وزیر خارجه پیشین انگلیس: پاره کردن برجام، آمریکا را غیرقابل اعتماد می کند

وزیر خارجه پیشین انگلیس: پاره کردن برجام، آمریکا را غیرقابل اعتماد می کند
سه شنبه 18 مهر 1396 - 12:56

ویلیام هیگ وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت: اگر دونالد ترامپ برجام را پاره کند، سایر کشورها هرگز نمی‌توانند به آمریکا اعتماد کنند.

العالم ـ آمریکا

وزیر خارجه پیشین انگلیس در یادداشتی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، نوشت: به نظر می‌رسد طی روزهای آینده ترامپ، عدم پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای اعلام خواهد کرد. بر اساس این توافق، ایران پذیرفت که در ازای لغو تحریم‌های بین‌المللی، برنامه هسته‌ای اش را کاهش دهد.
هیگ افزود: ترامپ در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مخالفتش را با توافق هسته‌ای اعلام و گفته بود که این توافق بدترین معاهده ممکن است. بسیاری از جمهوری خواهان نیز با این توافق مخالفت کرده و خواهان معاهده‌ای سخت‌گیرانه‌تر بودند. آن‌ها بر این باور بودند که انقضای برجام در سال 2025 یک ضعف جدی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: برجام مانند هر توافقی ضعف‌هایی دارد، اما از نقاط قوت بسیاری نیز برخوردار است. من به‌عنوان فردی که در مذاکرات هسته‌ای درگیر بوده شهادت می‌دهم که این توافق یکی از بهترین معاهدات ممکن در شرایط موجود به شمار می‌رود.
وزیر خارجه پیشین انگلیس با اشاره به اینکه دونالد ترامپ بایستی هر 90 روز پایبندی ایران به برجام را تایید کند، نوشت: اما او می‌خواهد به لفاظی های دوره پیش از ریاست جمهوری‌اش وفادار باشد و اعلام کند که ایران به برجام پایبند نبوده است. اما واقعیت تلخ برای ترامپ این است که ایران بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به برجام پایبند بوده است.
این سیاستمدار انگلیسی افزود: اکنون شایع شده که ترامپ در هفته جاری پایبندی ایران به برجام را تائید نخواهد کرد و تصمیم‌گیری در این رابطه را به کنگره محول کند. اما این مساله سبب خواهد شد تا برجام به دلیل عدم‌حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا به‌سادگی از بین برود و پرونده آن دست نمایندگان کنگره که تلاش می‌کنند خشونت خود علیه ایران را به نمایش بگذارند بیفتد.
وی اضافه کرد که تصمیم ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران به برجام، 'هرچند پیامدهای سریعی را به دنبال نخواهد داشت اما سبب می‌شود تا کلام آمریکا مورد اعتماد قرار نگیرد.'
هیگ با اشاره به پیامدهای درازمدت خروج آمریکا از برجام نوشت: هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر در پیونگ‌یانگ، رهبر کره شمالی به این نتیجه خواهد رسید که ضمانت‌های واشنگتن ارزشی نخواهد داشت و آن‌ها به‌درستی از موشک‌های بالستیک برخوردار هستند.
وی افزود: برای ترامپ مهم نیست که تصمیم او درباره برجام، پیام به کره شمالی است؛ هرچند او تلاش‌های دیپلماتیک با پیونگ‌یانگ را برنمی‌تابد؛ به‌هرروی این مساله هرگونه تلاشی را برای عقب راندن کیم جونگ اون زیر سؤال می‌برد.
هیگ در ادامه اذعان داشت که تصمیم ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران به برجام، بر متحدان آمریکا نیز تأثیر خواهد گذاشت و افزود: آمریکا در جریان توافق هسته‌ای، از حمایت قاطع انگلیس، فرانسه و آلمان برخوردار است. روسیه و چین نیز نقش مؤثری را ایفا کردند و این توافق به تصویب شورای امنیت رسید. اما اقدام ترامپ علیه برجام، به این ائتلاف آسیب می‌زند و متحدان کلیدی آمریکا تمایلی به توافق با رئیس‌جمهوری این کشور در خصوص موضوعات مهم بین‌المللی نخواهند داشت.
وی اضافه کرد: این اختلاف‌نظر سبب خواهد شد تا آمریکا در موضع ضعیفی قرار بگیرد و قادر نخواهد بود توافق بهتری را با ایران صورت دهد. در همین حال [رژیم صهیونیستی] اسرائیل، عربستان سعودی و امارات که هرگز تمایلی به برجام نداشتند از چنین تصمیمی خرسند خواهند شد؛ هرچند آنها از فقدان توافق هسته‌ای با ایران نیز نگران بودند.
به گزارش ایرنا، این سیاستمدار انگلیسی نوشت: در زمانه‌ای که کشورهای غربی از سوی تروریسم، سیاست‌های داخلی و کاهش رشد اقتصادی رنج می‌برند، تصمیم ترامپ علیه برجام سبب شکاف بیشتر میان آن‌ها خواهد شد. درحالی‌که بخش زیادی از قدرت آمریکا ناشی از متحدان قوی این کشور حاصل می‌شود، تضعیف آن‌ها نیز می‌تواند به تضعیف آمریکا منجر شود.
وزیر خارجه پیشین انگلیس تصمیم دونالد ترامپ برای عدم تایید پایبندی ایران به برجام را 'اشتباهی بزرگ' خواند و نوشت: او در ذهن خود فکر می‌کند که علیه دیکتاتورها و اشاعه دهندگان سلاح هسته‌ای ایستاده است. اما خروج از توافقی که تمام طرف‌ها صادقانه به آن پایبند بودند، راهش نیست.
وی بابیان اینکه 'حتی آمریکا هم برای اقداماتش به اعتماد جامعه جهانی نیاز دارد' افزود: طی روزهای آینده خواهیم فهمید که آیا رئیس‌جمهوری این مساله را درک می‌کند یا خیر.

پربیننده ترین خبرها