جنجال رسانه‌های سعودی درباره خودکشی جوانان

جنجال رسانه‌های سعودی درباره خودکشی جوانان
شنبه 5 فروردين 1391 - 08:37

با وجود بي توجهي و سکوت مسئولان سعودي درقبال خودکشي 6 جوان عربستاني طي هفته‌هاي اخير بر اثر بيکاري و فقر، رسانه هاي اين کشور به صورت بي سابقه به بررسي دلايل خودکشي اين جوانان پرداختند.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، از میان 6 مورد خودکشی جوانان به دلیل بیکاری، پرونده "عبدالرحمن الرویلی" 23 ساله، توجه بیشتر رسانه ها و روزنامه نگاران عربستانی را به خود جلب کرد.

"عبدالرحمن" قبل از خودکشی، نامه ای را در اینترنت منتشر کرد و گفت، اگر طی یک هفته نتواند شغلی در این کشور بیابد، خودکشی خواهد کرد و "عبدالله بن عبدالعزیز الربیعه" وزیر بهداشت مسئول مرگ او خواهد بود.

"سلامه الزید" روزنامه نگار عربستانی در اینباره می گوید: اظهارات عبدالرحمن قبل از خودکشی بیانگر سرخوردگی این فارغ التحصیل دانشکده پزشکی شهر عرعر در شمال عربستان است.

الزید به شبکه سعودی "روتانا" گفت: عبدالرحمن خواسته بود با وزیر بهداشت دیدار کند، ولی پلیس به دستور امیر منطقه مانع از این دیدار شد.

الزید خاطرنشان کرد: مسئولان مناطق مختلف عربستان به جای حمایت از شهروندان و رسیدن صدای آنها به مسئولان جهت حل مشکلاتشان، شهروندان را سرکوب می کنند؛ و در مقابل از مسئولان حتی اگر در اشتباه باشند حمایت می کنند.

این روزنامه نگار همچنین مفتی ها و شیوخ سعودی را، به دلیل صدور فتوا برای این جوان و اعلام سرنوشت او در جهنم، و در مقابل بی توجهی به دلیل خودکشی و سرخوردگی او محکوم کرد.

"یوسف المحیمید" نیز در مقاله ای تحت عنوان "چرا عبدالرحمن الرویلی خودکشی کرد؟"، در روزنامه "الجزیره" عربستان می نویسد: این جوان به دلیل نیافتن فرصت شغلی دچار سرخوردگی شد؛ وی هنگامی که چند بار به یکی از مسئولان برای یافتن شغل مراجعه کرد این مسئول به او گفت که به قطر برود تا کار و شناسنامه بگیرد".

بدون شک داستان عبدالرحمن شهروند عربستانی، مردم این کشور را به یاد "محمد البوعزیزی" سبزی فروش تونسی انداخت، وی پس از مصادره گاری سبزی فروشی که تنها راه درآمدش بود، و برخورد تحقیرآمیز مسئولان، دست به خود سوزی زد.

البوعزیزی با این اقدام جرقه انقلاب تونس را زد، زمینه سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی را فراهم کرد.

در این میان شهروندان عربستانی با توجه به پیامهایی که اخیرا در پایگاه های مختلف اینترنتی گذاشته اند، از نزدیک بودن انقلاب مردم این کشور ضد آل سعود خبر داده اند.

دایی "عبدالرحمن الرویلی" نیز در شبکه روتانا می گوید: عبدالرحمن با معدل بسیار عالی از دانشکده پزشکی بعنوان پرستار فارغ التحصیل شد، و توانست با امتیاز عالی، آزمون هیأت پزشکی را بگذراند.

"دکتر محمد الحامد" مشاور ارشد بهداشت روانی در جده، دراینباره گفت: خودکشی جوانان به دلیل سرخوردگی و بیکاری درحال افزایش است.

این پزشک عربستانی ادامه داد: ما یک کشور نفت خیز هستیم و قیمت نفت از 120 دلار فراتر رفته است؛ با وجود افزایش درآمد سالانه، ما همچنان گرفتار بیکاری هستیم. نرخ بیکاری از 30 یا 40 درصد فراتر رفته و مردم دلیل این موضوع را درک نمی کنند.

این درحالی است که "عادل فقیه" وزیر کارسعودی اخیرا اعلام کرده است که بر اساس آخرین آمار وزارتخانه او، نسبت بیکاری در عربستان 10.5 درصد است و نیم میلیون جویای کار در عربستان وجود دارند.

بر اساس آمار منتشر شده، طی یک دوره زمانی از سالهای 1994 تا 2006، نسبت خودکشی در عربستان 185 درصد افزایش یافته است، اقدام به خودکشی نیز طی این برهه 649 درصد افزایش داشته است.

کمتر از یک هفته پس از خودکشی الرویلی، یک جوان 30 ساله عربستای دیگر در منطقه "القصیم" با گلوله خودش را کشت. این جوان نیز از فارغ التحصیلان بیکار دانشکده پزشکی بود.

پس از آن هم یک جوان دیگر در ریاض خودش را از روی پل معلق این شهر پایین انداخت.

یک جوان بیست ساله نیز خود را در استان "حقل" در شمال منطقه "تبوک" دار زد.
چند هفته قبل نیز پلیس سعودی در منطقه "عرعر" یک سبزی فروش را که مانند البوعزیزی درحال خودسوزی بود، از مرگ نجات داد.

"سلام الزید" دراینباره گفت: یک روزنامه نگار عربی از من پرسیده است، در تونس اعتراض به خودکشی یک نفر به انفجار اوضاع این کشور انجامید، و مردم مصر نیز در اعتراض به خودکشی 4 نفر قیام کردند، عربستان به چند نفر برای خودکشی نیاز دارد؟

"عیسی الظفیری" فعال سعودی نیز در ا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها