فرانسه دنبال بازار 100 میلیارد دلاری بازسازی مناطق داعش زده عراق

فرانسه دنبال بازار 100 میلیارد دلاری بازسازی مناطق داعش زده عراق
جمعه 14 مهر 1396 - 09:27

درجریان سفر جاری حیدرالعبادی نخست وزیر عراق به فرانسه، رسانه ها از اعلام آمادگی 25 شرکت بزرگ فرانسوی برای مشارکت در روند بازسازی کشور جنگ / تروریسم زده عراق خبر می دهند.

العالم ـ عراق

به نظر می رسد پس از توجه ویژه کشورهایی همچون امارات و عربستان که تا دیروز به دلایل سیاسی عراق را عملا درهمه زمینه ها، در صدر لیست تحریم خود قرار داده بودند، فرانسوی ها هم به صرافت افتاده اند تا از بازار نهمین کشور ثروتمند دنیا (از نظر منابع طبیعی) و دومین در جهان عرب عقب نمانند.
از سه سال گذشته شهرهای عراق یکی پس از دیگری از چنگ تروریست های داعش آزاد می شود، اما معمولا چیزی جز مناطقی سراسر ویران از نظر ظاهری و زیرساخت از آنها بجا نمانده است امری که بغداد را به طراحی یک برنامه 10 ساله برای بازسازی این ویرانی ها سوق داده است.
به گزارش دفتر نخست وزیر عراق، العبادی درجریان سفر به فرانسه از مقر سازمان کارفرمایان فرانسوی در پاریس (MDF) بازدید کرد و درنشستی که با مدیران شرکت های بزرگ فرانسوی داشته است، با اشاره به پیشرفت ها و پیروزی های اخیر بر داعش گفته است: پس از آزادسازی شهرها دنبال برقراری ثبات و آغاز فوری و سریع روند بازسازی در همه استان های عراق هستیم.
وی از شرکت های فرانسوی دعوت کرد در این امرمشارکت کنند و گفت: برنامه دولت و فرصت های سرمایه گذاری زمینه را برای حضور و سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی در بخش های مختلف از جمله نفت، انرژی، مسکن، صنایع، کشاورزی، محیط زیست و سایر بخش های حیاتی فراهم کرده است.
العبادی گفت: بدنبال یک نهضت اقتصادی هستیم و این امری است که مورد خواست مردم عراق است و باید سرمایه گذاری و فرصت های فراوان شغلی ایجاد کنیم.
آن طور که دفتر نخست وزیری خبر داده است در این جلسه مدیران بیش از 25 شرکت بزرگ فرانسوی علاوه بر ابراز علاقمندی در این زمینه، پیشنهادات عملی فراوانی نیز در این خصوص ارائه دادند.
اکنون که به نظر می رسد تروریسم ویرانگر داعش در عراق، روزهای پایانی خود را می گذراند و به تدریج زمان بازسازی ویرانه های داعش فرا می رسد، باید دید کدام کشورها فارغ از تاکیدها و آرزوها و تعارف ها درعمل از دیگران جلو می زنند و سهم خوبی در کشوری که ارزش ثروت های طبیعی آن حدود 15 تریلیون دلار تخمین زده می شود، به دست می آورند و اقتصاد و بازار ملی خود را رونق می بخشند.
دولت عراق برای بازسازی این خرابی های گسترده، دو برنامه پنج ساله از 2018 تا 2028 به ارزش 100 میلیارد دلار در نظر گرفته است و در زمینه تامین این طرح ها، علاوه بر منابع دولتی، کمک های سازمان ملل و استقراض خارجی، توجه ویژه ای نیز به سرمایه گذاری های خارجی و مشارکت شرکت های بزرگ دارد.
به گزارش ایرنا، خسارت های ناشی از تخریب داعش در عراق 35 میلیارد دلار برآورد شده است که بیش از همه در بخش های برق، راه و ترابری، نفت، بهداشت و آموزش اتفاق افتاده است.
به نظر می رسد اگر بحران همه پرسی کردستان عراق و ماجراجویی رهبران اقلیم بار دیگر ورق را به سوی تنش های تازه در عراق برنگرداند و اوضاع را بهم نریزد، انتظار آن است که طی ماه های آینده شاهد هجوم شرکت های غربی، شرقی و عربی به بازار عراق باشیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها