سرطان یادگاری اشغالگران برای جنوب عراق

سرطان یادگاری اشغالگران برای جنوب عراق
جمعه 4 فروردين 1391 - 05:05

افزايش موارد ابتلا به بيماري‌هاي سرطاني در جنوب عراق پس از اشغال اين کشور و به کارگيري سلاح هاي مختلف و ناشناخته، نگراني مسئولان اين کشور را برانگيخته است.

به گزارش روز جمعه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، مسئولان بخش بهداشت و درمان عراق تأکید دارند، ابتلای افراد به بیماری‌های سرطانی، تولد کودکان ناقص الخلقه و مشکلات بهداشتی و سلامتی در برهه اخیر به صورت بسیار نگران کننده ای شدت یافته است.

عراقی‌ها دلیل این مسأله را آلودگی برجا مانده از سلاح های اشغالگران می دانند.

مسئولان عراقی تأکید دارند، مدارک ثابت می کند که نیروهای اشغالگر  و ائتلاف در جریان جنگ کویت در سال 1991 و حمله به عراق در سال 2003،  از اورانیوم ضعیف در سلاح های خود استفاده کرده اند.

در همین راستا، در شهر بصره (جنوب عراق) پزشکان هنوز دلیل رشد فزاینده ابتلای افراد به بیماری های سرطانی را نمی دانند، چرا که این شهر طی دهه اخیر گذرگاهی برای جنگها در عراق بوده، و فلزات و اشیای آلوده که از این جنگها باقی مانده، منبع اصلی آلودگی ها در نقاط  مختلف این شهر است.

بر اساس گزارش دوره ای پزشکان دانشکاه بصره در سال 2007، مرگ کودکان در شهر بصره به دلیل ابتلا به بیماری های سرطانی نسبت به سال 1989 به میزان 65 درصد افزایش یافته است، در سال 1997 این رقم 60 درصد گزارش شده بود.

نیروهای آمریکایی و ائتلاف در جنگ سال 1991 مقادیر بسیاری اورانیوم ضعیف استفاده کردند.

با تشدید موارد ابتلا به بیماری های سرطانی در بصره، نخستین بیمارستان تخصصی درمان سرطان کودکان این شهر در سال 2010 تأسیس شد.

در همین راستا پزشکان و فعالان در ایام نوروز، در شهر بصره جشنواره ای را به هدف جمع آوری کمکهای مالی برای درمان کودکان سرطانی برگزار کردند.

"عماد السلمان" از برگزارکنندگان این جشنواره گفت: هدف از برگزاری این مراسم، جشن گرفتن عید نوروز و عید کودکان و شاد کردن آنها است.

عماد السلمان افزود: همه مبالغی که در این جشنواره جمع آوری می شود، برای کمک به درمان کودکان سرطانی هزینه می شود .. این نخستین بار است که در شهر بصره چنین جشنواره ای برگزار می شود و همه خانواده ها از اقشار مختلف در آن شرکت کردند.

خانم "غاده غانم" رییس سازمان خیریه "الکرمه" گفت: این جشنواره برای کودکان برگزار شده است. هدف ما کمک به کودکان سرطانی است، زیرا ما پس از بازدید از بیمارستان بصره، با ابتلای کودکان بسیاری به این بیماری مواجه شدیم که نیازمند توجه و درمان هستند.



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها