رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد؛

تحریم‌های بیشتر در انتظار کردستان عراق/ در حال مذاکره با روسیه برای خرید اس500 هستیم

تحریم‌های بیشتر در انتظار کردستان عراق/ در حال مذاکره با روسیه برای خرید اس500  هستیم
جمعه 21 مهر 1396 - 11:13

رئیس جمهور ترکیه درباره همه‌پرسی جدایی کردستان عراق، خرید سامانه‌های موشکی روسی و بحران دیپلماتیک با آمریکا صحبت کرد.

العالم _ ترکیه

«رجب طیب اردوغان» ‌رئیس جمهور ترکیه طی پرواز بازگشت از اوکراین، درباره موضوعات مختلفی از جمله بحران دیپلماتیک با آمریکا، خرید سامانه‌های S-400 از روسیه و منطقه کردستان عراق با خبرنگاران صحبت کرد.

اردوغان ابتدا درباره تنش‌های دیپلماتیکی که در روزهای اخیر بین ترکیه و آمریکا به‌وجود آمده گفت سفیر واشنگتن در آنکارا باعث بحران بین دو کشور است و ترکیه حق دارد هرکسی را که جرمی مرتکب شود بازداشت کند.

درپی بازداشت یک کارمند محلی سرکنسولگری آمریکا در استانبول به جرم جاسوسی و همکاری با سازمان گولن، سفارتخانه آمریکا در آنکارا صدور روادید غیرمهاجرتی را متوقف کرده و سفارتخانه ترکیه در واشنگتن نیز در اقدامی تلافی جویانه ارائه خدمات روادید به اتباع آمریکایی را تعلیق کرد.

وی در پاسخ به این شائبه که آنکارا در حال تلافی کردن بازداشت اتباعش در واشنگتن (به جرم دور زدن تحریم‌های ایران) است، افزود ترکیه کشور قانون است نه انتقام اما وقتی آنها شهروند ترکیه را با همسرش هنگام ورود به کشورشان بازداشت می‌کنند، غیرقابل قبول است.

به نوشته وبگاه روزنامه «ینی شفق» اردوغان، ارسال سلاح از سوی آمریکا برای شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه را تلاشی برای ایجاد گذرگاه تروریستی در جنوب ترکیه توصیف کرده و گفت اینکه می‌گویند شماره سریال سلاح‌ها را دارند و پس از اتمام نبرد با داعش، آنها را جمع می‌کنند، نادرست است زیرا چنین کاری را در عراق انجام ندادند.

رئیس جمهور ترکیه درباره قرارداد خرید سامانه‌های پدافند موشکی پیشرفته S-400 از روسیه نیز تاکید کرد هیچ مشکلی بر سر راه اجرای این قرارداد وجود نداشته و حتی در مرحله دوم این کار، تولید این سامانه‌ها به صورت مشترک خواهد بود.

وی همچنین از آغاز مذاکراتی میان ترکیه و روسیه برای خرید سامانه‌های موشکی نسل جدید S-500 خبر داد.

اردوغان همچنین درباره بحران همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان عراق نیز، با رد این مسئله که ترکیه منتظر تصمیم «مسعود بارزانی» رئیس این منطقه است، گفت بلکه تحریم‌ها منتظر آنها هستند و به زودی مرزهای زمینی آنها با ایران، عراق و ترکیه نیز بسته خواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه افزود که گام دوم، بستن حریم هوایی ترکیه به روی پروازهای اربیل و سلیمانیه است و به خاطر اشتباهی که مقامات کردستان عراق انجام دادند، مردم این منطقه دیگر نمی‌توانند به ایران، ترکیه و حتی سوریه پرواز کنند.

پربیننده ترین خبرها