ظریف: آزمایش موشکی نقض برجام نیست/ با هرچه توان دفاعی ما را محدود کند مخالفیم

ظریف: آزمایش موشکی نقض برجام نیست/ با هرچه توان دفاعی ما را محدود کند مخالفیم
شنبه 15 مهر 1396 - 04:36

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با نشریه نیوزویک گفت: آزمایش های موشکی به منزله نقض روح برجام نیستند.

العالم - ایران/سیاسی

به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه نیوزویک، ظریف در پاسخ به این سوال که انتظار می رفت روح توافق اتمی سبب بهبود روابط ایران و آمریکا شود آیا اینگونه شده است؟ گفت: توافقنامه به طور شفاف نشان می دهد که آمریکا نباید کاری انجام دهد که روابط اقتصادی ایران و دیگر کشورها را تضعیف کند. متاسفانه آمریکا دقیقا این کار را انجام داده است و این کار به طور ویژه تحت حاکمیت ترامپ انجام شده است. توافقنامه به منزله یک سقف نبود بلکه به منزله یک پایه و اساس بوده  است و اگر ما می خواهیم که به آن هدف یا آرزو و یا چیزی بالاتر از این حرکت کنیم لازم است که آمریکا حداقل به وظایف خود به طور منصفانه  بر اساس توافقنامه عمل کند که تاکنون این کار را انجام نداده است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سوال که آیا شما به تحریم های یکجانبه آمریکا ضد ایران اشاره دارید. این تحریمها ماوراء توافق اتمی هستند و همیشه از تعامل نهادهای مالی با ایران از ترس اقدامات تلافی جویانه واشنگتن جلوگیری کرده اند؟ گفت: اشاره من به طرز تفکری است که تحریمها را به عنوان  نوعی  ملک و دارایی برای آمریکا تصور می کند و معتقد است که آنچه آمریکا انجام می دهد هدف نخست آن باید حفظ تحریم ها باشد. این یک مشکل است. مشکل دیگر این بوده است که دولت ترامپ تلاش کرده است به طور صریح، فضایی تند و پرتنش را ایجاد کند تا  از نفع بردن  ایران از توافقنامه جلوگیری کند.

ظریف در پاسخ به این سوال که شما می گویید که آماده مذاکره مجدد درباره توافق اتمی نیستید. آیا این موضوع ایران را در  مسیر برخورد قرار نمی دهد؟ گفت: این نمی تواند برای نخستین بار باشد. ما خود را در مسیر برخورد با هیچ طرفی قرار نمی دهیم. دیگران ممکن است که خود را در این مسیر قرار دهند. معتقدم که آنها خودشان را در مسیر برخورد با جامعه بین المللی قرار می دهند. بر سر هر بخشی از توافق به طور کامل و بارها  و پیش از آنکه ما به توافق برسیم،  مذاکره شده است. هر فردی دیگری که در این توافق مشارکت داشته است می داند که اگر ما توافق را برای مذاکره دوباره بازکنیم این موضوع مشکلات پیچیده بیشتری ایجاد میکند که بستن دوباره آن غیرممکن خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر توافق از بین برود این موضوع اتحادیه اروپا را در وضعیت دشواری قرار می دهد آیا معتقدید که اگر این موضوع روی دهد، اتحادیه اروپا طرف آمریکا را خواهد گرفت؟ گفت: توافق اتمی تنها و پس از آنکه همگان آن را درک کردند به وجود آمد و این بهترین اقدام بود. ایران در گذشته تحت فشار و تحریم ها زندگی کرده است. این موضوع هرگز خللی در عزم ایران برای پیگیری منافعش که بر اساس هنجارها و تعهدات بین المللی هستند، ایجاد نکرد. ما هرگز گزینه تسلیحات اتمی را دنبال نمی کنیم اما بر اساس قوانین بین المللی و در توافقنامه گزینه هایی در دسترس داریم. این گزینه ها اگر ایران بخواهد در پاسخ به نقض آمریکا توافقنامه را ترک کند در دسترس هستند.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا شما درباره آن گزینه ها تصمیم گیری کرده اید؟ گفت: ما در این رابطه تصمیم گیری نکرده ایم. ما درباره سناریوهای مختلف تصمیم گیری کرده ایم زیرا ایران وضعیت ها را ارزیابی خواهد کرد و پاسخ خود به دیگران از جمله اروپایی ها را ارزیابی می کند و آنچه را که کنگره انجام می دهد هم ارزیابی می کند.

وی در پاسخ به این سوال که گزینه های شما کدام هستند؟ گفت: من می خواهم همه در این رابطه حدس بزنند.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سوال که "از زمان امضای توافقنامه افزایشی در فعالیت های ایران در بخش موشکی بالستیک وجود داشته  است آیا این به منزله نقض روح توافق نامه نیست"؟ گفت: آنها دفاعی هستند. موشک های بالستیک ایران برای حمل تسلیحات اتمی طراحی نشده اند. علت اینکه ما به آزمایش آنها ادامه می دهیم به خاطر این است که دقت آنها را بهبود ببخشیم. اگر یک موشک برای حمله تسلیحات اتمی طراحی شده است شما به دقت نیاز ندارید. شما به برد آن نیاز دارید زیرا به هر جایی که آنها اصابت کنند قدرت بازدارندگی لازم را ایجاد میکنند. برد بایستی مهم باشد اما دقت نبایستی مهم باشد. ایران بر روی بهبود دقت تمرکز می کند زیرا ما می خواهیم که از این موشک ها به عنوان ابزارهایی برای حمل کلاهک های متعارف استفاده کنیم. ما با هر چیزی که قابلیت های دفاعی  ما را محدود کند موافقت نمی کنیم به خاطر اینکه به  یک دلیل بسیار آشکار آمریکا تسلیحات زیادی به منطقه ما ارسال می‌کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها