معاون موگرینی در باره تشدید تنش ها هشدار داد/ نباید بحران هسته ای دوم شکل بگیرد

معاون موگرینی در باره تشدید تنش ها هشدار داد/ نباید بحران هسته ای دوم شکل بگیرد
پنج‌شنبه 20 مهر 1396 - 14:28

هلگا اشمید، معاون فدریکا موگرینی و دبیر کل بخش روابط خارجی اتحادیه اروپا، (EEAS) در گفتگو با یک رسانه آلمانی با هشدار در باره تشدید تنش ها تاکید کردکه با وجود بحران هسته ای کره شمالی "به بحران هسته ای دوم در خاورمیانه" نیاز نداریم و هرگونه مذاکره مجدد درباره برجام را رد کرد.

العالم ـ اروپا

در حالی که دولت آمریکا تهدیدهایی درمورد تایید نکردن توافق هسته ای مطرح کرده است این مقام اتحادیه اروپا در گفتگو با شبکه خبری 'ولت' آلمان بار دیگر از دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا خواست که بطور یکجانبه توافق هسته ای را ترک نکند و به آن پایبند باشد.
اشمید تاکید کرد: انتظار داریم تا زمانی که ایران توافق هسته ای را اجرا می کند تمام طرفهای دیگر نیز به آن پایبند باشند. این دیپلمات آلمانی همچنین تاکید کرد که برجام یک توافق مربوط به منع اشاعه هسته ای بوده که بطور کامل هدف خود را محقق کرده است و نیازی به مذاکره مجدد نیست.
وی درباره تشدید تنشها نیز هشدار داد و گفت: ما الان یک بحران هسته ای با کره شمالی داریم و نیازی به بحران هسته ای دوم در خاورمیانه نداریم. اشمید همچنین نسبت به بروز رقابت تسلیحاتی هسته ای در خاورمیانه هشدار داد و گفت که این امور موجب افزایش بی ثباتی و ناامنی در منطقه خواهد شد.
معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: توافق هسته ای حاصل 12 سال مذاکرات در شرایط دشوار است و موجب امن تر شدن جهان شده و یک منبع خطر اشاعه هسته ای کنترل نشده را از میان برداشته است.
اشمید چهارشنبه هفته گذشته نیز در سخنرانی در چهارمین مجمع ایران و اروپا در زوریخ سوئیس از برجام به عنوان نمونه موفقی از دیپلماسی موفق چند جانبه یاد کرد و گفت: برجام موفق بوده است و نباید مسائل منطقه ای را با هدف برجام مخلوط کرد.
در همین حال و در تازه ترین رایزنی های مقامات اروپایی ، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود در برجام، تاکید کردند: تا زمانی که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند باشد، اروپا نیز بر این تعهدات و پایبندی خود استوار خواهد ماند.
به گزارش ایرنا، در رایزنی های تلفنی شب گذشته (چهارشنبه) و بامداد امروز(پنجشنبه) موگرینی و گابریل با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، بر لزوم پایبندی همه طرف ها به توافق هسته ای میان ایران و 1+5 تاکید شد.
این دو مقام ارشد اروپایی بر پایبندی اروپا نسبت به برجام تاکید و خاطر نشان کردند، ایران با توجه به پایبندی کامل به تعهدات خود، باید بتواند به صورت کامل از مزایای اقتصادی ناشی از این توافق بهره مند شود.

پربیننده ترین خبرها