راه‎‎های پیشگیری از سرماخوردگی پاییزه!

راه‎‎های پیشگیری از سرماخوردگی پاییزه!
چهارشنبه 19 مهر 1396 - 14:57

یک متخصص تغذیه با ارائه‎ی‌ توضیحاتی، راهکارهای پیشگیری از سرماخوردگی پاییزه را تشریح کرد.‎‎

العالم-ایران/علمی

دکتر «حسن فرهاد غیبی» با اشاره به شیوع سرماخوردگی با شروع فصل پاییز گفت: مردم آمادگی مقابله با هوای سرد در پاییز را ندارند، بنابراین  پیشگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز از درمان پس از سرماخوردگی بهتر است و داشتن تغذیه‎ی سالم و تقویت سیتم ایمنی بدن، از جمله راهکارهای بهبود سریع بیماری به شمار می‎آیند. 

وی افزود: رعایت مسائل بهداشتی و امتناع از دست دادن و روبوسی با افرادی که سرما خورده‎اند و شست وشوی مداوم دست‎ها از جمله موارد بهداشتی هستند که حتما باید رعایت شوند و باید از دست زدن به ترشحات بینی و چشم نیز خودداری کرد؛ چراکه در انتقال ویروس بسیار موثر هستند. 

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: تغذیه‎ی مناسب راه ورود میکروب‎ها به بدن را می‎بندد و در این میان افراد با سیستم ایمنی ضعیف و افرادی که کم خونی ناشی از ضعف آهن دارند، باید بیش از سایر افراد برای تقویت سیستم ایمنی خود تلاش کنند. 

فرهاد غیبی افزود: در این راستا مصرف ویتامین‎ها و ریزمغذی‎ها باید مورد توجه افراد قرار گیرد و با توجه به این‌که کمبود ویتامین‎های د و ث در جامعه‎ی ما شایع است، افراد می‎توانند بخشی از ویتامین D را از نور خورشید کسب کنند. البته این نکته نیز نباید فراموش شود که نور خورشید از ساعت 10 الی 16 آسیب‌رسان‎تر است، بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید و به منظور تامین ویتامین D باید قبل از این ساعات انجام شود. 

وی گفت: 90 درصد ویتامین D از طریق پوست جذب می‎شود و اگر فردی روزانه حدود 10 الی 20 دقیقه در معرض نور خورشید قرار گیرد، بخش زیادی از ویتامین D مورد نیاز خود را تامین کرده است. هرم غذایی تمامی مواد مورد نیاز بدن به جز ویتامین D، C و ید را تامین می‎کند. از این رو این بخش از ویتامین‎ها باید از راه دیگری تامین شود. 

این متخصص تغذیه افزود: ویتامین A نیز از ویتامین‎های محلول در چربی و جزو آنتی اکسیدان‌ها است که در شیر، روغن‎های خوراکی و بتا کاروتن‌ها یا محصولات نارنجی، زرد و قرمز رنگ وجود دارد. ویتامین آ در مواد غذایی به شکل رتینول یافت شده و در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود. 

فرهاد غیبی با بیان این‌که مصرف املاحی چون زینک نیز در پیشگیری از سرماخوردگی موثرهستند، یادآور شد: گوشت، لبنیات و حبوبات منابع خوبی برای تأمین املاح به شمار می‎آیند. همچنین ویتامین C که در مرکبات، فلفل دلمه‎ای و سبزیجات یافت می‌شوند، باید در برنامه‎ی غذایی افراد گنجانده شود و از آنجایی که این ویتامین سریع از میان می‎رود، باید بلافاصله مصرف شود. 

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها