مجری سی ان ان:

خروج آمریکا از برجام پایان دادن به نظم بین المللی است

خروج آمریکا از برجام پایان دادن به نظم بین المللی است
شنبه 22 مهر 1396 - 07:55

فرید زکریا مجری سی ان ان و استاد سیاست بین الملل با بیان اینکه اگر هر کشوری کاری را می کرد که آمریکا امروز کرد جهان دچار هرج و مرج می شد، تاکید کرد که خروج بی دلیل از هر توافقی به نظم بین المللی پایان می دهد.

العالم ـ آمریکا

«فرید زکریا» مجری سی ان ان و استاد سیاست بین الملل در گفت و گو با این تلویزیون از سخنرانی روز جمعه ترامپ انتقاد کرد و سیاست وی در قبال برجام را بی انسجام خواند.
وی گفت: سیاست ترامپ در قبال برجام انسجام ندارد؛ او از یک سو به آن حمله می کند و از سوی دیگر می گوید می خواهد آن را حفظ کند.
زکریا حمله آمریکا به عراق در سال 2003 را یادآور شد و افزود: اگر ولادیمیر پوتین در آن زمان اعلام می کرد که چون آمریکا خاورمیانه را بی ثبات کرده، او می خواهد از همه توافق های کنترل تسلیحات خارج شود، نه تنها غیر منطقی بلکه پایان دادن به هر نوع نظم بین المللی به شمار می رفت.
این نویسنده سیاست خارجی با اشاره به رد پایبندی ایران به برجام در روز جمعه از سوی ترامپ گفت: اگر هر کشوری کاری را می کرد که آمریکا امروز کرد، جهان دچار هرج و مرج می شد.
وی با بیان این که همه کشورها از جمله ایران کارهایی می کنند که آمریکا با آن مخالف است، افزود: اما توافق های بین المللی به خاطر هدفی معین امضا می شوند و تا زمانی که آن مساله رعایت می شود، آن توافق باید حفظ شود.
زکریا همچنین تاکید که ترامپ خود در سخنرانی روز جمعه اش به پایبندی ایران به متن برجام اذعان کرده و سخنان او مبنی بر نقض روح برجام از سوی ایران را بی پایه دانست.
وی گفت: هر کسی می تواند تفسیر خود را از روح یک توافق داشته باشد.
به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: اگر هر کشوری در جهان بخواهد همه این موضوع ها را اینگونه به هم ربط دهد و توافق ها و تعهدات خود را نقض کند، ما دیگر هیچ نظم بین المللی نخواهیم داشت. این موضوعی است که بسیار فراتر از برجام است.
زکریا تصریح کرد: موضوع این است که آیا ایالات متحده می خواهد به وعده هایش در توافقی که خودش تایید می کند طرف دیگر آن را نقض نکرده، عمل کند یا خیر؟

پربیننده ترین خبرها