ضمن هشدار درباره استراتژی برجامی ترامپ؛

سی‌ان‌ان: درباره سیاست مربوط به برجام، ترامپ پیروز و کنگره بازنده می‌شود

سی‌ان‌ان: درباره سیاست مربوط به برجام، ترامپ پیروز و کنگره بازنده می‌شود
شنبه 15 مهر 1396 - 12:57

شبکه آمریکایی وابسته به دموکرات‌ها در مطلبی ضمن هشدار درباره اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط واشنگتن، بر پیروزی دونالد ترامپ و شکست کنگره این کشور تاکید کرده است.

العالم-آمریکا

در ادامه تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره راهبرد دونالد ترامپ در قبال برجام، یک رسانه آمریکایی بر اثرات اقدام احتمالی او در محول کردن سرنوشت توافق هسته‌ای ایران به کنگره آمریکا پرداخته است.

خلاصه گزارش سی‌ان‌ان را در متون زیر بخوانید:

«رئیس‌جمهور دونالد ترامپ یک پیام برای جمهوریخواهان کنگره دارد: شما توافق هسته‌ای ایران را دوست نداشتید در نتیجه حالا شما با آن سر و کار داشته باشید.

تصمیم محتمل او در عدم تایید (پایبندی ایران به) توافق، به او اجازه خواهد داد که وجهه خودش را حفظ کند و ضربه‌ای به میراث باراک اوباما بزند و با سپردن سرنوشت برجام به قانونگذاران، او همچنین هرگونه مخاطره‌ سیاسی نسبت به خودش درباره هر تصمیمی برای از بین بردن توافق مورد حمایت متحدان آمریکا را محدود می‌کند.

دو مقام ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفتند که انتظار می‌رود ترامپ هفته آینده تصمیم خودش را رونمایی کند.

اگر ترامپ در تصمیمش برای ارجاع توافق به کنگره پیش برود، این اولین باری نیست که رئیس‌جمهور(آمریکا) ادعا کرده که او با چنین کاری، شاهد پیروزی سیاسی برای خودش باشد و کنگره را با معمایی سیاسی مواجه می‌کند.

در ماه سپتامبر، ترامپ با پایان دادن به DACA(برنامه‌ای که مربوط به دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» است و طبق آن برنامه به مهاجران غیرقانونی که بعنوان کودک وارد خاک آمریکا می شدند، مجوز کار و ادامه تحصیل داده می‌شد)، تحسین حامیانش را برانگیخت و به کنگره برای تصمیمگیری برای سرنوشت این برنامه، 6 ماه فرصت داد.

تصمیم ترامپ(درباره برجام و محول کردن آن به کنگره) خودش به تنهایی سبب از بین بردن توافق ایران نخواهد شد. اینطور به نظر می‌رسد که تندروهای جمهوریخواه در کنگره بعید است در فرصت 60 روزه درباره اعمال مجدد تحریم‌هایی تصمیم بگیرند که ایران را به خروج از توافق بکشاند. دیپلمات‌های اروپایی فکر نمی‌کنند که رهبران جمهوریخواه خواهان از بین بردن توافق باشند یا بخواهند تقصیر چنین کاری را به گردن خود بیاندازند. البته هیچ تضمینی در این باره وجود ندارد چون حزب جمهوریخواه شدیدا با تصمیم اوباما برای امضای توافق مخالف بودند. البته هنوز هم برخی کارشناسان هستند که درباره این تصمیم و تاثیر ان بر ایجاد سلسله‌ای از حوادث که سبب تضعیف توافق شود، نگرانی دارند.

منتقدان می‌گویند که استراتژی ترامپ جایگاه و وضعیت آمریکا در مذاکرات با متحدانش در اتحادیه اروپا و روسیه و چین را تضعیف خواهد کرد؛ کسانی که به روشنی ابراز کردند که آنها دلیلی برای بازگشایی پرونده توافق(برجام) نمی‌بینند و رفتار مهربانانه‌ای در قبال تهدیدات آمریکا نخواهند داشت».

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها