخی این گونه تفسیر و تعبیر کرده اند.

هم ماتیس و هم ژنرال جوزف دانفورد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از تلاش های تیلرسون حمایت کرده اند.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز،ماتیس در سخنانی در نشست استماع کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا گفت: به نظر من تیلرسون با دقت به این مساله اشاره کرده است که ما به دنبال یافتن فرصت هایی برای مذاکره با کره شمالی هستیم. ما در حال مذاکره با آنها نیستیم، مطابق با دستور رئیس جمهور مبنی بر اینکه تا زمانی که فرصت مناسبی پیش نیامده با مقام های کره شمالی مذاکره نکنید.

ترامپ وعده داده است تا بلندپروازی‌های هسته‌ای کره شمالی را متوقف کند و تنش‌ها در ماه‌های اخیر تشدید شده است. ششمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سوم سپتامبر و تهدید پیونگ یانگ برای آزمایش یک بمب هیدروژنی در اقیانوس آرام شرایط را خطرناک تر کرده است.

دانفورد نیز از تلاش‌های تیلرسون برای تشدید فشارهای اقتصادی بر کره شمالی حمایت کرده است. وی در این باره گفت: تحریم های جامعه بین المللی باید به اندازه کافی قدرتمند باشد تا رهبر کره شمالی را متقاعد کند که نمی تواند به قدرت ادامه دهد مگر اینکه مسیرش را تغییر دهد.

وی افزود: چیزی که رهبر کره شمالی باید بفهمدد این است که نمی تواند با در اختیار داشتن موشک‌های بالستیک و تسلیحات هسته‌ای همچنان قدرت را در دست داشته باشد چرا که جامعه بین المللی چنین اجازه‌ای را به او نخواهد داد.

وی خواستار قطع صادرات نفت به کره شمالی شده تا موجب تغییر رفتار رهبر این کشور شود. دانفورد گفت: بی شک رهبر کره شمالی به منابع اقتصادی خارجی برای ادامه حیات کشورش نیاز دارد.

پربیننده ترین خبرها