طی نشست خبری مشترک؛

لاوروف: شاه عربستان ارزیابی مثبتی نسبت به مذاکرات آستانه دارد/ الجبیر: خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق هستیم

لاوروف: شاه عربستان ارزیابی مثبتی نسبت به مذاکرات آستانه دارد/ الجبیر: خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق هستیم
پنج‌شنبه 13 مهر 1396 - 19:34

وزیران خارجه روسیه و عربستان سعودی در نشست خبری مشترک بر لزوم مبارزه با تروریسم و حل بحران‌های منطقه از طریق مذاکره و حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق تاکید کردند.

العالم _ اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه و «عادل الجبیر» همتای عربستانی او که به مسکو سفر کرده، در نشست خبری مشترک شرکت کردند.

لاوروف با بیان اینکه دو کشور توافق کردند روابطشان را در تمام زمینه‌های افزایش دهند، گفت خواستار بهبود همکاری‌ها در زمینه‌های فضایی و هسته‌ای هستیم.

وی همچنین از توافق «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با «ملک سلمان»‌ پادشاه عربستان برای افزایش همکاری‌های نظامی و فنی و تشکیل کمیسیون مشترک خبر داد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه پوتین و ملک سلمان درباره برخی مسائل خاورمیانه و شمال آفریقا به تبادل نظر پرداختند، گفت اما آن دو بر لزوم مذاکره برای حل بحران‌های منطقه تاکید کردند.

لاوروف افزود که مسکو و ریاض بر ضرورت مبارزه با تروریسم در منطقه توافق دارند و شاه عربستان ارزیابی مثبتی نسبت به فرایند مذاکرات آستانه درباره سوریه ارائه داد.

وی با بیان اینکه مسکو از دیدگاه ریاض برای متحد کردن معارضان سوریه حمایت می‌کند، از همکاری‌های سازنده میان روسیه و سازمان همکاری‌های اسلامی خبر داد.

وزیر خارجه عربستان به عنوان سخنران بعدی گفت مذاکرات میان رهبران دو کشور بسیار مثبت و سازنده بوده، درباره مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، مشکل فلسطین اشغالی و راهکار دو دولتی با هدف تشکیل دولت فلسطینی مستقل به پایتختی قدس شرقی صحبت کردند.

الجبیر با بیان اینکه آنها از مذاکرات آستانه حمایت می‌کنند، بر لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و وجود یک دولت مرکزی در این کشور تاکید کرد.

وی همچنین بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی عراق و مبارزه با داعش تا زمان نابودی کامل تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ادامه داد: با روسیه برای متحد کردن معارضان سوریه همکاری کرده و می‌خواهیم این موضوع به مذاکرات آستانه وارد شود.

الجبیر با تاریخی خواندن روابط فعلی روسیه و عربستان سعودی گفت دو طرف از اقدامات نماینده سازمان ملل در یمن حمایت می‌کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها