سركنسول سودان در لبنان:

اسراييل سودان جنوبي راتحريك مي كند

اسراييل سودان جنوبي راتحريك مي كند
پنج‌شنبه 10 فروردين 1391 - 07:17

بيروت (العالم) ـ سركنسول سودان در لبنان ، سودان جنوبي را به نقض توافقنامه هاي امضا شده با حكومت خارطوم و حمله به استان كردفان جنوبي به تحريك رژيم اسراييل و محافل غربي متهم كرد.

 سمير باتبوت پنجشنبه به شبكه خبري العالم گفت: هدف اصلي از اين حملات غارت نفت سودان و جلوگيري از پيشرفت و شكوفايي آن است.

اين ديپلمات سوداني تصريح كرد: خارطوم نمي خواهد وارد جنگي نا محدود با سودان جنوبي شود. جنگ بين آنها طي 50 سال فقط تلفات جاني و اقتصادي به بار آورد و هر دو كشور در آن شكست خوردند.

باتبوت افزود: سران دولت سودان جنوبي، محافل غربي و رژيم صهيونيستي در پس پرده درگيري و حملات به استان كردفان جنوبي قرار دارند.

وي گفت: استان كردفان جنوبي منطقه اي نفت خيز است و دشمنان مي خواهند آن را تخريب كنند تا خارطوم از منابع آن استفاده نكند.

باتبوت بر ميل و رغبت سودانيها براي حل و فصل همه پرونده ها و مسايل مورد اختلاف با سودان جنوبي و تحقق صلح هميشگي و حسن همجواري ميان دو طرف تاكيد و خاطرنشان كرد: درگيري كنوني در حالي است كه دو كشور در ماه فوريه توافقنامه همكاري و خودداري از تعدي و تجاوز با ميانجيگري ثابو امبيكي رييس جمهور سابق آفريقاي جنوبي امضا كرده بودند.

سركنسول سودان در لبنان با انتقاد از پايبند نبودن سودان جنوبي به توافقنامه همكاري افزود: بعد از دو روز پس از امضاي اين توافقنامه، سودان جنوبي به منطقه مرزي "بحيره الابيض" واقع در استان كردفان جنوبي حمله كرد.

وي گفت: دو طرف همچنين در 13 ماه مارس جاري توافقنامه اي براي حل همه اختلافات درباره ترسيم مرزها و آزادي نقل و انتقال و تجارت ميان شهروندان دو كشور امضا كردند.

باتبوت با اتهام به سودان جنوبي در زمينه نقض توافقنامه ها، به اظهارات رييس جمهور سودان جنوبي مبني بر ورود نيروهاي كشورش به منطقه هيجليج با پشتيباني جنبشهاي شورشي در دارفور و كردفان اشاره كرد و گفت: نيروهاي شمال با اين حمله مقابله كردند.

به دنبال حمله اخیر ارتش سودان جنوبی به منطقه‌ای در ایالت کردفان جنوبی و  افزایش درگیری میان دو کشور ، شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه (8فروردین ) با انتشار بیانیه ریاست شورا نسبت به  این درگیریها ابراز نگرانی عمیق كرد.

18:43

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها