نقوی: ترديدی در حاكميت لابی صهيونيست بر دولت و كنگره امريكا وجود ندارد

نقوی: ترديدی در حاكميت لابی صهيونيست بر دولت و كنگره امريكا وجود ندارد
يکشنبه 23 مهر 1396 - 00:44

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تردیدی در حاکمیت لابی صهیونیست برای تأمین منافع آنها بر دولت و کنگره امریکا وجود ندارد.

سیدحسین نقوی حسینی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: همه نامزدهای امریکا در رقابت های انتخاباتی در نخستین نطق خود وفاداریشان را به رژیم صهیونیستی اعلام می کنند و این نشان دهنده قدرت لابی صهیونیستی در امریکاست.
وی گفت: برجام توافق بین المللی با شش کشور است که امریکایی ها یک عضو آن هستند و اگر از برجام خارج شوند، توافق بین المللی سر جای خود باقی می ماند.
نقوی حسینی افزود: امریکا نمی تواند برجام را لغو کند و زمانی که رئیس جمهور این کشور از لغو برجام می گوید نشان دهنده بی سوادی او در حقوق بین المللی است.
وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای هر سناریویی در برجام تعریف دارد و تا زمانی که تحریم جدیدی بر ضد کشورمان انجام نشده باشد و ما از منافع برجام منتفع شویم در توافق باقی می مانیم و اگر از برجام منتفع نشویم روند کنونی را قطع خواهیم کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اینکه رئیس جمهور امریکا می گوید کنگره امریکا نقض های برجام را رفع کند یا راهکارهای جدیدی در این زمینه ارائه دهد نشان می دهد روی عقل این آدم باید کار شود زیرا کنگره امریکا جایی در برجام ندارد که نقض های آن را رفع کند.
نقوی حسینی گفت: مگر جمهوری اسلامی ایران با کنگره امریکا توافق کرده است.
وی افزود: راهکارهای تغییر در برجام در خود توافقنامه پیش بینی شده است و کسی نمی تواند از بیرون برای این توافقنامه تصمیم بگیرد.
نقوی حسینی گفت: سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا درباره برجام و ملت ایران در دوران پس از برجام به دلیل ناکامی های پی در پی این کشور در عرصه بین المللی و منطقه است.
وی افزود: زمانی که رئیس جمهور امریکا ملت ایران را تروریست می خواند نشان دهنده عصبانیت و کینه وی از ملت ایران است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امریکا می خواهد ناکامی خود را در دوره اجرای برجام جبران کند و آن را دور بزند و بر این اساس تحریم های اقتصادی را افزایش دهد.
نقوی حسینی افزود: اعمال تحریم های اقتصادی جدید؛ نقض آشکار برجام است، البته هر زمان که آنها بیشترین تحریم ها را بر ضد ما انجام داده اند بیشترین پیشرفت ها و موفقیت ها را داشته ایم.
وی گفت: امریکایی ها فکر می کنند می توانند با تحریم ملت ایران را تحت فشار قرار دهند در حالی که این ملت هر چه بیشتر تحت فشار و تحریم قدرت های سلطه گر قرار گیرد، وحدت و یکپارچگی اش بیشتر می شود.
نقوی حسینی افزود: تصمیم گیری نهایی درباره برجام با هیأت نظارت بر این توافقنامه است و هر زمان که این هیأت نقض برجام را اعلام کند قانون مجلس شورای اسلامی درباره اقدام متقابل و متناظر درباره برجام و بر اساس 9 بندی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای برجام مشخص کردند اجرایی می شود.
وی گفت: اگر کنگره امریکا تحریم جدیدی را بر ضد کشورمان تصویب کند نقض آشکار برجام است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مسئله امریکا برجام نیست بلکه آنها با جمهوری اسلامی ایران درگیر هستند و می خواهند با برجام ایران را تحت فشار قرار دهند.
نقوی حسینی گفت: امریکایی ها می خواهند منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران ازجمله ملت، سپاه پاسداران، اقتصاد و رهبری معظم انقلاب را تضعیف کنند و بر این اساس، بنا دارند فشارها را بر ضد ایران افزایش دهند.
وی افزود: امریکایی ها از سپاه پاسداران سیلی خورده اند و سپاه در مقابل تروریستی که صهیونیست ها، عربستان و امریکا ساخته بودند ایستاد و به آنها سیلی زد.
نقوی حسینی گفت: بر این اساس، اکنون امریکایی ها در برابر سپاه موضع گیری می کنند.
وی درباره به کار بردن واژه جعلی خلیج عربی از طرف رئیس جمهور امریکا افزود: رئیس جمهور امریکا در این زمینه به سخنان رؤسای جمهور پیش از خود توجه کند که نام صحیح خلیج فارس را بیان می کردند و اگر به این موضوع نیز توجه نمی کند، نوشته های روی سنگ قبر سربازان امریکایی را بخواند که روی آن نوشته است" این سرباز در جنگ خلیج فارس کشته شده است" .
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: واژه جعلی خلیج عربی را کسی می گوید که از عربستان پول گرفته باشد.
کمال دهقانی فیروزآبادی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: تنها کسانی که از حرفهای رئیس جمهور امریکا خوشحال می شود دولت های مرتجع منطقه و رژیم صهیونیستی هستند.
وی افزود: امریکایی ها منافع و هویت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده اند، البته عملکرد این مجموعه در پنجاه سال گذشته خصومت بر ضد ایران بوده است.
دهقانی فیروزآبادی گفت: امریکایی ها می خواهند جمهوری اسلامی ایران به آنها وابسته باشد و بر این اساس تاریخ، استقلال و امنیت جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده اند.
وی افزود: برجام توافقنامه ای است که بین هفت کشور امضا و در کشورها به قانون تبدیل شده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: تبدیل این توافقنامه به قطعنامه شورای امنیت برای همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد به عنوان سند لازم الاجراست.
دهقانی فیروزآبادی افزود: امریکا تا کنون نیز بر اساس بندهای 26، 28 و 29 برجام که صراحتاً می گوید طرفها باید حسن نیت خود را در اجرای برجام نشان دهند، این توافقنامه را نقض کرده است.
وی گفت: تا کنون ما چه حسن نیتی از امریکایی ها دیده ایم و این مواضع امریکایی ها درباره برجام به شکاف بین امریکا و اروپا تبدیل شده است.
دهقانی فیروزآبادی افزود: رئیس جمهور امریکا در سخنرانی اخیر خود ملت ایران را تروریست خطاب کرد که این نشان می دهد که وی با مردم و امنیت ملی ما دشمنی دارد.
وی گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بزرگترین رکن برای تأمین امنیت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای منطقه است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: امریکایی ها اگر زمانی تصمیم عاقلانه ای بگیرند، ما از آن تصمیم غافلگیر خواهیم شد.
دهقانی فیروزآبادی گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و درباره همه مسائل منطقه مواضع حکیمانه، منطقی و مقتدرانه داشته است.
وی افزود: به عنوان نمونه، مواضع حکیمانه ایران درباره مسائل سوریه موجب تغییر رویکرد برخی کشورهای اروپایی و ترکیه شده است.
دهقانی فیروزآبادی گفت: اکنون نیز مواضع جمهوری اسلامی ایران با اقتدار و عقلانی است.
محمدرضا ضیائی بیگدلی استاد حقوق بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این برنامه گفت: برجام سند جامع بین المللی است که هیچ طرفی جز بر اساس آنچه که در این سند پیش بینی شده است نمی تواند از آن خارج یا آن را نقض کند.
وی افزود: نقض برجام؛ حرکت متخلفانه بین المللی است و اگر کنگره امریکا تصمیم بگیرد که این کشور از برجام خارج شود عمل متخلفانه بین المللی انجام داده است.
ضیائی بیگدلی گفت: اگر امریکا از برجام خارج شود، بر اساس قطعنامه 2231، می توانیم به شورای امنیت رجوع و موضوع را در آن مطرح کنیم یا پرونده را به کمیسیون مشترک برجام در لاهه ببریم.
وی افزود: البته حرف های ترامپ، بار حقوقی ندارد.
علیرضا محرابی کارشناس مسائل سیاسی نیز در این برنامه گفت: با توجه به شکست های صهیونیست ها در منطقه، آنها از فرصت روی کار آمدن کسی در امریکا که عقل سیاسی کوچکی دارد می خواهند استفاده کنند.
وی افزود: امریکا امنیت خود را در ناامنی فضای بین المللی دنبال می کند در حالی که ایجاد این ناامنی، هزینه بیشتری را به ملت امریکا تحمیل خواهد کرد.
محرابی گفت: لابی قوی صهیونیستی در حالی از ترامپ حمایت می کند که امریکا دیگر نمی تواند برای پیشبرد اهداف خود اجماع جهانی ایجاد کند.
اصغر زارعی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این برنامه گفت: بخش های قابل توجهی از سخنان ترامپ؛ لفاظی است و او می خواهد اذهان مخاطبان خود را از جنایات امریکا در منطقه منحرف کند.
وی افزود: سخنان رئیس جمهور امریکا ناشی از سرخوردگی و شکست این کشور در سیاست های منطقه ای خود در غرب آسیاست.
زارعی گفت: مذاکرات هسته ای بیش از برجام با اروپا، چین و روسیه بود اما برای فراگیر شدن این توافق از امریکا نیز خواسته شد وارد مذاکرات شود در حالی که از ابتدا نیز اعتمادی به امریکایی ها وجود نداشت.
وی افزود: پس از برجام امریکایی ها یک بار دیگر غیرقابل اعتماد بودن خود را به جهانیان نشان دادند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امریکا نمی تواند یکجانبه وارد مسیری شود که مخالف توافق بین المللی است.
زارعی افزود: اگر لانه جاسوسی تسخیر نمی شد، اکنون باید داستان انقلاب اسلامی را در کتاب های تاریخ می خواندیم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها