درخواست نیچروان بارزانی از همه طرف ها برای جلوگیری از وقوع جنگ

درخواست نیچروان بارزانی از همه طرف ها برای جلوگیری از وقوع جنگ
جمعه 21 مهر 1396 - 23:10

رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق از همه گروه های این کشور و جامعه بین الملل خواست که از وقوع جنگ دراین کشور جلوگیری کنند.

العالم عراق

به گزارش خبرنگار العالم از عراق، پس از آن که حیدر العبادی نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور در تاریخ دهم ماه جاری در نشستی مطبوعاتی، تهدید کرد که نیروهای ارتش و نیروهای الحشد الشعبی علیه نیروهای پیشمرگه کردستان وارد جنگ خواهند شد، نیچروان بارزانی رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق روز جمعه از سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان و همه طرف های عراقی و سازمان های جامعه مدنی و حامیان صلح، سازمان ملل ، آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش وکشورهای عضو شورای امنیت و کشورهای منطقه ای خواست که فوراً برای جلوگیری از وقوع جنگ جدید درمنطقه وارد عمل شوند.

بارزانی گفت که العبادی گفته بود که در روزهای اخیر و با هدف حمله به نیروهای پیشمرگه کرد، نیروهای بیشتری از الحشد الشعبی و ارتش عراق در اطراف شه رموصل و در اطراف کرکوک و خانقین مستقر خواهند شد.

نیچروان بارزانی گفت که از نیروهای عراقی و هر نیروی خارجی دیگری می خواهیم که آتش این جنگ را روشن نکنند زیرا تاثیرات منفی بسیاری بر اوضاع داخلی عراق و منطقه خواهد گذاشت و همچنین زمینه تقویت داعش و دیگر گروه های تروریستی درمنطقه را فراهم خواهد کرد.

رئیس اداره محلی منطقه کردستان عراق گفت که ما به عنوان مسئولان منطقه کردستان و به منظور ارائه راه حل های واقعی برای همه مشکلات، آمادگی خود را برای گفت وگوی سازنده اعلام می کنیم و مسئولیت هرنوع جنگ و پیامدهای منفی آنرا متوجه طرف مقابل و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق می دانیم.

نیچروان بارزانی گفت که از همه اقشار مردم کردستان اعم از کرد و عرب و ترکمن و مسیحی می خواهیم که درنهایت آمادگی باشند و با روحیه قوی برای پاسخ دادن به هرنوع تجاوز آماده باشند و از نیروهای پیشمرگه کرد درحفاظت از همه شهرهای منطقه کردستان حمایت کنند.

وی همچنین همه احزاب و گروه های سیاسی منطقه کردستان عراق را به حمایت از امنیت و ثبات و دفاع از این منطقه فرا خواند.

وی با بیان اینکه صدها هزار نفر از عراقی هایی که از جنگ داعش آواره شدند، به شهرهای منطقه کردستان عراق رفته اند، گفت که از حیدرالعبادی نخست وزیر عراق تعجب می کنیم چطور با حمله به این منطقه ، می خواهد ثبات عراق را برهم زند.

به گفته نیچروان بارزانی، درسال 2014 و زمانی که ارتش عراق در کرکوک و مناطق اطراف آن شکست خورد، سلاح های زیادی را برای داعش رها کرد، نیروهای پیشمرگه کرد به کمک شهروندان این مناطق شتافتند و از آن ها در برابر حملات داعش حمایت کردند و از آن زمان تاکنون، این مناطق با نوعی امنیت و ثبات مواجه هستند که درگذشته فاقد آن بودند و این نتیجه فداکاری های نیروهای پیشمرگه کرد و  پلیس و موسسات امنیتی و همکاری شهروندان بود.

وی افزود : بارها تکرار کرده ایم که نمی توان هیچ راه حلی را براین مناطق بدون خواست اهالی آن تحمیل کرد، بلکه باید مرکزی متخصص وجود داشته باشد که خواسته های گروه های این مناطق را برآورده سازد و به همین دلیل، اداره منطقه کردستان آماده ارائه اشکال مختلف همکاری است.

بارزانی گفت : بار دیگر تکرار می کنیم که ما آماده گفت و گو و مذاکره با بغداد هستیم و برای حل مشکلات به سلاح متوسل نمی شویم.

بارزانی بر لزوم حل و فصل مشکلات از راه های مسالمت آمیز تاکید کرد و گفت نباید این رویکرد گفت و گو و تفاهم را با تهدید و استقرار بیشتر نیرو و با اقدامات عملی به سمت جنگ پاسخ داد.

215

پربیننده ترین خبرها