علاءالدین بروجردی در گفتگوی اختصاصی با العالم:

کشورهای اروپایی با دفاع از برجام از حیثیت خود دفاع کردند / آمریکا شان و منزلت بین المللی خود را از دست داد / ایران زیر بار بازنگری در برجام برود

کشورهای اروپایی با دفاع از برجام از حیثیت خود دفاع کردند / آمریکا شان و منزلت بین المللی خود را از دست داد / ایران زیر بار بازنگری در برجام برود
شنبه 22 مهر 1396 - 21:06

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در گفتگوی اختصاص با شبکه خبری العالم گفت:اگر آمریکایی ها بخواهند با اعمال فشار بر شرکت ها و بانک ها به گونه ای دیگر تهدیدات خود را ادامه بدهند دلیلی ندارد ما تعهدات خود را در قالب برجام عمل کنیم.

العالم - ایران / سیاسی

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در گفتگوی اختصاص با شبکه خبری العالم پیرامون سخنرانی اخیر ترامپ و راهبرد جدید ترامپ علیه ایران گفت: با توجه به  اینکه همه جهانیان می دانند برجام یک قرارداد رسمی امضا شده مابین اعضا دائم شورای امنیت و با پشتوانه قطعنامه شورای امنیت است آمریکا امروز آب در هاونگ می کوبد، امروز برجام محکم ترین سندی است که در ساختار سیاسی-بین المللی جهان وجود دارد و طبیعتا یک سند توافق شده جمعی را یک کشور نمی تواند ملغا کند، به همین دلیل هم در مقابل این اقدام آقای ترامپ پیش از اعتراض جمهوری اسلامی ایران، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر اعضاء دائم شورای امنیت به این اقدام اعتراض کردند و از برجام دفاع کردند، بهتر است بگوییم دفاع آنها دفاع از حیثت خودشان است و در واقع امضا آنها در پای این سند قرار دارد و به همین خاطر است ما امروز با یک اعتراض جهانی روبرو شدیم، آمریکا یا این اقدام نابخردانه آقای ترامپ شان و منزلت بین المللی خود را پایین آورد.

وی افزود: زمانی بود که آمریکا توانسته بود در پرونده هسته ای ایران همه کشور ها را بر علیه ما متحد کند اما امروز ورق برگشته است، امروز کشورها به این اقدام آمریکا معترض هستند، اگر در این روند که امروز آمریکا در حال پیمودن آن است، کنگره هم بخواهد بازی را بهم بزند ایران هم از همان نظری پیروی خواهد کرد که مقام معظم رهبری فرمودند، ایشان فرموده اند اگر آنها پاره بکنند ما آن را به آتش می کشیم.

بروجردی در خصوص دفاع کشورهای اروپایی مشابه فرانسه و آلمان از برجام اظهار داشت: این دفاع در واقع دفاع از حیثت خودشان هم بود، اگر سندی به این محکمی که از پشتوانه ی قطعنامه شورای امنیت هم برخوردار باشد اینگونه از بین برود دیگر سنگی روی سنگ بند نخواهد شد، به همین خاطر هم بسیاری از کشور ها پیش از موضع گیری آقای ترامپ دفاع خود از برجام را مطرح کردند.

بروجردی تصریح کرد: کشورهایی که از آمریکا در این اقدام دفاع کردند تکلیف‌شان مشخص است؛ رژیم صهیونیستی را که ما دولت نمی دانیم این رژیم کاملا غیررسمی است و عربستان سعودی مانند آمریکا شکست خورده بسیاری از صحنه های منطقه است، این کشور هم در عراق و هم در یمن شکست های متوالی خورده است و حالا سعی می کند حساب این شکست ها را به نام ایران بزند، به نظر بنده عربستان امروز در منطقه جایگاهی ندارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس درخصوص برنامه مجلس ایران درصورت خروج آمریکا از برجام گفت: ما در مجلس با پیش بینی همین موضوع قانونی مفصلی تدوین کردیم؛ بنده معتقدم اگر آمریکایی ها بخواهند با اعمال فشار بر شرکت ها و بانک ها به گونه ای دیگر تهدیدات خود را ادامه بدهند دلیلی ندارد ما تعهدات خود را در قالب برجام عمل کنیم، آقای ترامپ باید متوجه باشد که اگر ایران مجددا بخواهد همان فعالیت سابق خود در زمینه هسته ای از سر بگیرد قطعا با توانمندی های بیشتری در این حوزه فعالیت می کند؛ امروز ایران سانتريفيوژهایی را  در قالب برجام تست کرده است که 20 برابر بیشتر از سانتریفیوژ های فعلی قدرت غنی سازی دارد؛ تولید انبوه آنها برای ما دشوار نیست و آن وقت است که آمریکایی ها از کرده خود پشیمان خواهند شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در خصوص بازنگری مجدد در برجام اشاره کرد که هم مجلس و هم دولت با این موضوع موافق نیستند.

