واکنش کارشناسان به ادعاهای ترامپ علیه ایران روی خط العالم

واکنش کارشناسان به ادعاهای ترامپ علیه ایران روی خط العالم
جمعه 21 مهر 1396 - 22:59

کارشناسان و دیپلمات های کشورمان در گفتگو با شبکه العالم به اظهارات گستاخانه ترامپ واکنش نشان دادند.

العالم - ايران 

مجتبی امانی دیپلمات ایرانی در گفت وگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره توافق هسته ای گفت: آمریکایی ها خودشان، خصوصیات و صفات بسیار بدی را به ترامپ داده اند، مانند کودن و احمق و دیوانه و امیدوارند که وی بتواند آمریکا را بهتر اداره کند.

وی تصریح کرد: ایرانی ها درس های زیادی را از روسای جمهور پیشین آمریکا گرفته اند و معتقدند که شخصیت ترامپ تا حد زیادی ، شبیه به شخصیت بوش پدر است که خود را قادر به انجام هرکاری در زمینه های مختلف می دید و فکر می کرد که می توانست بر منطقه تاثیر بگذارد.

وی گفت: جنگ هایی که بوش پدر علیه عراق و افغانستان به راه انداخت، برای امریکایی ها بسیار بد بود و برجایگاه آمریکا در منطقه تاثیر منفی گذاشت و موجب تنفر، ضدآمریکایی ها شد و این وضعیت تا به الان نیز ادامه دارد.

این دیپلمات ایرانی همچنین گفت: ترامپ احمق تر از بوش است و بیش از بوش به خود باور دارد اما توانایی های وی کمتر از بوش است و راهی که وی درخصومت با جمهوری اسلامی ایران درپیش گرفته است، وی را به بن بست خواهد رساند، همانطور که روسای جمهور قبلی به بن بست رسیدند.

وی تاکید کرد: ایران با همه توان خود در منطقه حضور دارد و درهمه زمینه ها پیشرفت می کند و همه روسای جمهوری که درگذشته درآمریکا روی کار آمدند، نتواستند که کاری را علیه ایران انجام دهند، همانطور که بوش پدر نتوانست و اقدامات منفی وی، باعث شد که ایران به جایگاه مثبتی در منطقه دست پیدا کند.

وی همچنین گفت که موضع فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بر روابط بین ترامپ و اتحادیه اروپا تاثیر می گذارد.

همچنین، حسين شيخ الاسلام مشاور وزیر امور خارجه ایران نیز در گفتگو با شبکه العالم درواکنش به اظهارات خصمانه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ضد ایران و توافق هسته ای گفت: آمریکایی ها باید تکلیف خود را مشخص کنند، اینکه موافق توافقنامه هسته ای هستند یا اینکه آنرا قبول ندارند.

وی افزود : این آمریکایی ها بودند که تروریسم را ایجاد کردند و از آن حمایت کردند، نه ایران.

هاشم الكندی رئیس مجموعه مطالعات استراتژیک هدف نیز درگفتگوی اختصاصی با شبکه العالم گفت که اسرائیل، ترامپ را با هدف ایفای نقش فعال تر درزمینه ایجاد تنش درمنطقه به نفع اسرائیل، تحت فشار قرار می دهد و این همان چیزی است که عربستان سعودی از ادامه خصومت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران می خواهد.

وی اظهار داشت این وضعیت، موجب شد که ترامپ به دنبال بازنگری در توافق هسته ای باشد که به نظر می رسد اصلاً از همان ابتدا مورد خوشایند وی نبود و موضع علنی اسرائیل و عربستان نیز دراین باره منفی بود و به همین دلیل بود که ترامپ تنش درخصوص موضوع هسته ای را درپیش گرفته است.

الکندی تاکید کرد که توافق هسته ای با دلیل قاطع ، صداقت جمهوری اسالمی ایران و پایبندی تهران به این توافق و حسن نیت آنرا به جهانیان ثابت کرد و ایران بار دیگر با دلیل قاطع اعلام کرد که برنامه هسیته ای اش مسالمت آمیز است و اهداف نظامی را دنبال نمی کند.

وی تاکید کرد متوسل شدن ترامپ به اتهام زنی علیه ایران نشان دهنده فلاکت وی است ، وی تصریح کرد رژیم اسرائیل می خواهد که آمریکا را به سمت رویارویی مستقیم با ایران سوق دهد.

وی افزود: در روزهای آینده شاهد اختلافات شدید بین ترامپ و محافل آمریکایی و درصدر آن کنگره خواهیم بود.  

هاشم الکندی همچنین گفت : توافق های مهمی که کشورهای دنیا با ایران امضا کردند، موجب خشم ترامپ شده است.

هادی افقهی کارشناس ایرانی نیز گفت ترامپ که ایران را به دخالت در امور کشورها متهم می کند، شخصاً در امور ایران دخالت می کند.

وی افزود : اظهارات ترامپ به منزله پیروزی برای ایران است، ترامپ که ایران را به دخالت در امور کشورها متهم می کند، شخصاً در امور ایران دخالت می کند.

وی همچنین گفت که آمریکا باید یاد بگیرد که به توافق های بین المللی احترام بگذارد.

 

پربیننده ترین خبرها