سامی ابوزهری: حمايت صريح و روشن ايران از مقاومت فلسطين وجه تمايز ايران با ديگران است

سامی ابوزهری: حمايت صريح و روشن ايران از مقاومت فلسطين وجه تمايز ايران با ديگران است
يکشنبه 30 مهر 1396 - 00:07

سامی ابوزهری از سران جنبش حماس گفت آنچه ایران را از دیگران متمایز می کند این است که ایران صراحتاً اعلام می کند حامی مقاومت فلسطینی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم ابوزهری شنبه شب در گفت و گو با شبکه المیادین تاکید کرد: آشتی میان گروه های فلسطینی لطمه ای به روابط خوب جنبش حماس با همپیمانانش نخواهد زد.
وی افزود: روابط حماس و دمشق به تحولات داخلی ای که در عرصه سوریه صورت می گیرد مربوط می شود.
این عضو برجسته حماس گفت سفر هیئت حماس به تهران نشان دهنده تمایل بسیار زیاد جنبش حماس به روابط با تهران و تقویت طرح مقاومت است.
ابوزهری خاطر نشان کرد: این سفر نشان دهنده وجود روابط ویژه میان حماس و ایران است.
وی تاکید کرد: جهت حمایت از طرح مقاومت فلسطین روابط میان حماس و ایران به روال عادی خود بازگشته است.
ابوزهری تصریح کرد: اختلاف ها به تاریخ پیوسته است و ما از آینده و گسترش روابط دوجانبه سخن می گوییم.
وی ادامه داد: حماس با تمامی طرف هایی که از آرمان فلسطین حمایت می کنند از جمله ایران همپیمان می شود.

همپیمانان منطقه ای از تحولات فلسطین آگاه می شوند

وی یادآور شد : به لحاظ زمانی این سفر با مساله آشتی میان گروه های فلسطین مرتبط است و نشان می دهد که جنبش حماس می خواهد همپیمانان منطقه ایش را در جریان نتایج آشتی میان گروه های فلسطینی بگذارد. ما می خواهیم میان اتحاد گروه های فلسطینی و حفظ طرح مقاومت فلسطین پیوند برقرار کنیم و می خواهیم همپیمانان منطقه ای ما را از این تحولات آگاه کنیم.

تهران مقصد نخست سفر هیات حماس

سامی ابوزهری در پاسخ به این سوال که چرا تهران را به عنوان نخست محل سفرتان انتخاب کردید؛ گفت: این انتخاب نشان دهنده روابط ویژه میان حماس و تهران جهت حمایت و پشتیبانی از مقاومت فلسطین است. این سفر به نوبه خود تحولی بزرگ در روابط حماس و تهران ایجاد می کند.  
وی افزود : روابط حماس و ایران به حالت عادی خود برگشته است. حماس و مسئولان ایرانی تاکید می کنند که روابط ما به طور کامل به حالت طبیعی خود برگشته است و طرفین برای حمایت از طرح مقاومت فلسطین با یکدیگر همکاری می کنند. 
وی گفت: سفر ما به تهران سه روز به طول می انجامد. در جریان این سفر ما با مسئولان عالی رتبه ایران دیدار می کنیم. در این دیدارهای پرحجم بر ضرورت همکاری و انجام تمامی تلاش های ممکن برای حمایت و پشتیبانی طرح مقاومت، تاکید صورت خواهد گرفت. 

اختلاف ها به تاریخ پیوسته است

وی در پاسخ به این سوال که اختلاف شما با تهران بر سر چه بود و هم اکنون چه تحولی رخ داده است که این اختلاف ها را به کنار گذاشته اید؛ گفت: اختلاف ها به تاریخ پیوسته است و ما هم اکنون از واقعیت ها و آینده سخن می گوییم. جنبش حماس و مسئولان ایرانی بر توسعه روابط تاکید کرده اند به گونه ای که باعث حمایت از آرمان فلسطین و طرح مقاومت فلسطین شود. این دیدارها به افزایش پشتیبانی از طرح مقاومت فلسطین مربوط می شود و همچنین با رایزنی سیاسی در خصوص پرونده های سیاسی مرتبط با مساله فلسطین و اوضاع منطقه مرتبط است.

با حامیان آرمان فلسطین همپیمان می شویم

ابوزهری تاکید کرد: ما با تمامی طرف هایی که از آرمان فلسطین حمایت به عمل آورند همپیمان می شویم یکی از این طرف ها که از آرمان فلسطین حمایت می کند بی تردید ایران است. همانگونه که پیشتر نیز گفتم حماس روابطی ویژه با تهران دارد و این هم به این خاطر است که تهران آشکارا و بدون هیچ حساب و کتابی از طرح مقاومت فلسطین حمایت می کند و در سایه دسیسه ای که اشغالگران و دولت آمریکا ریخته اند این نوع حمایت ایران بسیار مهم است زیرا ما نیازمند همپیمانانی هستیم که از طرح مقاومت فلسطین حمایت کنند. 

