تظاهرات گسترده مردم اسپانیا در اعتراض به جدایی کاتالونیا

يکشنبه 16 مهر 1396 - 17:26

چندصد هزار نفر از مردم اسپانیا در اعتراض به جدایی کاتالونیا، با برگزاری تظاهرات در بارسلون خواستار زندانی شدن رئیس منطقه کاتالونیا شدند.

العالم ـ اروپا

هزاران نفر از مردم روز یکشنبه (امروز) در مرکز شهر بارسلون راهپیمایی برگزار کردند تا به فشار دولت «کاتالان» برای جدایی از اسپانیا اعتراض کنند.

برخی رسانه‌ها میزان مشارکت در این تظاهرات را بیش از 300 هزار نفر اعلام کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، بسیاری از معترضان در میدان مرکزی گردهم جمع شدند و پرچم‌های اسپانیا و کاتالان را به دست گرفته بودند.

برخی شعار می‌دادند: «احمق نشوید، کاتالونیا جزئی از اسپانیا است» و خواستار زندانی شدن«کارلس پیگدمونت» رئیس‌ منطقه کاتالونیا شدند.

راهپیمایی روز یکشنبه درست یک هفته بعد از آن برگزار شد که پیگدمونت و دیگر رهبران جدایی‌طلب دولت کاتالان همه‌پرسی جدایی برگزار کردند که دادگاه عالی اسپانیا آن را معلق کرده بود و دولت اسپانیا نیز آن را غیرقانونی اعلام کرد.

حامیان جدایی از اسپانیا با کسب 90 درصد آراء، پیروز همه پرسی شدند که البته کمتر از نیمی از مناطق انتخاباتی این منطقه موفق به شرکت در همه‌پرسی شدند.

پیگدمونت در هرحال خواستار جدایی از اسپانیا است و قرار است روز سه شنبه برای پارلمان منطقه سخنرانی کند و درباره وضعیت کنونی سیاسی گزارشی ارائه دهد.

به گزارش فارس، همه‌پرسی جنجالی استقلال «کاتالونیا» از اسپانیا روز یکشنبه اول اکتبر (9 مهرماه) با وجود مخالفت مادرید، در برخی شعب آغاز شد.

دولت مرکزی اسپانیا که برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بود و پیشتر هم تدابیری را برای جلوگیری از برگزاری آن اجرایی کرده بود، چند هزار نیروی ضدشورش و پلیس به کاتالونیا اعزام کرد و این نیروها دقایقی پیش از آغاز همه‌پرسی در چند شعبه با رأی‌دهندگان درگیر شده و تلاش کردند مانع از ورود آن‌ها به شعب شوند. 

چنین شرایطی موجب شد تا برگزاری همه‌پرسی به مراکز معدودی که حامیان استقلال آنها را تصرف کرده بودند، محدود شود.

یک روز پس از برگزاری همه‌پرسی «کارلس پوگدمونت» رئیس ایالت کاتالونیا با حضور در کنفرانسی خبری از ایجاد کمیته‌های تحقیقی برای بررسی خشونت دولت مرکزی علیه استقلال‌طلبان خبر داد.دولت محلی کاتالونیا شمار افرادی که به دنبال خشونت‌ها، زخمی شده بودند را 893 نفر اعلام کرد.

کاتالونیا بخشی خودمختار در شمال شرقی اسپانیا است که به رغم برخورداری از زیرساخت‌های قوی بانکی و حمل و نقل دریایی، به دلیل پرداخت مالیات‌های سنگین به دولت اسپانیا، به مقروض‌ترین ایالت این کشور تبدیل شده است.

گذشته از انگیزه‌های اقتصادی برای جدایی، مردم ناحیه کاتالونیا از نظر تاریخی از اسپانیا جدا هستند و حتی به زبانی غیر از زبان اسپانیولی (زبان کاتالانی) صحبت می‌کنند.

در همه‌پرسی سال 2006، کاتالونیا به بخشی خودمختار تبدیل شد ولی مردم این ناحیه خواستار جدایی کامل از اسپانیا هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها