ادامه عملیات نیروهای عراقی پس از کرکوک/ مقابله دولت عراق با هر گونه اقدام جدايی طلبی

ادامه عملیات نیروهای عراقی پس از کرکوک/ مقابله دولت عراق با هر گونه اقدام جدايی طلبی
سه شنبه 25 مهر 1396 - 10:43

سخنگوی دولت عراق با تاکید بر ادامه عملیات نیروهای نظامی پس از کرکوک خاطرنشان کرد، دولت مرکزی تلاش می کند تضمین کند در آینده هیچ اقدام غیرقانونی برای جدایی طلبی صورت نخواهد گرفت.

 العالم ـ عراق 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سعد الحدیثی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الحدث گفت: ما به اجرای قوانین و مصوبات دولت مرکزی، شورای امنیت ملی و حکم دادگاه مرکزی ادامه می دهیم و اجازه نخواهیم داد هیچ نوع تغییری در شرایط قانونی و حاکمیتی عراق ایجاد شود. 

ادامه عملیات نیروهای عراقی پس از کرکوک
الحدیثی درباره احتمال ادامه عملیات نیروهای عراقی پس از کرکوک افزود: سوال درست آن است که آیا اوضاع پس از برگزاری همه پرسی، مانند شرایط پیش از آن است؟ نه به هیچ وجه. آنچه در کرکوک رخ می دهد بخشی از پیامدها و عواقب برگزاری همه پرسی است، زیرا یک گرایش جدایی طلبانه را که با قانون اساسی و قوانین بین المللی تناقض دارد، نشان داد. در نتیجه دولت مرکزی باید همه تدابیر پیشگیرانه را اتخاذ می کرد و برای هر نوع تلاش جدایی طلبانه ای که ممکن است در آینده صورت گیرد، آماده باشد.

وی افزود: دولت مرکزی با استقرار نیروهای خود در کرکوک از اختیارات قانونی اش استفاده کرد، زیرا این مسئله مربوط به حاکمیت ملی عراق است و دولت باید به طور مستقیم وارد عمل می شد. قانون اساسی عراق می گوید مناطق مورد اختلاف از جمله کرکوک بخشی از مناطق در کنترل دولت مرکزی است.

درآمد نفت کرکوک نه به خزانه واریز می شد و نه به مردم کردستان عراق می رسید

سخنگوی دولت عراق گفت: پرونده ثروت های طبیعی در منطقه کرکوک هم باید به طور مستقیم از طرف دولت مرکزی اداره شود. در طول سال های گذشته، درآمدها به دور از شفافیت و نظارت منتقل می شد و به خزانه داری عراق واریز نمی شد و شهروندان در منطقه کردستان هم از آن استفاده نمی کردند. به همین علت بود که پرداخت حقوق کارکنان دولتی در منطقه کردستان متوقف شده بود. در این شرایط، دولت مرکزی باید وارد عمل می شد. 
وی خاطر نشان کرد: اقدام دولت محلی کردستان در برگزاری همه پرسی بر خلاف قانون اساسی بود. ما باید تضمین کنیم چنین اقدامی در آینده تضمین نخواهد شد. مناطق مورد اختلاف هم نباید بخشی از تلاش توسعه طلبانه برای جدایی از عراق باشد. ما نیروهای پیشمرگه را بخشی از سازوکار امنیت ملی عراق می دانیم. قانون اساسی عراق هم بر این مسئله تاکید دارد. 

مشارکت نیروهای پیشمرگه در نبرد با داعش
نیروهای پیشمرگه در عملیات نیروهای دولت مرکزی در استان نینوا علیه داعش مشارکت داشتند. ما از نیروهای پیشمرگه خواستیم در تلاش ها برای تامین امنیت در شهر کرکوک و دیگر مناطق مورد اختلاف مشارکت و با هماهنگی نیروهای مرکزی زیر نظر دولت مرکزی عمل کند.

سخنگوی دولت عراق خاطرنشان کرد، اکثر نیروهای پلیس محلی در استان کرکوک از کردها هستند و اکنون در برقراری امنیت و ثبات و حفظ نظم در این شهر مشارکت دارند. بعضی گروه های سیاسی در منطقه کردستان این مسئله را درک کردند. 

اعمال حاکمیت دولت مرکزی بر مناطق مورد اختلاف
سخنگوی دولت عراق گفت: اختلافات داخلی بین گروه های سیاسی در منطقه کردستان مربوط به خود این گروه هاست. اما تاکید می کنم اصل اعمال حاکمیت دولت مرکزی بر مناطق مورد اختلاف، مبتنی بر قانون اساسی است و هرگز از آن دست نخواهیم کشید و تلاش می کنیم به صورت کامل و برای تامین کامل منافع ملی عراق اجرا شود تا تضمین کنیم دولت محلی منطقه کردستان به مناطق دیگر دست اندازی نکند و به دیگر طیف های جامعه عراق آسیبی نرساند.

ورود آرام نیروهای عراقی به شهر کرکوک 
الحدیثی تصریح کرد، ورود به شهر کرکوک به آرامی و به راحتی صورت گرفت و امنیت کامل در آن برقرار است و هیچ مشکلی وجود ندارد. ما تلاش می کنیم به دور از هر نوع برخورد یا درگیری، قانون را در این مناطق اجرا کنیم. الگوی کرکوک نمونه خوب و بسیار مثبتی بود و امیدواریم در دیگر مناطق هم اجرا شود. البته لزوما عملیات به طور همزمان در همه مناطق مورد اختلاف صورت نخواهد گرفت، اما با توجه به شرایط میدانی و در زمان مناسب عملیات اجرا خواهد شد. 
سعد الحدیثی در پاسخ به سوالی درباره موضع وزارت دفاع آمریکا افزود: هیچ تمایل یا تصمیمی برای برخورد نظامی نداریم. ما اصرار داریم امنیت در مناطق مورد اختلاف برای همه شهروندان برقرار شود. ما به دنبال توسل به نیروی نظامی نیستیم. پنتاگون بر حمایت دولت آمریکا از وحدت عراق تاکید کرد و قانون اساسی عراق را چارچوب حل مشکلات دانست. این مسئله به طور کامل مطابق موضع دولت عراق است. 

پربیننده ترین خبرها