دروغ ناتو درباره جنایت قندهار

دروغ ناتو درباره جنایت قندهار
شنبه 27 اسفند 1390 - 14:43

نويسنده و تحليلگر سياسي افغان فاش كرد: عامل فاجعه قندهار كه به كشته شدن 17 شهروند افغان منجر شد، آن گونه كه ناتو ادعا مي كند، يك نفر نبوده بلكه يك تيم گشتي متشكل از 20 سرباز در محل حادثه حضور داشتند.

يک‌شنبه گذشته در استان قندهار دست‌کم ۱۷ شهروند افغان در حمله نیروهای ناتو کشته شدند. مقامات ناتو در پی این حمله فورا اعلام کردند این حمله توسط یک نظامی آمریکایی صورت گرفته ، اما مردم و مقامات محلی تاکید دارند گروهی از نظامیان در این جنایت دست داشتند.

حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان این حمله را اقدامی تروریستی عنوان کرد، و نمایندگان پارلمان افغانستان نیز خواستار محاکمه متهم در خاک این کشور شدند؛ اما وزارت دفاع آمریکا بدون توجه به این درخواستها متهم را که بعدا گروهبان "رابرت بالز" معرفی شد، به کویت و سپس به زندان نظامی فورت لیون ورث در ایالت کانزاس منتقل کرد.

 

"حبيب حكيمي" روز شنبه در گفت و گو با شبكه العالم، اظهار داشت: هنگام وقوع اين جنايت، نيروهاي ناتو بر فراز آسمان منطقه در پرواز بودند؛ علاوه بر آن کمیته دولتي افغان كه براي تحقيق به منطقه آمده بود تاكيد كرد كه نيروهاي آمريكايي كه در پايگاه نظامي منطقه حضور داشتند، از همكاري با آن ها خودداري كردند.

به گفته حكيمي شك و ترديد درباره انگيزه هاي این گروهبان آمريكايي در خصوص اين جنايت در هاله اي از ابهام قرار دارد؛ به ويژه آنكه مسئولان آمريكايي تاكيد كردند عامل اين كشتار در آمريكا و بر اساس قوانين آمريكايي محاكمه خواهد شد نه در افغانستان؛ آن ها همچنين تاكيد كردند كه تفهيم اتهام اين سرباز ممكن است چند هفته طول بكشد و اين مساله بيش از پيش سبب افزايش ترديدهاي مسئولان  افغانستاني و خانواده هاي شهدا و سازمان هاي مردم نهاد و تمام ملت افغانستان مي شود، اين در حالي است كه همه به دنبال آن هستند كه هر چه سريع تر حقيقت را در خصوص اين فاجعه بدانند.

حبيب حكيمي افزود : خشم ملت افغانستان همچنان ادامه دارد، آن ها با برگزاري تظاهرات و اعتراضاتی اين فاجعه را محكوم كردند و نمايندگان پارلمان افغانستان نيز بر ضرورت محاكمه عامل يا عاملان اين فاجعه تاكيد می کنند؛ اما به نظر مي رسد كه آمريكا چندان عجله اي براي اين كار ندارد، و به همين سبب ابتدا سرباز مزبور را به سمت كويت برد و از آن جا راهي واشنگتن كرد.

حكيمي درباره بازتاب چنين وقايعي بر روابط دولت افغانستان و آمريكا گفت : روابط آمريكا و افغانستان در سال هاي اخير به دلايل متعدد رو به تيرگي بوده است؛ در هر صورت در اين مجال آمريكا مرجع تصميم گيري خواهد بود، و دولت افغانستان هيچ اهرم فشاري ضد آمريكا ندارد.

 

22:59-16/03

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها