موگرینی: ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده است

موگرینی: ایران به تمام تعهدات هسته‌ای خود عمل کرده است
جمعه 21 مهر 1396 - 21:06

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سخنرانی ترامپ درباره برجام اظهار نظر کرد.

العالم- ایران/ سیاسی 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اظهارات ترامپ علیه برجام، عنوان کرد که برجام یک توافق چندجانبه است و ضامن این است که برنامه هسته‌ای ایران صرفا روی مسائل صلح‌آمیز متمرکز باشد.

وی افزود: « آژانس ۸ بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرد و هیچ نشانه‌ای از تخطی دیده نشد. برجام یکی از رکن‌های اصلی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.»

مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا گفت که روندهای داخلی آمریکا بعد از سخنرانی ترامپ اکنون در دست کنگره است. برجام یک مساله داخلی آمریکا نیست و سازمان ملل آن را تایید کرده است. اتحادیه اروپا به طور کامل از اجرای کامل برجام توسط تمامی امضاکنندگان ان حمایت خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا ترامپ می‌تواند برجام را لغو کند یا خیر و این‌که اگر تیلرسون پیشنهاد کار کردن روی توافقی جدید را بدهد پاسخ شما چیست، گفت: «برجام یک توافق دوجانبه نیست بلکه یک متمم طولانی بر قطعنامه شورای امنیت است و هیچ کشوری نمی‌تواند چنین توافقی که اجرا هم شده است را زیر پا بگذارد.»

موگرینی تاکید کرد: « هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند برجام را لغو کند. رئیس‌جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد ولی این مساله، از جمله اختیارات او نیست. باید از مقام‌های تهران پرسید که آیا مایل به مذاکره مجدد هستند یا خیر. به عنوان کسی که وظیفه نظارت بر برجام را دارد باید بگویم که انتظار دارم تمامی طرف‌ها مانند دو سال گذشته به برجام پایبند باشند.»

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها