کارشناس آمریکایی امنیت هسته ای:

تحریم یکجانبه ایران از سوی کنگره نقض برجام است

 تحریم یکجانبه ایران از سوی کنگره نقض برجام است
شنبه 29 مهر 1396 - 07:57

کارشناس آمریکایی امنیت هسته ای گفت: گسترش محدودیت های موجود در برجام به صورت یکجانبه از سوی کنگره ایالات متحده، نقض این توافق بین المللی است.

العالم ـ آمریکا

«کلزی داونپورت» کارشناس امنیت هسته ای در «انجمن کنترل تسلیحات» مستقر در آمریکا، در پیام های توئیتری خود گسترش محدودیت های موجود در برجام به صورت یکجانبه از سوی کنگره را نقض این توافق دانست.
داونپورت در خصوص طرح تشدید قانون نظارت بر برجام از سوی کنگره آمریکا که درصدد دائمی کردن محدودیت های موقت در برجام و تعمیم معیارهای پایبندی ایران به موارد غیرهسته ای است، نوشت: در صورتی که کنگره چنین طرحی را دنبال کند، ایالات متحده منزوی می شود.
داونپورت افزود: متحدان واشنگتن نیز چون ایران با تغییرات یکجانبه مخالفند. چنین نقضی (از سوی آمریکا) موجب از بین رفتن برجام می شود.
رئیس بخش سیاست منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات تاکید کرد: اگر ایران فعالیت های هسته ای محدود شده توسط برجام را بازگرداند، آمریکا هیچ اعتبار و حامی (برای متوقف کردن آن) نخواهد داشت.
داونپورت همچنین پیوند دادن فعالیت های موشکی به تحریم های هسته ای علیه ایران را 'اقدامی بدخواهانه' عنوان کرد و گفت: اگرچه فعالیت های موشک بالستیک (ایران) موجب نگرانی است، اما توافق هسته ای این فعالیت ها را منع نمی کند.
وی افزود: اگر کنگره به طور جدی نگران تاریخ انقضای محدودیت های برجامی است، باید از لغو این محدودیت ها با نقض توافق هسته ای خودداری کند.
به گزارش ایرنا، طرح تشدید قانون نظارت بر برجام از سوی «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور ارشد «تام کاتن» تهیه شده و بخشی از جزئیات آن از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس فاش شد.
این طرح برآن است که محدودیت های اعمال شده بر برنامه هسته ای ایران در برجام که بین 10 تا 25 سال است، را دائمی کرده و مواردی را که به نقض این توافق از سوی تهران منجر می شود، به برنامه موشکی و حقوق بشر تعمیم دهد.

پربیننده ترین خبرها