رویترز:

ترامپ به صورت مستقیم از برجام خارج نمی‌شود اما اظهاراتش می‌تواند پایانی بر آن باشد

ترامپ به صورت مستقیم از برجام خارج نمی‌شود اما اظهاراتش می‌تواند پایانی بر آن باشد
جمعه 21 مهر 1396 - 16:10

رویترز در گزارشی نوشت که رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا خروج کشورش از توافق هسته‌ای را به صورت مستقیم اعلام نمی‌کند اما این اقدام می‌تواند پایانی بر توافق باشد.

العالم - آمریکا

فارس -- خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره سخنان امشب «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درباره راهبرد خود در مورد ایران و توافق هسته‌ای نوشت که بسیاری به این توافق که در سال 2015 به دست آمد به عنوان پیروزی تاریخی نگاه می‌کنند با این حال ترامپ، این توافق را شرم‌آور می‌خواند و قصد دارد راهبرد جدید خود را اعلام کند.

در این گزارش به قلم «زابینه زیبولد» آمده است که احتمالا ترامپ به صورت مستقیم خروج کشورش از توافق هسته‌ای را اعلام نخواهد کرد با این حال سخنان وی می‌تواند پایانی بر توافق باشد. خروج از توافق هسته‌ای به اعتبار آمریکا به عنوان یک شریک، لطمه می‌زند و همچنین امکان حل سریع بحران کره‌شمالی به وسیله مذاکره را هم از بین می‌برد.

در ادامه این گزارش آمده است که رئیس‌جمهور آمریکا باید هر 3 ماه درباره تائید این توافق تصمیم‌گیری کند و اگر او این اقدام را به تعویق انداخته است به این معنی است که نمی‌خواهد به صورت مستقیم از خروج ایالات‌متحده از توافق سخن بگوید.

بر اساس یک مصوبه کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا موظف است هر 90 روز یکبار در گزارشی به کنگره دو موضوع را تائید کند: اینکه ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده و اینکه ادامه اجرای برجام در جهت منافع آمریکا است. در طول 2 سال گذشته تمامی جمهوری‌خواهان جبهه محکمی علیه توافق داشته‌اند. با این حال به نظر نمی‌رسد که کنگره بخواهد که آمریکا از توافق خارج شود و می‌توان نتیجه گرفت که توافق همچنان باقی می‌ماند ولی همچنان در حال برزخ خواهد بود.

به نظر می‌رسد که ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد. چنین اقدامی می‌‌تواند اثرات منفی در همکاری اقتصادی با ایران داشته باشد. تاکنون آمریکا اشخاص و یا سازمان‌هایی را به دلیل همکاری و حمایت از سپاه تحریم کرده بود اما نام سپاه را در این فهرست نگذاشته بود.

کارشناسان حتی در دولت آمریکا هم تائید کرده‌اند که ایران به تعهدات خود در زمینه توافق هسته‌ای پایبند بوده است. با این حال ترامپ، تهران را متهم کرده که بر خلاف روح برجام عمل می‌کند. بخش بزرگی از انتقادهای ترامپ از تهران مربوط به برنامه موشکی این کشور و حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله است.

احتمال دارد که ترامپ سرانجام تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کند و یا اینکه تهدید برای اجرایی کردن این تحریم‌ها را به عنوان ابزاری به کار گیرد تا مذاکره درباره توافق هسته‌ای را تکرار کند. کارشناسان چنین راهبردی را غیرسازنده و راهکاری می‌دانند که خطرپذیری زیادی دارد.

پربیننده ترین خبرها