تشدید بحران بیکاری با وجود تدابیر پادشاه سعودی

تشدید بحران بیکاری با وجود تدابیر پادشاه سعودی
پنج‌شنبه 10 فروردين 1391 - 05:58

درحاليکه وزارت کار سعودي از پرداخت حقوق بيکاري به بيش از يک ميليون نفر خبر داده، اقتصاد دانان تأکيد دارند که نرخ بيکاري در اين کشور بسيار بالاتر از آمار اعلام شده است.

به گزارش روز پنج شنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، وزارت کار سعودی اعلام کرد، بیش از یک میلیون نفر در عربستان حقوق بیکاری دریافت می کنند.

درپی افزایش نارضایتی ها و اعتراضها در عربستان به دلیل فقر، بیکاری و نبود عدالت اجتماعی؛ همزمان با انقلابهای عربی شاه سعودی برنامه ای را تحت عنوان "حافز" به راه انداخت، تا به افراد بیکار ماهانه 2هزار ریال سعودی پرداخت شود. این برنامه از اواخر سال 2011 آغاز شد.

آمار رسمی اعلام شده از نرخ بیکاری در عربستان 10.5 درصد اعلام شده که البته این رقم با شمار واقعی بیکاران در این کشور اختلاف بسیاری دارد.

اقتصاد دانان تأکید دارند، آمار جدید دولتی بیانگر آن است که نرخ افراد جویای کار در عربستان به 36.4 درصد رسیده است.

درحالیکه حدود 90 درصد سعودی ها در کارهای دولتی مشغول به کار هستند، حدود 8 میلیون نیروی کار خارجی 90 درصد فرصت های شغلی را در بخش های خصوصی در دست دارند.

نیروی کار خارجی در عربستان معمولا به دلیل داشتن تخصصهای که سعودی ها از آنها بی بهره اند، دستمزدهای بسیار بالایی دریافت می کنند؛ علاوه بر این بخش دیگری از نیروی کار خارجی به کارهایی مشغولند که عربستانی ها مشغول شدن به آن کارها را در شأن خود نمی بینند.

نرخ بیکاری در عربستان درحالی افزایش می یابد که اقتصاد این کشور در سال گذشته به دلیل افزایش بهای نفت 6.8 درصد رشد داشته است.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها