الشرق الاوسط:

عراق، ایران و ترکیه بر سر تشکیل ائتلاف نظامی سه‌جانبه توافق کرده‌اند

 عراق، ایران و ترکیه بر سر تشکیل ائتلاف نظامی سه‌جانبه توافق کرده‌اند
يکشنبه 16 مهر 1396 - 13:26

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط مدعی شد، ایران، عراق و ترکیه درصدد تشکیل ائتلاف نظامی سه جانبه هستند.

العالم-ایران/سیاسی

ایسنا -- روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در گزارشی نوشت: ایران، عراق و ترکیه با تشکیل ائتلاف نظامی سه جانبه به عنوان نخستین گام در مسیر افزایش همکاری در زمینه‌های دفاعی و امنیتی منطقه‌ای توافق کرده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است: طرح تشکیل این ائتلاف طی سفر اخیر سرلشگر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به آنکارا و نشست‌های وی با مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور مطرح شد.

سفر سرلشگر باقری به یکی از کشورهای عضو ناتو در نوع خود اولین بار است که اتفاق می‌افتد. اهمیت تاریخی این سفر بعد از سفر خلوصی آکار و اردوغان به تهران بیشتر خود را نشان داد.

چند روز بعد از سفر سرلشگر باقری به آنکارا، عثمان الغانمی، رئیس ستاد ارتش عراق نیز برای بررسی نقش بغداد در این ائتلاف به تهران سفر کرد.

به گفته منابع، رهبران ارشد ایران، عراق و ترکیه نشست‌هایی را برای مشخص کردن قواعد مذاکرات فرماندهان ستاد ارتش و تبادل اطلاعات نظامی و عملیات مشترک برگزار کردند.

به گفته این منابع، این ائتلاف سه جانبه شاید بر قراردادهای فروش تسلیحاتی از ایران به ترکیه و عراق مبتنی باشد.

سرلشگر باقری طی مذاکراتش با همتایانش در ترکیه و عراق ایجاد طرح کاری مشترک در سطح آکادمیک در زمینه دفاعی و امنیتی را پیشنهاد داده بود. الغانمی نیز با هدف تقویت همکاری نظامی بین این سه کشور به ترکیه و ایران سفر کرد.

پربیننده ترین خبرها