وی تصریح کرد: توافقی که پس از مدتهای طولانی مذاکره فشرده امضا شده است منطقی نیست دوباره مورد بازنگری قرار بگیرد؛ مگر بچه بازی است که دست به چنین کار غیرمنطقی بزنیم، جمهوری اسلامی ایران  امکان ندارد زیر بار این درخواست غیرمنطقی برود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس در خصوص نقش آمریکا در ایجاد گروهک های تروریستی گفت: ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود صریحا دولت اوباما را محکوم کرد که داعش را به وجود آورده است، البته این واقعیت آمریکا است چه در زمان اشغال افغانستان و چه در عراق این کشور حامی اصلی تروریست ها بوده است، آمریکا سران داعش را به مناطق امن منتقل می کرد، حالا چنین کشوری چگونه می تواند این موضوع را به جهانیان القا کند که سپاه پاسداران حامی تروریست است؟

وی ادامه داد: تمامی برنامه های مخرب آمریکا در منطقه را  سپاه پاسداران با آن ذکاوت و هوش سیاسی و نظامی خود برهم زده است، باید یادآور شویم آمریکا بدون مصوبه شورای امنیت سازمان ملل به عراق حمله کردند، چرا؟ تنها برای ذخایر استراتژیک نفت عراق، آنها تصمیم داشتند عراق را به یکی از ایالت های استعماری خود تبدیل کنند، چگونه این برنامه بهم خورد؟ سپاه در از بین بردن این برنامه نقشی اساسی داشت؛ احساس آمریکایی ها این است که تا زمانی که سپاه وجود دارد، نمی تواند منافع نامشروع تعریف کرده برای خود در منطقه را تامین کند به همین دلیل هم در این فکر است که سپاه را تضعیف کند و آن را حامی تروریسم معرفی کند.

بروجردی در خصوص نقش آمریکا در جنگ یمن گفت: آمریکا با دادن سلاح و تجهیزات نظامی باعث کشدار بی رحمانی مردم عادی و غیرنظامی در این منطقه شده است، امروز آمریکا در ماجرای یمن متهم ردیف اول است، اگر یک روز آمریکا سلاح خودش را از آل سعود بگیرد، سعودی نمی توانند این کشتار بی رحمانه را در یک کشور عربی-اسلامی رقم بزند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس پیرامون نیاز ایران به تسلیحات موشکی گفت: ما متحد هستیم که سلاح هسته ای تولید نکنیم، نه تنها به استناد تعهدمان در ان‌پی‌تی بلکه به فرمایش فتوای مقام معظم رهبری که تولید این سلاح را تحریم کرده است، با این اوصاف ما سلاح هسته ای، شیمیایی و .. را نداریم که تمام آنها را آمریکا دارد پس ما چگونه از خودمان دفاع کنیم، ایران کشوری است که هشت سال در مقابل قدرت های جهانی از خود دفاع کرده است، سلاح های موشکی حق مسلم ایران برای دفاع از خود است، باید یادآوری کنم در هشت سال دفاع مقدس ما موشکی نداشتیم که از شهرهایمان دفاع کنیم.

وی ادامه داد: تسلیحات موشکی ما ابزاری برای دفاع از تمامیت عرضی مان است و این موضوع به هیچ عنوان قابل مذاکره نیست.

پربیننده ترین خبرها