وقتی اینترنت جای ناصر خسرو را می گیرد؛

خرید و فروش دارو قاچاق و غیرمجاز در اینترنت!

خرید و فروش دارو قاچاق و غیرمجاز در اینترنت!
سه شنبه 18 مهر 1396 - 18:06

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو گفت: "ناصر خسرو" زمانی مرکز فروش داروهای کمیاب و قاچاق بود، اما اکنون این اتفاق از طریق سایت‌های اینترنتی صورت می‌گیرد.

العالم - ایران / علمی

جام جم آنلاین -- دکتر شهریار اسلامی تبار ادامه داد: فروش، عرضه و تبلیغ دارو به صورت اینترنتی غیرقانونی و غیرمجاز بوده و به نوعی قاچاق محسوب می‌شود. هم اکنون بازار ناصرخسرو مانند چند سال گذشته نیست، بلکه سایت‌های مختلف دارویاب و...ایجاد شده‌اند که داروها را از مسیر نادرست تهیه و به مصرف کننده می‌رسانند.

اسلامی تبار اظهار داشت: موارد تخلف از طریق معاونت قضائی دادستانی کل کشور و همکاری پلیس فتا پیگیری می‌شود. برای برخورد با قاچاق، طرح هایی در سازمان اجرا شده که بخش‌های بازرسی و حقوقی آنها را بررسی و با هماهنگی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق پیگیری می‌کنند.

مدیر کل دفتر بازرسی، پاسخگویی به شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو بیان داشت: حدود ۱۱۰۰۰ داروخانه در کشور داریم که بر اساس طرح تحول سلامت، برنامه‌های مشخص روزانه بازرسی از مراکز عرضه انجام می‌شود و سالانه میانگین حدود ۳ بار داروخانه‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرند.

اسلامی تبار ادامه داد: تعداد بازرسی‌های ظن به قاچاق حدود ۱۰ درصد مجموع بازرسی‌هاست و میزان قاچاق در حوزه دارو حدود ۵ درصد کل بازار دارو است.

وی گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ میانگین سالیانه حدود ۱۰درصد واردات دارو در راستای اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات دارو را به کشور داریم و همزمان برنامه‌ای طراحی شده تا حدود ۱۰درصد قاچاق ورودی نیز کاهش یابد. در حمایت از طب سنتی و تجویز داروهای گیاهی، تبلیغ اینترنتی مجاز است ولی فروش از طریق داروخانه‌های مجوزدار صورت می‌گیرد.

اسلامی تبار در پایان گفت: مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانون مقررات امور پزشکی و دارویی سال ۱۳۳۴ مکمل‌های تغدیه‌ای که در درمان به کار روند، دارو محسوب می‌شوند و بیشتر مشکلات تبلیغ غیرمجاز و قاچاق دارو در این گروه است، ولی به دلیل تأثیرگذاری برخی اقلام دارویی خاص، قاچاق دارو مهم‌تر، پیچیده‌تر و ردیابی سازمان یافته آن در اولویت قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است تبلیغات دارو صرفا در نشریات و پایگاه‌های اینترنتی علمی - تخصصی و پزشکی مختص جامعه پزشکی منعی ندارد.

پربیننده ترین خبرها