باید جلو هرگونه دخالت اسرائیل و بیگانگان بویژه آمریکا در مساله فلسطین گرفته شود

وی در پاسخ به این سوال که شما هم اکنون از تهران چه می خواهید؟ گفت: مساله فلسطین مساله ای است که به امت اسلامی مربوط می شود. امروز ما به تهران آمده ایم و این پیام را برای مسئولان ایران و همه مسئولان جهان عرب و جهان اسلام داریم که همگان باید در پشت مساله فلسطین با یکدیگر متحد شوند و باید جلوی هرگونه دخالت اسرائیل یا دخالت بیگانگان بویژه آمریکا در مساله فلسطین گرفته شود و باید با تمام توان از مساله فلسطین حمایت صورت گیرد. معتقدیم که تهران از این تلاش ها حمایت به عمل می آورد و در سطح مادی و سیاسی بیشترین تلاش را برای حمایت و پشتیبانی از آرمان فلسطین و مقاومت فلسطین انجام خواهد داد. 
وی یادآور شد : آشتی میان گروه های فلسطینی لطمه ای به روابط جنبش حماس با همپمانانش نمی زند. ما به روابطی که با همپیمانان مان داریم پایبند هستیم. این روابط روابطی قوی است و معتقدم که برقراری رابطه با ایران به معنای تجاوز یا وارد کردن خلل به هیچ یک از روابط یا تفاهم های ما چه به تشکیلات خودگردان فلسطین یا دیگران نیست. حمایتی که از مقاومت صورت می گیرد یک چیز است و آشتی میان گروه های فلسطینی چیز دیگری است.   

روابط با تهران مربوط به مقاومت و توافق مشترک است

ابوزهری گفت: قاهره ناظر بر توافق آشتی میان گروه های فلسطینی است و ما به علل متعدد بر داشتن روابط خوب با قاهره تاکید داریم و این مساله بر هیچ کس پوشیده نیست. از سوی دیگر روابط ما با تهران نیز روابطی است که مربوط به مقاومت و به توافق مشترک برای پشتیبانی از این طرح مربوط می شود، تهران به سبب اینکه صراحتاً حمایتش را از مقاومت فلسطین اعلام می کند برای ما از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بنابراین تصور نمی کنیم که تعارض میان رابطه با این طرف یا طرف دیگر وجود داشته باشد. هر یک از این روابط ویژگی خاص خود را دارند و ما دست خود را به سوی هر طرفی که خواهان پشتیبانی یا حمایت سیاسی یا مادی از آرمان فلسطین است دراز می کنیم. قاهره برای تحقق آشتی میان گروه های فلسطینی تلاش بسیاری از خود نشان داده است و ما از این اقدام قاهره استقبال می کنیم و ایران نیز کشوری است که ما روابط ویژه، قدیمی و مستر با آن داریم.

سفر هیات حماس یک مساله داخلی است

سامی ابوزهری در پاسخ به این سوال که آیا شما سفرتان به تهران را با مسئولان مصری هماهنگ کرده بودید؛ گفت: با وجود روابطی که ما با مصر و مسئولان مصری داریم تصور نمی کنم که سفر سران حماس به هر کشور دیگری به مصر ارتباط داشته باشد بلکه این یک مساله داخلی است و تصور نمی کنم که چنین مساله باعث ناراحتی قاهره یا هرجای دیگری شود. 

پیامی از قاهره برای تهران نداریم

ما هیچ پیامی از قاهره برای تهران با خود به همراه نداریم اما تاکید می کنیم که تمایل داریم برای نزدیکی میان طرف های منطقه ای نقش آفرینی کنیم زیرا این مساله به نفع آرمان فلسطین است و اگر کاری از دست مان بر آید در انجام آن تردید و کوتاهی نمی کنیم. 
مجری شبکه تلویزیونی المیادین از ابوزهری پرسید پس از ایران به چه کشوری سفر خواهید کرد؛ وی در پاسخ گفت: چندین سفر رسمی ترتیب داده شده است که ما در وقت خودش آنها را اعلام خواهیم کرد.
مجری المیادین پرسید: آیا ممکن است شما به عربستان سفر کنید؛ ابوزهری در پاسخ گفت: خیلی زود است که ما درباره جزئیات سفرهای مان صحبت کنیم ما فعلاً در صدد ترتیب دادن این دیدار هستیم.
وی در پاسخ به چشم انداز روابط میان حماس و دمشق گفت: موضوع رابطه میان حماس و دمشق به تحولات داخلی در عرصه سوریه مربوط می شود. با توجه به گفتگوهایی که میان نظام سوریه و طرف مقابل نظام در جریان است معتقدم که به لحظه توافق داخلی سوریه نزدیک شده ایم و این مساله به بازگشت روابط میان حماس وسوریه شتاب می بخشد. هنوز زود است که ما درباره این مساله سخن بگوییم هرچند که ما به طور کلی بر تمایل جنبش حماس بر برقراری رابطه با تمامی طرف های عربی بدون استثنا تاکید می کنیم.

بررسی جزئیات چگونگی پشتیبانی از مقاومت فلسطین به لحاظ سیاسی و مادی در تهران 

وی گفت: مساله اصلی که در سفر هیئت حماس به تهران مورد بحث و گفتگو بوده است بررسی جزئیات چگونگی پشتیبانی از طرح مقاومت فلسطین به لحاظ سیاسی و مادی است زیرا ما هم اکنون واقعاً هدف قرار گرفته ایم و آمریکا می کوشد که مقاومت فلسطینی را کنار بزند از این رو روابط مستحکمی که میان حماس و همپیمانانش وجود دارد و حمایت هایی که آنها می توانند از طرح مقاومت فلسطینی به عمل آورند مساله بسیار مهمی برای ما محسوب می شود. 
ابوزهری افزود: ما وقتی از همپیمانان حماس و تثبیت روابط با آنها سخن می گوییم این به معنای آن نیست که جنبش حماس خود را با طرف های دیگر درگیر می کند. ما می گوییم روابط ما با طرف هایی که صراحتاً حمایت شان را از جنبش حماس و طرح مقاومت اعلام می کنند بهتر است و حماس به آنها نزدیک تر است. بی تردید کشمکش هایی در منطقه در جریان است و موضع گیری هایی نیز وجود دارد که از موضع گیری های حماس به دور است اما نقش جنبش حماس این نیست که در درگیری هایی که اینجا و آنجا وجود دارد ورود پیدا کند، بلکه حماس می کوشد همه طرف ها را قانع سازد که اولویت را به مساله فلسطین بدهند و تمامی امت اسلامی را جهت پشتیبانی از آرمان فلسطین یکپارچه سازد. 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما در محور مقاومت قرار ندارید؛ گفت: من در مورد ویژگی خاص روابط جنبش حماس با همپیمانانش به ویژه تهران به وضوح سخن گفتم و معتقدم برادران ما در تهران از این موضوع تقدیر می کنند و ما به روشنی این مطلب را از همه مسئولان ایرانی شنیدیم.

تلاش برای متحد کردن امت اسلامی پشت مساله فلسطین

وی تاکید کرد : ما تلاش می کنیم که بار دیگر امت اسلامی را با قرار دادن در پشت مساله فلسطین متحد سازیم. اشغالگران و آمریکایی ها می کوشند که امت اسلامی را در دریای اختلاف ها غرق کنند و از این طریق از آنها باجگیری کنند و آنها را ضعیف نگه دارند و وارد جنگ با یکدیگر کنند، جنگی که به نفع هیچ یک از آنها نیست. ما فلسطینی ها عامل وحدت بخشی و توافق عربی و اسلامی هستیم و معتقدم که این مساله امر مفیدی است و برادران ایرانی به این مساله توجه دارند. 
ابوزهری در پاسخ به این سوال که شما تا به حال با کدامیک از مسئولان ایرانی دیدار کرده اید و آیا قرار است با رهبر ایران نیز دیدار کنید؛ گفت: ما امروز با علی لاریجانی رئیس پارلمان، علی اکبر ولایتی مشاور رهبری در امور بین الملل و علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی دیدار کردیم، ما جدول گسترده ای از دیدارها داریم اما تا زمانی که این دیدارها صورت نگیرد نمی شود از آنها خبر داد. 

اطلاعاتی درباره سفر ولیعهد سعودی به تل آویو ندارم

وی افزود: من اطلاعاتی درباره سفر ولیعهد سعودی به تل آویو ندارم اما این را باید بگویم که تصفیه مسائل با اشغالگران هیچگونه چشم انداز روشنی ندارد. تصفیه با اشغالگران اسرائیلی هیچ آینده ای در منطقه ندارد. اسرائیل، اشغالگر و جنایتکار است و هیچگونه آمادگی برای ارائه هیچ چیزی به ملت ما و آرمان ما ندارد. اسرائیل آمادگی اعتراف به حقوق ملی ما را ندارد. اسرائیل تنها به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای عربی است و می خواهد بدون پرداخت هیچگونه هزینه این امر محقق شود. در نتیجه ما از تمامی طرف های عربی می خواهیم که متوجه این فریبکاری اسرائیلی ها باشند. معتقدم که همگان این مساله را درک می کنند همچنان که ما این مساله را می فهمیم.

یادآور می شود هیأتی متشکل از مسئولان عالی‌رتبه جنبش مقاومت حماس، ظهر روز جمعه وارد تهران شدند.
رياست اين هيأت با صالح عاروري، معاون رئيس دفتر سياسي حماس است و عزت‌الرشق رئيس دفتر روابط عربي- اسلامي جنبش، اسامه حمدان مسئول روابط بين‌المللي و نماينده جنبش در لبنان، زاهر جبارين از فرماندهان شاخه نظامي جنبش در كرانه غربي، سامي ابوزهري سخنگوي جنبش و محمد نصر عضو دفتر سياسي، او را همراهي مي‌كنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها