بازتاب سخنان رئیس جمهوری درباره برجام در رسانه های جهان

 بازتاب سخنان رئیس جمهوری درباره برجام در رسانه های جهان
يکشنبه 16 مهر 1396 - 08:20

اظهارات رئیس جمهوری کشورمان درباره توافق هسته ای و هشدار در خصوص نقض این توافق نامه بازتاب های گسترده ای در رسانه های جهان داشت.

العالم - ایران / سیاسی

ایرنا -- ، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری در دانشگاه تهران گفت: ما در مذاکرات هسته ای و توافق برجام به موارد و منافعی رسیدیم که غیرقابل بازگشت است. هیچ کس نمی تواند آن را برگرداند، نه آقای ترامپ و نه هیچ کس دیگری، اگر 10 تا ترامپ دیگر هم در دنیا درست شود آن ها غیرقابل بازگشت است.

اغلب رسانه های جهان از سخنان رئیس جمهوری به عنوان دفاع روحانی از توافق هسته ای نام بردند. 

فایننشال تایمز چاپ انگلیس نوشت: درحالی که ترامپ آماده می شود که عدم پایبندی ایران را به توافق هسته ای اعلام کند حسن روحانی به آمریکا هشدار داد که این توافق را کنار نزند. روحانی گفته که توافق هسته ای یک توافق برد برد است.

این روزنامه همچنین به نقل از رسانه های ایران نقل کرد که اگر ایران از توافق خارج شود ایران برنده آن خواهد بود. کنار زدن این توافق نشان می دهد که واشنگتن قابل اعتماد نیست و به تعهداتش عمل نمی کند.

تارنمای شبکه TRT نوشت : حسن روحانی از توافق هسته ای دفاع کرد و گفت که اگر آمریکا توافق را نقض کند به اعتبار بین المللی خود ضربه می زند.

این رسانه با اشاره به تلاش دولت ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای نوشت که این مساله درحالی است که بازرسان سازمان ملل پایبندی ایران را به توافق راستی آزمایی کرده اند.

در گزارش این شبکه ترکیه ای آمده است که پاسخ ایران چند روز پس از آن داده شد که مسئولان دولت آمریکا گفتند احتمال می رود که ترامپ به زودی اعلام کند که ایران به توافق هسته ای پایبند نبوده است.

روزنامه نشنال پست چاپ کانادا هم نوشت : صحبت های روحانی درحالی است که به نظر می رسد ترامپ از وعده انتخاباتی خود برای پاره کردن برجام عقب نشینی کرده و قصد دارد که اقدامات دیگری علیه ایران انجام دهد. این نشریه پیش بینی کرده که ترامپ از توافق خارج نمی شود. قانونگذاران می گویند که ترامپ فورا تحریم های جدیدی علیه ایران اعلام نخواهد کرد زیرا این مساله طبق توافق هسته ای ممنوع است و ترامپ به جای آن این مساله را به کنگره ارجاع خواهد داد.

تارنمای شبکه روسی «راشا تودی» نوشت: حسن روحانی گفت منافعی که ایران از توافق هسته ای قدرت های بزرگ به دست آورده است برگشت ناپذیر است و هیچ کسی از جمله ترامپ نمی تواند از آن عقب بکشد.

تارنمای شبکه یورو نیوز تاکید کرد که حسن روحانی سال جدید تحصیلی را در دانشگاه تهران با یک پاسخ تند به تهدید ترامپ درباره اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای با ایران آغاز کرد.

تارنمای آمریکایی «واشنگتن اگزماینر» همچون بسیاری دیگر از رسانه ها نوشت: حسن روحانی از توافق هسته ای دفاع کرد و گفت که ترامپ نمی تواند این توافق را به عقب برگرداند.

روزنامه اماراتی گلف نیوز امارات اظهارات رئیس جمهوری را چنین تفسیر کرد: روحانی به آمریکا هشدار داد که توافق را نقض نکند.

تارنمای مجله آمریکایی فورچون هم همانند بسیاری دیگر از رسانه ها خاطرنشان کرد که روحانی از توافق هسته ای دفاع کرده و گفت که آمریکا نمی تواند این توافق را تضعیف کند.

پربیننده ترین خبرها