وزر خارجه ترکیه:

گزارش‌هایی درباره همکاری «بارزانی» و موساد در دست است

گزارش‌هایی درباره همکاری «بارزانی» و موساد در دست است
يکشنبه 16 مهر 1396 - 09:34

«چاووش اوغلو» وزر خارجه ترکیه از وجود گزارش‌هایی اطلاعاتی مبنی بر همکاری رئیس منطقه کردستان و موساد خبر داد.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرد که کشورش با جدیت تمام با هرگونه درخواست عراق مبنی بستن لوله‌های نفتی منطقه کردستان برخورد می‌کند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی ترکیه، چاووش اوغلو در گفت‌وگو با شبکه «فرانس 24»، اظهار داشت: ترکیه به درخواست دولت مرکزی عراق، راه‌های هوایی خود با منطقه کردستان را بست و شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، تمامی سفرها به اربیل و سلیمانیه را لغو کردند.

وی افزود: همه از دولت منطقه کردستان و «مسعود بارزانی» رئیس این منطقه خواستند تا از برگزاری همه‌پرسی صرف‌نظر کند اما وی به تمامی این درخواست‌ها جواب رد داد. برگزاری همه‌پرسی یک خطای بزرگ بود و ایمان دارم که این اقدام برای برادران کردمان، حقوق اضافه‌ای جلب نمی‌کند و من این مسئله را در سفر به اربیل به صراحت اعلام و تاکید کردم که این همه‌پرسی آینده کردها را در عراق به خطر می‌اندازد و پیامد آن به شدت منفی خواهد بود.

وزیر خارجه ترکیه اذعان داشت: همه کشورها خواستار لغو همه‌پرسی و تعلیق یا تاخیر آن شدند اما تنها اسرائیل از آن حمایت کرد. اما ما این حمایت را پس از همه‌پرسی مشاهده نکردیم. گزارش‌ها و ادله‌ای وجود دارد که بیانگر همکاری بارزانی با جاسوس‌های موساد و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل است.

چاووش اوغلو درباره گذرگاه‌های مرزی مشترک گفت: این گذرگاه‌ها بین ترکیه و منطقه کردستان نیست بلکه بین عراق و ترکیه است. ترکیه درباره مسائل مربوط به کنترل گذرگاه‌های مرزی با دولت عراق طرف است.

پیش از وزیر خارجه ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور در روز شنبه در اظهاراتی با اشاره به رفراندوم اخیر در کردستان عراق گفت: برخی تلاش می‌کنند که باعث تجزیه و تقسیم منطقه ما شوند اما ما بازی‌ آنها را برهم خواهیم زد. ما می‌دانیم که برای شمال عراق چه نقشه‌هایی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر زمزمه‌هایی شنیده می‌شود مبنی بر اسرائیل کوچک. ما عاقبت دولت اقلیم کردستان عراق را که به غیر از اسرائیل حامی دیگری پیدا نکرده است، خواهیم دید. شما نمی‌توانید نتیجه‌ای از این مساله بگیرید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به همان نقطه‌ای که آغاز کردید بازگردید.

وی اذعان داشت: یک مقام سابق فرانسوی و یک مقام اسرائیلی در کنار مسعود بارزانی طرح نقشه تقسیم عراق را ریختند اما ما با تهران و بغداد در صدد ارائه سازوکاری سه جانبه برای تحت کنترل گرفتن تحولات مناطق مرزی هستیم.

پربیننده ترین خبرها