شریعتمداری: بازی شرکت های کاغذی را برهم خواهم زد/ تولید و صادرات داروی شفا بخش اقتصاد کشور

شریعتمداری: بازی شرکت های کاغذی را برهم خواهم زد/ تولید و صادرات داروی شفا بخش اقتصاد کشور
يکشنبه 30 مهر 1396 - 19:46

وزیر صنعت با اشاره به حمایت از بخش خصوص واقعی و مقابله با شرکت های کاغذی که قصد کلاهبرداری دارند، تاکید کرد: صادرات، داروی شفابخش اقتصاد کشور است و باید عزم ملی برای تحقق این باور به وجود آید.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمد شریعتمداری در نشست با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی افزود: تولید راه‌حل نهایی همه مشکلات کشور و راه حفظ استقلال و قدرت کشور در صحنه ملی و بین‌الملی است و باید عزم جدی برای رسیدن به آن نیز فراهم شود و هنوز تا نقطه نهایی فاصله داریم.

وزیر صنعت معدن وتجارت تصریح کرد: اگر فضای کسب و کار و مسایل کلان اقتصاد کشور درست شود و عزم ملی برای تولید به وجود آید، در سایه آن بسیاری از مشکلات، به صورت طبیعی حل و فصل می‌شود.

به‌گفته وی بهبود فضای کسب و کار، اصلاح قوانین و مقررات برای ساده‌سازی تاسیس یک واحد در شروع و فعالیت آن در طول مسیر است که اگر این مهم تحقق یابد، انقلاب بزرگی در کشور به وجود می آید و ما در این زمینه گام هایی برداشتیم، اما جا برای کار بیشتری وجود دارد.

منابع بانک ها برای پرداخت تسهیلات کافی نیست

شریعتمداری تاکید کرد: منابع بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات کافی نیست و راه‌حل آن افزایش سرمایه نظام بانکی است که باید بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای این کار تخصیص داده شود تا مجموعه توان پرداخت نظام بانکی افزایش پیدا کند.

وی افزود: کاهش نرخ تسهیلات بانکی ضرورت دارد که باید از طریق بازار بین بانکی نرخ تسهیلات به نرخی معقول کاهش یابد.

مدیریت واردات

وزیر صنعت معدن وتجارت گفت:در موضوع مدیریت واردات که از طریق نظام تعرفه ها مقدور و ممکن می شود، نیازمند کمک اتاق به خصوص در زمینه فعالیت‌هایی که اختلاف بین منافع بخش‌های تولیدی (خصوصی وخصولتی) است، هستیم. همچنین ما تلاش کردیم تا موانع غیر تعرفه ای، در حد خدمات فنی، قرنطینه‌های دامی و نباتی باقی بماند و موانع غیرتعرفه ای جدیدی وضع نشود.

به‌گفته وی اهلیت یکی از مهمترین ویژگی های متقاضیان فعالیت در بخش خصوصی است که این موضوع را اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می تواند با کفایت انجام دهد.

محمد شریعتمداری در نشست با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تصریح کرد: بخش خصوصی واقعی نیز باید به صحنه بیاید و شانه اش را زیر بار کار بگذارد و اهلیت ها را کنترل کند که اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نقش مهمی در این مهم دارند.

به‌گفته وی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کارت بازرگانی را برای کسانی که واقعاً اهلیت بازرگانی و واردات و صادرات را دارند، صادر کند.

شریعتمداری تاکید کرد: معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شرکت کنند و از نزدیک در جریان دغدغه های فعالان بخش خصوصی قرار بگیرند. بخش خصوصی و دولت باید کنار هم مسیر پیش روی اقتصاد کشور را سپری کنند.

وزیر صنعت معدن وتجارت تاکید کرد: فرش دستباف را پیش از هر چیز هنر والای ایرانی و متعلق به هنرمندان این مرز و بوم است و امروز مشکلاتی نظیر کاهش حمایت‌ها و افزایش نرخ ارز بر این صنعت تاثیر گذاشته است.

رشد اقتصادی 7 درصدی بدون نفت

به‌گفته شریعتمداری دستیابی به رشد اقتصادی ۷ درصدی بدون نفت نشان می‌دهد رکود نیست و اکنون با شرایطی که رشد اقتصادی منفی ۶ درصد بود تفاوت دارد و ریل گذاری اقتصادی مناسب شد.

جایگاه شرکت های دانش بنیان در صنعت کشور

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین و پیشرفته باید در صنعت کشور جای خود را باز کنند و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد ارزش افزوده از طریق فعالیت های دانش بنیان حمایت می کند.

محمد شریعتمداری گفت: تشکیل یک کانون فکر برای رفع تضارب افکار و منافع در اتاق راهگشا است و خروجی و برآیند این کانون در موضوعات مورد اختلاف محل استناد و مرجعیت ما نیز خواهد بود.

استراتژی توسعه صادرات

به‌گفته وی اتاق در تدوین استراتژی توسعه صادرات کشور که خسروتاج در این زمینه ماموریت دارد نیز می‌تواند مثمرثمر واقع شود. اتاق همچنین در رفع اختلاف میان واحدهای تولیدی و مدیریت واردات نیز می‌تواند وارد عمل شود.

شریعتمداری افزود: یکی از نیازهای کشور همین استراتژی است که به معاونت طرح و برنامه وزاراتخانه ماموریت دادیم این کار را پیگیری کند و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می‌توانند در این مهم مشارکت کند که تا قبل از پایان سال استراتژی که مقبوولیت عامه داشته باشد، تدوین و ابلاغ شود.

وزیر صنعت تصریح کرد: هزار واحدهای تولیدی کوچک (SME) بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران هستند که از این واحدها ۸۱ هزار واحد زیر ۱۰۰ نفر نیرو دارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از آنها برنامه راهبردی دارد که اتاق می‌تواند در این زمینه نیز همکاری و همفکری کند و معاونت طرح و برنامه وزارتخانه متکفل این کار است

وی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با تجربه و توانایی خوبی که اعضای آن دارند در زمینه ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی می تواند گام بردارند.

به گزارش ایلنا، وی افزود: برقراری ارتباط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی با اتاق‌های دنیا و ایجاد سرپل‌های ارتباطی با دیگر کشورها برای توسعه صادرات کشور تاثیر گذار خواهد بود.

شریعتمداری تاکید کرد: توانایی راه‌اندازی خطوط تولیدی خودرویی مانند ایران خودرو و سایپا توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی وجود دارد و وزارت صنعت نیز در این زمینه حمایت می کند.

وزیر صنعت معدن وتجارت تاکید کرد که از بخش خصوصی واقعی حمایت خواهم کرد و بازی تشکیل شرکت های صوری و کاغذی که قصد کلاهبرداری از ملت را دارند، بر هم می زنم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها