احتمال جریمه چند میلیارد دلاری بانک‌های ترکیه به دلیل نقض تحریم‌های ایران

احتمال جریمه چند میلیارد دلاری بانک‌های ترکیه به دلیل نقض تحریم‌های ایران
شنبه 29 مهر 1396 - 19:48

یک روزنامه ترکیه‌ای می‌گوید چند بانک این کشور احتمالاً به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران، از سوی دولت آمریکا به پرداخت چندین میلیارد دلار جریمه محکوم خواهند شد.

العالم - ترکیه

فارس -- روزنامه ترکیه‌ای «خبرترک» امروز از اعمال احتمال جریمه چندین میلیارد دلاری علیه چند بانک این کشور از سوی دولت آمریکا به دلیل زیر پا گذاشتن تحریم‌های ایران خبر داد.

این خبر را «منابع ارشد بانکی» ترکیه به خبرترک داده‌اند ولی دو نفر از مقامات ارشد وزارت اقتصاد ترکیه، در مصاحبه با رویترز، دریافت هرگونه اطلاعیه‌ای از واشنگتن در این خصوص را رد کرده‌اند.

این دو مقام ارشد گفته‌اند که آمریکایی‌ها معمولاً پیش از اعمال چنین جریمه‌هایی، اداره بررسی جرائم مالی وزارت دارایی ترکیه را باخبر می‌کنند.

یک مقام ارشد اقتصادی ترکیه گفته که دولت کشورش به زودی بیانیه‌ای در این خصوص صادر می‌کند.

هنوز از رقم دقیق جریمه‌های مدنظر آمریکایی‌ها و نام 6 بانکی که هدف قرار گرفته اند، خبری در دست نیست اما منابع خبرترک گفته‌اند که یکی از این 6 بانک، بیش از 5 میلیارد دلار جریمه شده است.

در گزارش خبرترک یا رویترز به این مسئله اشاره نشده که تخلفات مورد ادعای آمریکایی‌ها، به پیش از دوره اجرای برجام بازمی‌گردد یا بعد از انعقاد این پیمان بین‌المللی.

بر اساس گزارش این رسانه ترکیه‌ای، مسئولان آمریکایی در چند روز آینده، 6 بانک مشمول این جریمه‌ها را از تصمیم خود مطلع می‌کنند و آنگاه بانک‌های ترکیه‌ای خواهند توانست که برای کاهش جریمه خود، با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شوند.

این خبر در حالی منتشر شده که روابط ترکیه و آمریکا بر سر دستگیری یکی از کارمندان محلی سفارت آمریکا در استانبول، تیره و تار شده و دو کشور، صدور ویزا برای اتباع طرف مقابل را محدود کرده‌اند.

علاوه بر این تنش دیپلماتیک، ماه گذشته بود که دستگاه قضایی آمریکا، «مهمت ظفر چالایان» وزیر سابق اقتصاد ترکیه را به جابجایی مخفیانه صدها میلیون دلار پول متعلق به ایران در نظام مالی آمریکا، متهم کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به این حکم دادگاه آمریکایی واکنش نشان داد و گفت که حکم وزیر سابق کابینه ترکیه، با اغراض سیاسی صادر شده و معادل حمله به ترکیه است.

پربیننده ترین خبرها